Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 16. juni 2014

Lyserøde roser....


Haven bugner bogstaveligt talt af lyserøde roser... og jeg er i den syvende himmel.

Det er en berusende følelse at gå rundt hver dag og inspicere "tropperne" og pille, nusse lidt og deadheade - for det er allerede tid.

Jacques Cartier åbner og lukker ballet, hæng på hvis du er til LYSERØDT...
Billederne er alle fra i dag.



Rose de Rescht - en skøn mørkpink Portland rose

Pernille Poulsen


Harlow Carr - se lige alle knopperne...


Reine des Violettes - en mægtig høj klatrerose, som naboen har mest gavn af.


The Alnwick Rose - 20 stk. danner hæk mod gaden sammen med katteurt.


Astrid Lindgren - står i to store krukker på terrassen


Gallica rosen Complicata


Klatrerosen Zephirine Drouhin - med stråleplet og knapt så kampstærk som sidste år.


En af mine absolutte yndlinge:
Gertrud Jekyll

Endnu en Portland rose:  Comte de Chambord. Den dufter også skønt.


Queen of Sweden - billederne yder ikke rosen fuld retfærdighed...

Rosenresli - en af de smukkeste klatreroser i vores have.
Den er flankeret af hortensia, som snart blomstrer, mørk kvan, en stærk pink clematis.

Honorine de Brabrant - den stribede buskrose, med huller i bladene....


Til slut Portland rosen Jacques Cartier igen.


... Og så mangler jeg at vise


  • Scepter'd Isle
  • Heritage
  • New Dawn
  • Benjamin Britten
  • Brother Cadfael
  • Queen Elisabeth
  • The Marsh
  • Rosenholm
.... men de kommer en anden dag.



24 kommentarer:

  1. Uha ja vi svæver rundt blandt roser i den dejligste duft. Det er næsten ikke til at løsrive sig.
    Smukke billeder - nogen af roserne er svære at tage billeder af.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke alle billeder er helt ok, men jeg havde jo ikke tid til at vente på ordentlig lyssætning. Roserne står unægteligt flot i år, og så er vi kun lige begyndt :)

      Slet
  2. Åh, jo, jeg er til lyserøde roser :-) Hvor har du mange smukke! (Jeg har også en del :-)). Jeg har glædet mig til at se jeres hæk. Hvor er den allerede flot!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord. Ja, hækken står flot lige nu og det varer forhåbentlig ved hele sommeren. Jeg må ind og se om du også viser roser frem.

      Slet
  3. Hej Ulla.Åh hvor har du mange smukke roser...........du må da gå rundt i en evig duft af alle de mange roser du har.
    Og jeg har da fire af dem du viser i dag...........og både Gertrude Jekyll og Jacques Cartier dufter helt fortryllende.
    Glæder mig til flere roser.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange af roserne har duft, så man går jo og stikke næsen i alting :)

      Slet
  4. Hej Ulla. Det var dog et fantastisk lyserødt skue. Det er lige noget for mig! Det ser brandgodt ud det hele.

    SvarSlet
  5. Hej Ulla.
    Det er da for VILDT. Sikke et flot - det er berusende at se på - og må dufte helt helt fantastisk. Jeg er helt solgt.
    Vi har selv flere flotte i haven lige nu... tro også jeg må ud og nærstuderer navnene....
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fedt at mærke din begejstring - jeg er selv helt pjattet med haven lige nu og nyder også de mange duftende roser. Må lige se på dine roser, ikke ?

      Slet
  6. Kære Ulla

    Mange tak for en dejlig lyserød tur i jeres have. Skønne, skønne roser du viser. Jeg er også imponeret over, hvor flot jeres Alnwick hæk er allerede! Den rose står lidt klemt hos mig, så den bliver nok først stor og flot, når jeg giver de omklamrende stauder én over nakken med spaden. Det er farligt at se billeder som dine, for der er da et par stykker jeg godt kunne tænke mig. Men hvor skal jeg dog gøre af dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde :) Ja, hækken er blevet meget vellykket, faktisk lige så dejlig som jeg havde drømt om, så det kan jo ikke være bedre.
      Det med at ønske sig flere roser kender jeg godt - tror vist jeg har lovet mig selv en Awakening rose efter et kig på dine roser...

      Slet
    2. Den ville du blive glad for. Min er blevet over 2 m høj på et par år og står lige nu med hundredevis af knopper, hvoraf nogle enkelte er sprunget ud.

      Slet
  7. Duft og skønhed på én gang - hvor heldig kan man være. Hækken er så fin.

    SvarSlet
  8. Hej Ulla
    Hvor er det vidunderligt med alle de skønne roser du viser, sikke et skønt syn! Hækken er fuldstændig vidunderlig, det var et rigtig godt valg med Alnwick rose, for hvor er den smuk! Mærkelig nok har jeg aldrig rigtig fået øje på den, men det er bestemt en fejl!
    Jeg håber I har masser af tid til at nyde denne skønne tid med alle de blomstrende roser i haven! :-)
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Alnwick rosen fandt jeg efter nogen søgen og læsning flere steder, og jeg må sige at den til fulde lever op til mine forventninger.
      Vi nyder også haven, og inden længe er der ferie til at fordybe sig endnu mere i duftene...

      Slet
  9. Tornerose kunne ikke have ønsket sig mere.... Det er rent prinsesseland, meget smukt. :)

    SvarSlet
  10. Hej Ulla
    Nøj hvor ser det fantastisk ud, med alle de smukke roser.
    Jeres rosenhæk er blevet meget meget vellykket, og i må ha et konstant rend af naboer forbi hækken, der skal nyde det smukke syn ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har faktisk været en god oplevelse at åbne op til haven ud mod vejen. I stedet for den høje og brede spireahæk har vi nu udkig selv og kan hilse på folk, der går forbi og ja, de synes også det er pænt.

      Slet
  11. Hej Ulla
    Det er fantastisk med alle de roser nu. Du har rigtig mange flotte. Meget inspirerende, nu hvor jeg er på udkig efter en ny rose til min lille have. Rose de Rescht ser spændende ud, men jeg er i tvivl om jeg tør at satse på en ikke Austin rose.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Rose de Rescht er en god rose, som remonterer fint når man lige sørger for at klippe de visne blomsterhoveder af. Den er også sund. Men mit hjerte brænder også mest for Austin roserne. Men tjek lige Rose de Rescht andre steder, farven er nok lidt mørkere end på mit billede.

      Slet
  12. Hvor har du dog mange smukke lyserøde roser.
    Der må være en duft uden lige...
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.