Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 25. juni 2014

.... kan ikke lade de roser være....


Ingen er vist i tvivl om at jeg elsker roser. Jeg samler på dem... roser giver min have så megen frodighed, farve og duft og giver mig så mange lykkelige stunder, når jeg går og "nusser" dem.


New Dawn

At deadheade og pusle om roserne er ingen sur pligt, jeg hygger mig så meget med det. Jeg har tidligere nævnt at roserne står ekstra flot i år, og jeg må somme tider næsten knibe mig i armen, for de ER altså helt overvældende denne sommer.


Westerland


.... ja, jeg vander rosene :)  Der er ved at være godt tørt i haven, men jeg ofrer mine sparepenge på det og giver med slangen i øjeblikket.


Ingrid Bergmann

Der er altid flere roser på min ønskeseddel, men efterhånden begynder det at knibe med pladsen. Jeg har dog læst i Bloglandia om haver så små som 200 m2 hvor der var et meget stort antal roser, så jeg er sikker på at det handler om at planlægge og "pakke" sine bede, arbejde i højden og begrænse græsplænen.


Brother Cadfael

Græsplæne har vi nu ikke noget særligt af, den begrænser sig til en meget bred sti rundt i forreste del af haven. Det gamle rosenbed (det første vi anlagde) er omkranset af lavendel, som også snart er i fuld blomst.

Denne græssti kan indskrænkes, men det vil betyde en større omlægning af denne del af haven, men det kan være at der sker noget om et par år.



På den modsatte side af græsstien er det gamle staudebed, hvor de hvide pæoner har blomstret et stykke tid nu.

Der er masser af digitalis også.
















Rhapsody in Blue i både sol og skygge

I dag er min nye klatrerose Mme Alfred Carriere sprunget ud med hele to blomster. Den er plantet i april op ad det gamle blommetræ og jeg tror at de vil klæde hinanden.  Billedet til højre...

Til venstre er dagens billede af min anden nye rose "Alchymist". Den er plantet i maj måned op ad den nye rosenbue ved indgangen til morgenmadsterrassen. Inden længe vil der være et par blomster fuldt udspringet. Dem glæder jeg mig til at se.
























Overalt i haven har jeg de mørke valmuer, som jeg oprindeligt fik frø af fra Claus Dalby. De klæder alle omgivelser godt :)




De gule roser venter til en anden god gang, da jeg har planer om at lave en opfølgning på mit tidligere indlæg om gult "En Hyldest - Part I".

Part II kommer snart.

Vil I med ud at danse regndans?  Vi er vist mange som efterhånden sukker efter regn, men det er jo lige det med timingen, nu hvor sommerferien snart står for døren for rigtigt mange - det må helst regne om natten - det er da ikke noget urimeligt krav, vel...

Alle billederne er taget inden for de sidste 2 dage.



11 kommentarer:

  1. Ja skal vi så komme i gang med den regndans :) jeg vil gerne med. Smukke billeder af alle dine skønne roser, jeg kan godt forstå, du gerne vil have plads til flere. Brother Cadfael har jeg ikke, den ser smuk ud.
    Jeg havde glemt at din Alchymist først er fra i år, der går lige et par år, så skal den og Alfred nok komme efter det. Jeg er spændt på at se Alchymisten udsprunget, jeg synes ikke knoppen ligner minde.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Ren magi - hvor er det smukt! Og jeg er helt med på en regndans :-)

    SvarSlet
  3. Hej Ulla.
    Ja, det er også det jeg prøver at fortælle Isabella. Hun skal snart komme igang med den regndans. Jeg har snart sunget Danseorkesterets Regndans for hende mange gange, selv før hun blev født. Og det er bestemt ikke for stort et krav, at det er om natten det skal regne. Det tror jeg da vi alle stemmer på.
    Jeg har ikke haft overskud til at vande andet end drivhus og vandsten endnu i år, men det må jeg da nok hellere få gjort. I morgen har jeg hele dagen fri til havearbejde, ud over at jeg selvfølgelig også skal hjælpe lidt med Isabella ind imellem.
    Jeg har ca. 350 m2 have, og jeg har godt 100 roser. Flere steder væver de sig ind i hinanden, fordi de skal deles om pladsen, men det synes jeg bare ser så dejligt frodigt og overdådigt ud. Og så er det helt klart noget med at udnytte højden, og desuden plante lavere roser for foden af de høje. Du er som sagt velkommen, hvis du har tid til at komme forbi og hente inspiration en dag. Det skal dog siges, at min have jo kun er 4 år gammel, så de store slyngroser er jo ikke fuldt udvoksede endnu.
    Jeg har også mange af de samme roser, som du har. Jeg tror vi har meget samme smag, et langt stykke hen af vejen. Jeg plantede fx også Mme Alfred Carriere sidste år. Den havde kun to blomster sidste år, og i år har den indtil nu kun haft en enkelt. Men jeg har så heller ikke givet den den mest solrige plads i haven. Det er der nemlig ikke så forfærdeligt meget af i min have, og Min Alfred (som Jette fra mit lille Gods kalder den), kan jo godt tåle ikke at stå i bagende sol. Så mon ikke den nok skal komme efter det. Det satser jeg på. Ellers kan den jo flyttes,
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene, jeg vidste slet ikke at du har så mange roser - det er da bare en drømmehave, du har :) Jeg har noteret mig at du modtager besøg hvis jeg kommer forbi. Dejligt når man føler et stort fællesskab, ikke blot om have, men om nogle af de samme plantetyper. Det tror jeg at vi gør. Knus, Ulla

      Slet
    2. Ja, det er dejligt. Du giver bare lyd hvis det er. Jeg er hjemme det meste af sommeren tror jeg.
      Knus Malene

      Slet
  4. Så fine roser du har. Hos meg er det foreløpig kun en, Karen Blixen. Men det er fin altså. Kanskje blir det flere roser i hagen etter hvert :)

    SvarSlet
  5. Rosenblomster og knopper er en ren nydelse, som dine billeder tydeligt viser; men man kan heller ikke komme uden om, at rosenplanten som sådan er ret så krævende og ikke altid belønner os for vores umage. Nu tager jeg på ferie og går ud fra, at I andre sørger for noget regn.

    SvarSlet
  6. Hej Ulla
    Ja jeg klar til dans også en maratondans hvis det er det der skal til ;)
    Jeg kan godt forstå du er glad for alle dine smukke roser, og det er let at blive fristet til at anskaffe sig flere skønheder til haven. Her sniger jeg stille og roligt roser ind i haven, da manden min ikke er så pjattet med planter med torne ;)
    Nå.....nu har jeg ikke tid til flere ord, jeg skal ud og danse ;)

    SvarSlet
  7. Hej Ulla.Ja !!! så har jeg været på farten igen.Var en tur til Helsingør i går ...............og startede hjemmefra i 25 grader og sol...............men ved Lyngby væltede det ned og lynede og tordnede.
    Men hjemme igen havde vi ikke fået en dråbe...........lidt surt.Så jeg er med på den regndans.
    Nok om vejret.......... Vidunderlige roser du viser.Og mine Alfred roser var også langsomme startere.
    Men har bare været SÅ flotte i år.............og er ved at samle sammen til ny blomstring.
    Er da også lidt vild med de smukke CD valmuer.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
  8. Tak fordi I dansede med.... nu har vi fået dejlig, livgivende regn og min have har suget til sig.

    Tak for jeres søde kommentarer til mit rosenflip - jeg har læst dem igen og igen :)

    SvarSlet
  9. Are you trying to make cash from your visitors by using popup advertisments?
    If so, did you know about PopCash?

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.