Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 2. september 2017

Ny pergola - Sommerens store projekt


 

... at jeg er gift med en skøn handyman, det ved vist mange af jer :)




Så alt hvad jeg nu vil vise i dette indlæg, er en fortælling om hvad handyman' Mr. M. og jeg i lang tid havde gået og talt om og tænkt over og vendt og drejet.


For vi ville så gerne have en rosenbue i den forreste del af haven, så vi kunne lave nogle flere haverum i haven.   (Og så at jeg kunne få én klatrerose mere....).


Først ville vi have en stor bue i noget rustent jern, men den skulle jo være stor, den bue - og dyrt ville det også blive.







Så tænkte vi stolper op og stolper ned - og stolper blev det.

Med rustent jern imellem.

Det var så dejligt at have besluttet at der skulle fire stolper til og så to mere til overligger, så ville vi have en slags portal ind til næste haverum.



Men så var vi hos Malene og der fik vi endnu flere gode ideer. Vi havde jo bestemt os for at rosen til buen skulle være Helena Lykkefund, og det stod nu klart at hun nok skulle have endnu flere stolper at boltre sig på.


Og så kan jeg godt sige jer, at det gik stærkt.

Nu trådte Handyman'en i karakter og gik i gang. Så projekt NY PERGOLA blev simpelthen lavet i sommerferien i år i stedet for her til efteråret eller næste forår som vi egentlig først havde talt om.


Billederne ovenfor er bare for at "krydre" lidt - her kommer billederne fra byggeprocessen:

Og jeg kan garantere, at der er blevet brugt ordentligt værktøj og alting er i vater og stolperne er beskyttet med metal forneden og malet 4 gange.

Mr. M. har lavet det hele selv - jeg har kun hjulpet med at holde vaterpasset og med at plante roserne.







Som det ses her, valgte vi at lave en side mere, som er sat på skrå og ind midt i det gamle staudebed.
Det giver en fantastisk virkning og vi måtte noget i tænkeboks for at få det pænt.


Der er lagt sten imellem de to sider af pergolaen, men det er meningen at al græsset skal væk
og der skal laves en sti der hvor græsset er.

Bagerst ses den gamle "New Dawn" som har fået en ny pæl at vokse på.

Så er der plantet.

Helena Lykkefund til venstre, hun står i vinklen mellem de to pergolaer og kan dermed brede sig både til
højre og venstre. På indersiden er plantet Austin rosen "Clair".

Der blev vandet grundigt. Det var den 29. juli.
Hvem kunne vide at resten af sommeren ville blive så regnfyldt og kølig. Vi har faktisk ikke vandet siden !

Her er arbejdet med at grave græstørv af påbegyndt.
Det kommer til at foregå i små bidder.

Lidt længere i processen

De skønne Dahliaer - her skal de også stå til næste år, men hele dette gamle rosenbed skal laves om her i efteråret.


Sådan ser der ud når man træder ind i haven. Billedet er ganske nyt.
Alt græsset her skal også fjernes. - Vi har haft det græs, vi skal ha'!



Det lykkelige ved denne udvidede pergola er jo at der blev plads til mere end én klatrerose.

Vi har plantet:

  • Helena Lykkefund imellem de to pergolaer
  • Trier rosen på modsat side af stien på den anden side af pergolaen
  • Clair Austin på den ene inderside
  • En ukendt lille småblomstrende hvid rose på den anden inderside
  • Flyttet Crown Princess Margareta ind på tredje inderside (hun trængte voldsomt til at komme ud af sin krukke, som hun havde stået i i en 4-5 år)
  • OG: bonusrosen blev "Malvern Hills", som skal være klatrerose på den sidste yderside. 

Jeg havde virkelig svære overvejelser om hvilken klatrerose, der skulle være for enden af pergolaen.

Visse læsere vil vide at jeg var ude i noget med Blush Rambler, Minnehaha, Veilchenblau, og flere andre, men til sidst blev jeg enig med mig selv om at jeg skulle have noget, som jeg ikke har set hos andre og at jeg ville fastholde det hvide og gule look her på pergolaen. Og så skulle rosen være remonterende, for det er Helena Lykkefund jo ikke.

Så det blev Malvern Hills  (selvfølgelig en Austin) og her kan I se den første blomstring, som er lige nu.


Jeg er så glad og taknemmelig for at dette store projekt blev lavet i år.

Der resterer stadigt et stort arbejde med at få det sidste græs fjernet og få ændret det gamle rosenbed til noget helt andet, men der er stadig et par måneder at arbejde i.

Der skal også fyldes stabilgrus i stien og til foråret skal den endelige belægning laves.

Jeg kan allerede nu løfte sløret for at jeg påtænker at holde blogtræf næste år midt i august - da regner jeg med at jeg er klar til at vise det hele frem :)


Ja, det blev ret meget tekst - beklager... men jeg er sikker på at I forstår min begejstring.

Ha' nu en skøn søndag - jeg skal ud på min årlige 103 km cykeltur, hvis ellers knæet kan klare det.




44 kommentarer:

  1. Så flott din nye pergola har blitt, og mange roser har det også blitt plass til :)
    Det ene drar det andre med seg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det var dejligt at der blev plads til flere roser.

      Slet
  2. Tillykke med den flotte pergola, jeg har ventet spændt på at se det færdige projekt.
    Ja vi to er heldige med vores handymænd, for vi kan ikke selv ligesom Malene. Flotte roser du har valgt, det er meget svært at vælge, det ved jeg alt om. Clair Austin har jeg i rosenlysthuset, så en af dem er set andre steder :) Dejlige projekter der kommer ud af at holde sommerferie derhjemme.
    Glæder os til at se den irl.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God cykeltur - jeg håber, knæet klarer det.
      I det mindste er det fint vejr til turen, det er du ikke vant til.
      Knus

      Slet
    2. Vi har to dejlige handymen, Lisbeth - og vi værdsætter dem rigtigt meget.
      Ja, sommerferien kunne sagtens holdes hjemme igen, men så må jeg ud at rejse på andre tidspunkter, for jeg har jo udlængsel..

      Cykelturen gik fint og det har aldrig været smukkere vejr til det end i dag, så heldigt :)

      Slet
  3. En fantastiskt genomtänkt och fin pergola, kommer bli fint med rosorna när de klättrar upp. Så många fina dahlior i rabatten. Så bra att ha en man som kan bygga.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er super glade for resultatet og venter spændt på at se roserne gro op i pergolaen.
      Ja, Dahlierne er smukke i år, lidt tilfældigt med placeringen, men heldig har man lov at være :)

      Slet
  4. Hold nu op et stykke arbejde der er gennemført. Det må være fantastisk at have hjælpere.
    Det ser helt vidunderligt ud. Kan se vi har en del af de samme roser.
    Roser skaber bare en voldsom glæde. På både duft og udseende.

    Rigtig god cykeltur
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rosoman og ville ikke undvære roser for noget. Men min have er ved at være fyldt op...
      Tak for din søde kommentar.

      Slet
  5. Rigtig flot pergola og super god ide med 'side' på den. Og det er altid skønt når ønsker udmøntes i praktisk. Græs er dejligt men også træls når der skal ordnes kanter. Så jeg kan udemærket godt forstå jer at det nu skal helt væk. Skønne billeder fra haven, det ser godt ud. Rigtig god cykeltur til dig i dag. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh ja, de kanter kommer jeg ikke til at savne. Men der er langt igen før vi er færdige.
      Tak for din søde kommentar.

      Slet
  6. Hvor er det bare blevet godt, og næste år, hvor alle roserne er vokset til, bliver det endnu smukkere. Jeg har også en Rosa Helena Lykkefund, og den er enorm, så du bliver måske nødt til at beskære den på et tidstpunkt, men det er jo et luksusproblem:) Hvor ser det også godt ud med stien, men det er et stort arbejde. Dejligt at vi har vores handymænd:) Jeg glæder mig til blogtræffet næste år, og vi har også tænkt os at holde blogtræf. God cykeltur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set nogle meget store Lykkefund, det skal nok gå, men ellers må vi hjælpe lidt med saksen.
      Det bliver da et spændende haveår næste år med indtil flere blogtræf, så skønt :)

      Slet
  7. Hej Ulla

    Tillykke med det flotte arbejde, smart at gøre den vinklet, det bliver totalt stabilt!

    Ha en dejlig dag og cukeltur:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også et vægtigt argument, at pergolaen skal være stabil. Den vælter ikke, kan jeg godt love.
      Tak, cykelturen var fin, men hård. Vejret var perfekt :)

      Slet
  8. Jeg er virkelig imponert over den flotte pergolaen! Gleder meg til å se når klatrerosene har etablert seg. Ha en fin søndag og sykkeltur. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal selvfølgelig nok vise billeder fra roserne som de vokser til, jeg glæder mig meget til at se det næste år.
      Tak, cykelturen gik fint, vejret var dejligt.

      Slet
  9. Det ser simpelthen så forrygende ud, og jobbet med at holde vatterpasset er da virkelig betydningsfuldt, for de mindste små skævheder tager altså glansen fuldstændig af sådan et bygningsværk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da lige dét :) Heldigvis er min mand perfektionist, så han laver ikke nogen overspringshandlinger i sine projekter.

      Slet
  10. Kære Ulla.
    Det er da et flot stykke arbejde din husbond har lavet med pergolaen. Det bliver flot med roserne til næste år. Det bliver en helt ny have du får, når græsset forsvinder. Dejligt at have noget at glæde sig til, når den nye havesæson starter næste år.
    Kh Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Han har lavet et kæmpe stykke arbejde og det tilfører forhaven så meget karakter. Jeg er meget spændt på at se hvordan roserne vil gro hen over pergolaen.

      Slet
  11. Nøøøøj, hvor er det flot, og så alle de roser du nu kan tilføje... og stien, superfin. Jeg har også en stort ønske om noget pergolaagtigt noget, så undskyld, men jeg har gemt et par af dine billeder vedr. jernbeslagene på stolperne i min egen fotomappe - ikke at jeg tror at jeg får nogen pergola - overgartneren tja, this gun's not for hire - i denne sag

    SvarSlet
    Svar
    1. ha- ha - du må gerne låne og gemme. Alle kneb gælder når overgartneren skal overtales :)

      Slet
  12. Ih, hvor ser det fantastisk ud.
    Sådan en handyman er fuldstændig uundværlig. Hurra for Mr. M
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  13. Hei. Så flott pergolaen ble. Heldige er vi som er gift med handymenn. Bare vent til neste år når rosene vokser litt til. Flott ble det. Fin uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er vi ikke heldige, Hanne-Lise - du kan tro at jeg glæder mig til at se rosernes vækst og blomster næste år.
      "Next year the garden will be even nicer"... som de siger i England.

      Slet
  14. Hej Ulla.Du har da været så heldig med din handyman.Det ser bare helt fantastisk ud.
    Og endnu mere fantastisk bliver det når alle de smukke roser kravler op og blomstre.
    En flot sti vil lige gøre det sidste.Så væk med græsset.Og nu kan der da heller ikke presses meget mere ind i jeres dejlige have.
    Spændende med åben have til næste år.Nu må jeg jo tage rundt og nyde alle jeres haver.
    Er i fuld gang med at sortere, og er begyndt at flytte ting op i lejligheden.Så ikke mange indlæg fra mig.
    Synes du er sej med den lange cykeltur.
    God dag og hils Mr.M Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. he-he - næh, der bliver vist kun plads til nogle småting omkring pergolaen og så laver vi lidt om i rosenbedet, nogle af de gamle roser skal ud.
      Jeg håber da at det kan blive hyggeligt at invitere jer til havebesøg her hos mig, men der er jo længe til og vi har meget at nå inden...
      Ja, det er spændende med lejligheden - det er et stort arbejde at sortere og flytte sine ting og få indrettet påny.
      knus

      Slet
  15. Kære Ulla, Ros til din handyman, Det er godt kram og dejligt at se stolper på beslag så det kan holde mere end 5-7 år. For det er jo det med haven, hvis vi hele tiden skal udskifte stabile elementer, så bliver haven i pligt og ikke en glæde. Men det tager mere end dobbelt tid når der skal graves ud, stabilgrus i bunden, og støbes, end blot at tage et pælebor en lørdag eftermiddag.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik, tak for de pæne ord. Vi har tidligere lavet andre stolper i haven, som også kom i jernbeslag, for vi kan godt lide det solide og holdbare. Arbejdet er større, javist - men slet ikke noget i sammenligning med at skulle udskiftet om 5-7 år.

      Slet
  16. meget flot havn du har
    jeg har sprøgsmål ang. Dahliaer hvordan passer man de om vinteren??

    SvarSlet
    Svar
    1. Knoldene skal op af jorden en gang i oktober, renses for jord og skal opbevares frostfrist vinteren over.

      Slet
  17. Det er en flot pergola,som I har fået lavet.Det bliver fantastisk at se den når den bliver fyldt med roser.Det er et flot arbejde, din Handymand har lavet. Hygge herfra med ønsket om en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar. Du kan tro, vi glæder os til at lade Helena Lykkefund kommer til tops og blomstre allerede næste år.

      Slet
  18. Hvor er mor M altså dygtig, hvor er det et flot stykke arbejde. Du kan vist godt sætte hans lommepenge lidt op😊
    Jeg har glædet mig meget til at se pergolaen som i jo fortalte om da i besøgte Casa Rosen.
    Spændende valg af roser , det bliver så flot når de kommer op og slår deres folder. Mon ikke der også er plads til et par Clematis. Hihi.
    Hvis ellers det flasker sig så vil jeg se frem til jeres åben have i 2018 , hvis ikke inden.
    Kæmpe knus fra mig til jer begge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, han skal have flere lommepenge :)
      Jo.... en enkelt eller to af de clematiske vækster vil jeg se at få lusket med i indkøbskurven, jeg tror der bliver plads. Så skal man igen til at vælge.... og fravælge... Sikken plage man påfører sig selv :)
      Jeg håber du kan komme næste sommer, Linda - vil så gerne se dig her - og du er også velkommen inden.
      knus

      Slet
  19. Hej Ulla. Hvor er Mr.M bare god. Det er så flot lavet. Sikken nogle projekter I har gang i, det er også spændende at I fjerner græs og lave grusstier det må give et helt andet udtryk i haven. Det er godt gået. Det var spændende at læse om de roser du har valgt, jeg går nemlig også selv og tumler lidt med hvilke jeg skal bestille, når vores espalierer bliver færdige. Jeg tror nok, jeg ringer til JAS og får en snak med ham om det. Jeg vil helst ikke have nogle, der er alt for invasive, for det er der ikke rigtig plads til:) Åh jeg håber I holder åben have, jeg vil i hvert fald gerne komme forbi og se det hele igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke JAS kan vejlede dig rigtigt godt - det tror jeg. Jeg ville have haft set nærmere på hans roser, men ville også have en remonterende rose og da vi så alligevel skulle til Rosenposten en aften til plukke-roser-i-marken, så bestilte jeg Malvern Hills hos ham.
      Min Lykkefund og Trier rosen samt Clair er fra JAS.
      Vi holder åben have - jeg har bestemt mig for det - og jeg vil glæde mig til at se dig her igen, hvis bare det rammer en lørdag du kan. Jeg skal nok melde ud tidligt på vinteren.

      Slet
  20. Vi kan mærke din_jeres begejstring langt ud over skærmen, og hold da op hvor jeg forstår det. Det er en fantastisk pergola I har udtænkt og Mr. M udført. Virkelig flot arbejde. Jeg er imponeret over at græsset forsvinder så hurtigt. Mage til træls arbejde, skal man lede længe efter, men også her er jeg sikker på resultatet bliver i top. Tror jeg skal sætte et stort X til midt-august-blogtræf og jeg hanker op i manden, så han kan se jeres nye stier. Her i huset er nogen af os nemlig ikke klar til så stor en beslutning. ;o)
    Flotte roser du har valgt, det bliver en fest at se i juni måned.
    Men hvad skal I nu lave i efteråret, når pergola projektet er overstået...!!? Altså bortset fra stabilgrus mm. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord, det er fuldt fortjent ros til min husbond, han er virkelig en ørn til sådan noget arbejde og går ikke på kompromis med noget. Vi glæder os selvfølgelig til at se roserne til sommer, men Malvern Hills, som jo er remonterende, blomstrer faktisk allerede rigtigt fint.
      Det med græsset er altså ikke så slemt. Vi stikker små firkanter med spaden så dybt vi kan og så kan greben lige løfte dem af og op i trillebøren. Det bliver nok værre med at få kørt stabilgrus og toplag på.
      Der er masser at lave... køkkenhaven skal høstes færdig, og den skal efterårsgraves (det er så mit job), jeg skal have bestilt nogle stauder der skal flankere roserne, jeg skal have flyttet et par roser, pyha - og tulipanløg skal lægges, hækken skal klippes for anden gang, det er vist på tide.... jow-jow - vi keder os ikke.
      Jeg kan sådan set snart godt melde den dato ud, for jeg har bestemt hvornår det skal være - og du er mere end velkommen til at tage husbonden med.
      LØRDAG DEN 18. AUGUST :)

      Slet
  21. Hvor ser det bare godt ud...Kan godt forstå I vil af med græsset....og jeg husker også arbejdet med at få gravet græsset væk. Glæder mig til at se det færdige resultat.

    og ih, hvor jeg kender til glæden ved at bo sammen med en handyman....det nyder jeg også godt af, selvom jeg dog aldrig får en pergola....da kattene ville bruge den til at komme ud af haven....nå ja...og så er der det med pladsen eller manglen på samme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther, tak for din begejstring, det er så dejligt at høre her. Vi er sikre på at vi gør det rigtige med at fjerne al græsset og jeg glæder mig til at komme videre i processen og få det hele helt færdigt til næste sommer.

      Slet
  22. Hej Ulla.
    Hold op, hvor har I bare knoklet på i haven, både sommer, efterår og vinter. Det bliver dejligt for jer her i det nye haveår, at I er nået SÅ langt med det. FLOT!
    Det er en super flot, anderledes,spændende og meget karaktergivende pergola I har fået bygget. Den definerer rummene til "UG kryds og slange". Der er ikke et øje tørt.
    Den omhyggelighed Malcolm ligger for dagen, har jeg ikke haft den samme tålmodighed til, men det er jeg stensikker på, kommer jer til gode.
    Retfærdighedsvis vil jeg lige skynde mig at tilføje, at Jacob har bygget min store pergola og espalierene ved trampolinen, samt hjulpet mig med pavilionen. Min far har hjulpet mig med portalen imellem pavillonen og det runde bed, samt den nye lille portal over havelågen ud mod vejen. De sidste buer/portaler bagerst i haven, har jeg dog selv fusket sammen.
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.