Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 20. juni 2014

Flere roser...

Sikken uge - det blev til en hel masse arbejde - altså på jobbet - og et par aftener med hækklipning og nedklipning af natvioler... Ja, nu har de fået saksen...   Og ikke ret meget bloglæsning/skrivning.

Men her er lidt fra det blå bed. Nu er de mandshøje natvioler væk, og erstattet af sommerblomster. Her er jeg gået lidt på kompromis med farvekoden, idet jeg har sat hvide mamelukærmer og blandede farver af stolte kavalerer - det var hvad "gartneriet" havde på hylde. Begge skal vokse op og dække for pladsen hvor natviolerne stod.

I det blå bed dominerer nu roserne Rhapsody in Blue og Odyssey sammen med en stor Allium og blå dusksalvie. Der er også ærenpris og jacobsstiger, begge nyplantede fra sidste efterår.

Odyssey er noget bleg i det.


























Og så er rosen Burgundy Ice sprunget ud - den er bare så smuk.
Vidste I at den oprindeligt stammer fra Australien ?  Men den er god nok.... og jeg så den også i Australien.




















Omme i den anden del af haven er New Dawn sprunget ud og sammen med den vokser en relativt ny clematis "Fond Memories".

























Rosen Scepter'd Isle har 3. sæson i vores have og det er helt utroligt hvor meget den er vokset siden den spæde start i 2012. Den fylder nok 1½ meter i diameter og der er mere end 50 blomster/knopper i den.

























Lidt aftenbilleder af de smukke digitalis:





New Dawn

Morten Korch er også sprunget ud.

Og sørme.... der er gang i anemonebedet igen. Nu er det høstanemonerne, som har sat gang i festen.




Rigtig god weekend :)

16 kommentarer:

  1. Skønne billeder - Morten Korch er klart en favorit, men Scepter d´isle er også skøn. Jeg har også kappet natviolerne.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har jo købt Morten Korch efter inspiration fra dig, så jeg er spændt på den, men det tegner godt.

      Slet
  2. Dejlige billeder! Jeg fulgte dit link til den meget spændende hjemmeside, I har lavet om rejsen til Australien. Sikke en skøn oplevelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det, den vildeste rejse vi har været på nogensinde. Du er velkommen til at læse bagud på siden.

      Slet
  3. Hej Ulla Sikke skønne billeder! Den clematis du viser er da ganske vidunderlig smuk og Scepter d'Isle rosen ser fortryllende ud. Sikke en duft der må være hos dig! God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Clematissen er meget speciel og ser ud til at kvittere med lidt flere knopper i år, de skal åbenbart have nogle år på bagen før de præsterer. Duftene nyder jeg også :) I lige måde

      Slet
  4. Scepter d´isle ser skøn ud, og dejlige digitalis. Her ønsker jeg mig lidt regn, og mindre blæst. Men solen er her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne jeg også ønske mig, men så må haveslangen i gang. Blæsten er svær at gøre noget ved :)

      Slet
  5. Klematissen ser ud til at blive en skønhed, og dine høstanemoner er da utroligt tidligt på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. De lyserøde høstanemoner er altid tidligt fremme her, men dog endnu tidligere i år. Det er et ret stort bed, så effekten er skøn med mange høstanemoner.

      Slet
  6. Hej Ulla
    Hvor ser det skønt ud i det blå bed. Her er der også store huller i bedene efter natviolerne er klippet ned og blæsten har væltet en masse omkuld.
    Dine høstanemoner er godt nok tidligt på den, her er de først begyndt at sætte knopper. Din nye klematis ser helt forrygende ud og alle dine roser er super smukke. Jeg kan se at din Burgundy Ice også er meget spinkel i stilkene, så det skal de nok være. Jeg håber du får en god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi kan jo ikke så lide de huller der - nu er jeg spændt på om ikke sommerblomsterne kan gøre lidt ved den sag.
      Burgundy Ice er lidt spinkel ja - jeg blev nok lidt overrasket over det, men dem jeg så i AUS var store og flotte, så mon ikke mine kommer efter det i løbet af nogle år. Høstanemonerne er meget tidligt på den i år, som så meget andet.

      Slet
  7. Hej Ulla.Vidunderlige billeder af alle dine smukke roser.Her er den store natviol også klippet helt ned.............hækken er klippet og en del af alle mine stedsegrønne planter
    ,Dejligt at vi fik noget vand..........for her var godt nok noget tørt.
    Har også klippe en del roser ...............det går bare SÅ hurtigt med dem.Især mine Alfred roser..............men heldigvis er der masser af knopper.Smuk ny klematis du har fået............og sikke da tidligt dine høstanemoner blomstre.
    Rigtig god weekend til jer knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at få klippet hækken, så har Bobo haft rigtigt travlt igen. Jeg har endnu til gode at se blomsterne i min ret nye Alfred rose, men inden længe...

      Slet
  8. Hej Ulla. Det er fantastisk godt ud det hele.Jeg har også klippet mine natvioler ned, god idé med at fylde ud med sommerblomster, den idé vil jeg gerne notere for det synes jeg er smart! Det ser nemlig lidt bart ud,når de er klippet ned! Dine høstanemoner er langt fremme, mine er også i knop men slet ikke som dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har sat de små sommerblomster som et forsøg, for jeg bryder mig heller ikke om de plantehuller som de store natvioler har efterladt i bedene. Jeg viser det frem igen, når de er blomster i sommerplanterne. Ja, høstanemonerne vil allerede vise sig frem, men de er faktisk velkomne.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.