Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 30. juni 2014

Rosens Dag - Hos Ernst Jensen i Ribe

Søndag morgen drog vi afsted med kurs mod Ribe for at besøge rosenhaven hos Ernst Jensen, som bor i udkanten af Øster Vedsted ved Ribe - et lille bitte villakvarter omkranset af marker.

Mange andre havde fundet vej til åben have dagen og det forstår man jo godt, for her var virkelig mange skønne roser. Allerede i indkørslen blev vi budt mødt af mange flotte klatreroser, som voksede op ad hegnet.

Først et par oversigtsbilleder inde fra haven.





Ernst Jensens have er ikke en cottagehave, men en meget flot ROSENHAVE, hvor der var utroligt mange og forskellige roser. Alt var velplejet og fremstod helt perfekt til denne dag.



Helena Lykkefund



Veilchenblau



Der var også mange smukke clematis i haven og i alle rosenstativerne var der sammen med roserne plantet clematis.

Her er en del billeder af det, for jeg var helt betaget. I min egen have har jeg også plantet clematis sammen med næsten alle mine klatreroser, men her var alligevel megen inspiration at hente.
























Romantika voksede i den store rosenbue,
som adskilte de to store bede med Astrid Lindgren roser.

















































Sammen med en hvid klatrerose var der denne skønne blå clematis "Durandii" - aldrig før jeg jeg set så flot en blå farve.  SUK, min ønskeseddel vokser og vokser...

Hvad synes I?  er den ikke smuk?





Overalt var der plantet smukke og enkle stauder som selskabsplanter til roserne, det var meget effektfuldt.













Ovenstående er skønne Allium, som jeg desværre ikke fik navnet på, og så salvie "Caradonna" - den var meget smuk. Ses også på nedenstående billede.




Der var masser af lyserøde roser i Ernst' have, men også et helt bed med hvide og gule roser og så et bed med roser lidt over i den orange skala.

Jeg ville slet ikke kunne vælge hvis nogen bad mig udpege en favorit...

Her er det f.eks. den smukke Augusta Luise:


Charles Austin:









De orange rølliker gjorde deres yderste for at fuldende bedet, det lykkedes virkelig :)




Jeg var spændt på hvilke mørke roser der var i haven, for det er den næste farve som jeg skal lave et bed af.

Åh... hvor blev jeg begejstret

Denne her var en stor busk, den bliver nu nok for stor til min beskedne plads, men hvor var den smuk.

Jeg fik desværre ikke navnet noteret ned - giv endelig besked hvis du kender navnet.


Tilføjet senere:  Denne rose er Bleu Magenta, 
tak for hjælpen til jer.



Denne her er Charles de Mills, en Gallica rose, som havde den helt rigtige farve til mit bed.
Dog en velvoksen rosenbusk, det var det.





Så kom vi rundt om hjørnet og her var der andre mørke skønheder:

Munstead Wood....  ih, altså !





Her er det William Shakespeare, som jeg også tabte mit hjerte til:





Malcolm var til gengæld helt pjattet med denne:

Audrey Wilcox - mon ikke den kan klemmes ind i det blå bed...   (selvom det er synd at klemme så fin en dame).





Der var mange siddepladser i haven og flere af dem var bænke indbygget i en pergola med roser og clematis omkring.

Her er det Eden Rose:


Eden Rose/Willestrup som den også hedder har mange forskellige udtryk, afhængig af om den er i knop eller fuld blomst.

























Artemis

Salvie Caradonna og den hvide rose med clematis Durandii i baggrunden.

Her kan I se hvor skønne naboer Ernst Jensen har - heste på marken til den ene side.



 Vand var der flere steder:






Sågar træer - af den slanke slags, forstås...





Og dejlige sommerblomster i krukker, der enten matchede roserne eller var i modsat ende af farveskalaen.




En helt igennem dejlig oplevelse at besøge haven.




Jeg vil ikke engang beklage billedspam - jeg håber I bærer over.

27 kommentarer:

  1. Det er da ikke spam! Det er bare nogle skønne billeder. Jeg bliver helt henrevet over alle de vidunderlige roser. Jeg må have flere roser i min have :-) Tak for turen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist nemt den konklusion man kommer til at drage :)

      Slet
  2. Hold da helt op. Sikke en have for rosen elskere. Mange skønne roser, kan da godt forstå ønskelisten bliver længere og længere. De allium har jeg også. De bliver også kaldt middelhavs prydløg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for navnte, Gitte - de prydløg er helt anderledes end dem jeg har i forvejen, de er nu sat på ønskelisten.

      Slet
  3. Hold da op! Tak for skønne billeder af de dejlige roser. Kan godt forstå, du gik lidt/meget i selvsving :) Jeg tror, at den blå klatrerose er Bleu Magenta. Det kan dog også være Veichelblau - er lidt svært at afgøre, men jeg hælder til førstnævnte, som jeg har set en kæmpeudgave af IRL.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda, nu du nævner Veichelblau - så kan jeg genkende navnet, og er helt sikker på at det er den. TAK :)

      Slet
    2. Nå, det viser sig jo at den blå rose, jeg efterspurgte navnet på er Bleu Magenta, og den øverste er Veilchenblau, men nu har jeg skrevet navnene ind. De er begge smukke, synes jeg.

      Slet
  4. Lige et sted for rosenelskere - der er godt nok mange - og magge skønne:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og mange flere end dem jeg lige viste. Et skønt sted.

      Slet
  5. Delige billedet lige til at svømme hen i .
    Det sted er da absolut værd at besøge. Tak for du tog os med.

    SvarSlet
  6. Hej Ulla
    Flotte billeder, du har taget. Jeg håber, at jeg får den at se en dag.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal nok prøve netop til havefestilval eller Rosens Dag, for jeg tror ikke han holder åbent så mange andre dage.

      Slet
  7. Nå det var der I tog hen. Sikken en masse flotte billeder du har taget. De har mange fine ting hos Ernst kan jeg se. Jeg troede jeg kunne sige navnet på den mørke rose, men det var ikke den. Jeg kan godt forstå Malcolm faldt for Audrey Wilcox, men jeg undrer mig noget, for hvis den du viser er Audrey Wilcox så er min ikke den. Jeg har den med i dagens indlæg, kig selv forbi. Hm tror det er min, der er den rigtige, kan jeg se, når jeg googler den.
    Nå men tak for turen til Ernst, det var spændende at se.
    Knus Lisbeth
    Kiggede lige på de andres kommentarer, det var også Veichelblau, jeg ville foreslå :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt du siger det, jeg tænkte selv over farven da jeg stod ved rosen, for jeg husker godt nogle af dine billeder, men der var altså et skilt nedenunder hvor der stod Audrey Wilcox. Jeg tænkte også at den var lidt for blålilla. Men når man googler, får man mange slags billeder op.
      Men haven var meget fin og spændende.

      Slet
    2. Det kunne være sjovt at vide, hvad rosen egentlig hedder, for flot er den jo uanset navnet.
      Ja det har været en spændende rundtur, det fornemmes tydeligt :)

      Slet
  8. Wow for en skøn rosenhave I har besøgt, og virkelig flotte billeder af skønhederne!
    Den mørke klatrerose tror jeg også er blue magenta, det er ihvertfald ikke veilchenblau, for dens blomster er ikke fyldte.
    Den allium du viser ved jeg dog med sikkerhed er Middelhavsprydløg, dem har jeg sat mange af, for de er virkelig skønne!
    Tak for turen i den skønne rosenhave! :-)
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå for søren da... der er jo to billeder af blå/mørke klatreroser... den blå du viser lige før clematisbillederne det er en Veilchenblau!
      (jeg lagde kun lige mærke til den mørke ovenover Charles de Mills da jeg kommenterede før :-)

      Slet
    2. Hej Alice, tak for hjælpen, nu fik jeg navn på begge de blå klatreroser - jeg er så blevet meget klogere, tak :)
      Ja, det var en meget flot rosenhave, og jeg var vild med samspillet med de andre plantearter.

      Slet
  9. Hej Ulla.Hold da helt op ..............sikke en eksplotion af roser og klematis.Det er da helt overvældende.Kan godt forstå at du var begejstret for det hele.
    Og den smukke blå klematis er jeg også varm på
    Ikke et eneste af dine smukke billeder for meget.
    Rigtig god dag.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt - jeg er jo svær at stoppe, men man skriver jo også lidt for sin egen skyld, så derfor... Det var virkelig en smuk have, så nu kan vi leve længe på den inspiration. I lige måde, knus

      Slet
  10. Sikke et fantastisk blomsterflor :-) Det er så flot som de har fået sat planterne sammen i den rosenhave. Vi var der med havekredsen for nogle år siden, men det år var roserne lidt sent ude med blomstringen, så vi så desværre ikke det hele i fuldt flor, men haven var skøn alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var også det, der greb mig mest - samspillet mellem planterne, det præsenterede sig bare så flot, og roserne var virkelig i fuld blomst.

      Slet
  11. Hej Ulla. Sikke et fantastisk blomsterflor og så sundt alting ser ud. Roserne får nok den allerbedste pleje, man kan forestille sig! Den blå clematisk er utrolig flot blå. Jeg kan godt forstå, du var vild med den. Det bliver spændende med dit "mørke bed" Det lader til, at du blev inspireret. Det var spændende at være med hele vejen og der var ikke ét billede for meget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Inspireret blev jeg i hvert fald - både til de mørke roser og så må jeg nok til næste år anskaffe mig den blå clematis.

      Slet
  12. Hvorfor spare på billederne, det er jo også derfor vi blogger;-)
    Sikke en dejlig rosenhave!!
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, det har du jo helt ret i. Tak, søde :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.