Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 25. juli 2015

Nye hortensia og farvel til en elsket rose



En radikal beslutning blev taget for et par dage siden.

Vores to store roser Frühlingsduft måtte lade livet, da de efterhånden var blevet så lange, ranglede og bare om benene at de slet ikke var pæne mere.

Faktisk var de kun pæne når de blomstrede -  og Frühlingsduft remonterer desværre ikke rigtigt.


Nu efter blomstringen havde de nærmest smidt alle bladene og var meget grimme.

Vi diskuterede lidt om vi skulle se tiden an og klippe dem noget ned til foråret, men så tog vi en hurtig beslutning om at fjerne dem helt.


Vi trængte simpelthen til fornyelse i det terrassebed.



Så nu er der kommet lidt mere struktur og lys, luft og fornyelse i nordenden af vores store terrasse, idet jasminbusken også blev studset lidt.

Her er flere stemningsbilleder:

Den lyseblå hortensia til højre er ikke ny, men den kommer også bedre til sin ret nu.







Og navnet på de to nye hortensia?

Ja, jeg sendte Mr. M afsted for at købe Annabelle, men jeg er faktisk næsten sikker på at det ikke er Annabelle (der var ingen skilt ved på restpartiet hos forhandleren..... ).

Men jeg er lykkelig alligevel og Annabelle kan jeg måske stadig nå at få en anden gang.


Til slut et kært mindebillede om Frühlingsduft  (Billede fra juni 2015):





32 kommentarer:

  1. Åh, ja, de skønne hortensia! Nej, det ligner ikke Annabelle; den er spinklere i blomsten, men alle hortensia er dejlige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét er de i hvert fald - og man kan blive ved at ønske sig hortensia :)

      Slet
  2. Hortensiaerne er bare skønne. En del af mine blev desværre spist af snegle, men er nu ved at komme igen. Der kommer nok bare ingen blomster i år. Synd med rosen, men som du siger skaber det andre muligheder. Det ligner ikke Annabelle, men den er jo dejlig alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, jeg vidste ikke at snegle også interesserer sig for hortensia, men jeg synes nu ikke at vores er angrebne. Annabelle... ja... SUK :)

      Slet
  3. Hej Ulla

    Ja, indimellem er det rigtigt at være lidt resolut:)
    Og Annabelle får du nok en anden gang ja!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  4. Hvor blev bedet dog smukt. Jeg har selv haft Frülingsduft som hæk i min gamle have og den er altså kanske vidunderlig når den blomstre. Men har tendenser til at blive barbenet.
    Jeg syntes det er en god beslutning du har taget. AnnaBelle det er det helt sikkert ikke :o) den har jeg i haven. Kender du ikke en der har den, den er meget nem at få til at gro (selv mig er det lykkedes for) hvis man får et skud.
    Kram Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Frülingsduft er en skøn rose, og den allerførste der blomstrer i min have - blomstrede.... Man skal nok blot tænke lidt mere på dens omgivelser, der kan skjule de bare ben. Men mine smed næsten også alle bladene, så vi trængte til en frisk start. Jeg må se om jeg kan nappe et skud af Annabelle, men ellers må jeg jo til planteskolen igen en dag.

      Slet
  5. Hej Ulla

    Når jeg ser på billedet af Frühlingsduft, er det svært at forstå, at I har slagtet den, men en rose som er grim resten af året er ikke noget at samle på, så jeg synes, at det var en rigtig god beslutning. Jeg elsker roser, men de skal opføre sig ordentligt ;-) Jeg har i et par år selv overvejet at slagte Austinrosen Winchester Cathedral. Den er meget smuk i maj og juni, men her i juli er den tudegrim. Hvert år. Lige meget hvad jeg gør. Der er så mange andre skønne roser, så jeg tror måske, at i år er året, hvor den skal videre. Men lige nu har den sat knopper og nyt friskt løv, og så er det, at jeg ryster på hænderne. At I har udvidet med flere hortensiaer forstår jeg så godt. De er skønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at du lige nævner Winchester Cathedral... Den "skaber sig" også her, men i år er den først ved at komme i blomst nu og står omgivet af andre støtteplanter, bl.a. mørk kvan og man ser ikke de ranglede ben på den. Så jeg freder den indtil videre, for den er jo smuk når den blomstrer.
      Det værste ved at have slagtet Frühlingsduft er jo at der mangler blomster på den plads til næste juni, men så må vi glæde os over noget andet.

      Slet
  6. Hej Ulla. I vores haveprojekt er der kun plads til et par Divaer (Dahlia og diverse frostfølsomme), resten skal opføre sig ordentligt. Måske Fruhlingsduft kunne finde en anden plads i jeres have, hvor den kan passe sig selv når den er færdig med premieren, og resten af ensemblet tager over.
    Smuk er den nu i blomst.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, de skal opføre sig ordentligt ! Ja, jeg har ikke afskrevet at få en lille ny et andet sted i haven, for der skal nok bare tænkes lidt på de omgivende planter, så det hele går op i en højere enhed.

      Slet
  7. Hej Ulla!
    Æv til fruhlingsduft, en rose jer er meget hooked på, nu tror jeg vil gøre som Henrik siger, for den må ha plads her! Har også annabelle, og i år blomstre den:-) som altid dejlige og frodige billeder fra din have, tak for kigget.
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal ikke lade dig afskrække at mit indlæg, for Frühlingsduft er bestemt en dejlig rose og vi har haft mange gode år med den og nok ikke plejet den med beskæring, som man burde.

      Slet
  8. Lidt "bisset" at vise så skønne fotos af Frühlingsduft, når du lige har slået den ihjel! Men du har ret... nogle gange skal man bare tage nogle beslutninger, også selv om det er svært. Hortensia'erne, vil helt sikkert bringe glæde i rigtig lang tid fremover. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensia er faktisk også hvad jeg kalder "rolige" planter, og det trængte vi vist til på dette sted.

      Slet
  9. Det er lidt held i uheld efter min ydmyge mening, at det ikke var Annabelle, der kom med hjem. Der, hvor jeg har set den, har den været voldsom og løs i væksten, og de tunge blomster har hængt ned og bedt om noget støtte, så for mig at se vil den give nogenlunde de samme problemer ved terrassen som rosen, I har skrottet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for informationerne, nu er jeg bedre forberedt til hvor den evt. skal plantes og at det måske skal være sammen med nogle andre planter.

      Slet
  10. Hej Ulla.Ja !!! jeg synes nu også at det var en rigtig beslutning i tog med den rose.Og du har jo så mange smukke roser du kan nyde.
    Og som du viser er der kommet mere lys og luft i bedet.
    Hortensia kan man slet ikke få for mange af.................og Annabelle har jeg også.
    Og det er ikke den som Mr..M kom hjem med.
    Jeg er glad for min ,men den skal have lidt støtte når den blomstre.
    Rigtig god weekend til jer begge knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg var hurtigt klar over at det ikke var Annabelle, men jeg kan forstå på nogle af de andre kommentarer at den nok heller ikke ville have været det rigtige valg til dette bed. Men så kan jeg planlægge den ind når jeg skal lave om i forhaven engang.
      Ja, hortensia kan man ikke undvære på denne tid, og der findes mange skønne.

      Slet
  11. Jeg har også flere roser, som jeg overvejer at skrotte, hvis de hvert år kun kommer med to til tre knopper, så skal de ikke så og tage plads op. For nogle år siden klippede jeg min Frühlingsduft og min Aicha ned. Først i år er Aicha god igen, Frühlingsduft kom lidt før, men helt godt er det ikke at klippe dem ned, jeg klippede min ned om efteråret, det duede slet ikke. Lige meget hvad hortensiaen hedder, smuk er den.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine info - jeg var også blevet rådet til at lave en delvis nedklipning af rosen, men det fik jeg ikke rigtigt tænkt igennem inden vi besluttede os for at rydde det hele.
      Foråret er nu den bedste tid til nedklipning.

      Slet
  12. Kære Ulla nogle gange skal der bare drastiske ændringer til så nye ideer kan afprøves. Det ser skønt ud med de nye hortensia. Dejlige frodige billeder. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Under alle omstændigheder så fryder det jo med forandring og jeg elsker også hortensia.

      Slet
  13. Hmmmmmm, jeg har en hvid rose som egentlig aldrig er særlig pæn......men overgartneren siger VI GIDER ALTSÅ IKKE HA FLERE ROSER, DE ER SÅ BESVÆRLIGE..... så jeg tør ikke fælde den :-) :-)

    SvarSlet
  14. Guuuiiii, jeg kommer lige i tanke om at jeg måske kan overtale ham til at jeg får en 'Beauty of Moscow' syren på pladsen i stedet for....................det skal da prøves Tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt alternativ- det vil du ikke fortryde :)

      Slet
    2. Ja, Beauty of Moscow er da værd at indføre i haven i stedet for en rose, som ikke længere er pæn. Held og lykke med at overtale overgartneren.

      Slet
  15. Skønne hortensia han fandt - jeg synes at det blev pænt med strukturen:-)
    Jeg synes at du forsat skal ønske dig Anabelle, men Marie har ret i at den kan ikke holde hovederne så der skal et stativ til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med nogle gode råd her, for nu har jeg mulighed for at få den bedste placering, med støtte, til Annabelle. Ja, jeg tror også vi bliver meget glade for hortensia på denne plads, det er jo skønne i denne tid.

      Slet
  16. Hej. Jeg synes også hortensiaerne er meget skønne og blomsterrige. Det har nok været en svær beslutning at fælde den rose, men nok meget fornuftigt. Det er ikke pænt resten af året, hvis den er bar og næsten ingen blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, vi har gået en måneds tid og tænkt på det og så husker jeg også godt sidste år, at jeg var træt af den efter blomstring, - så nogen gange må man tage en beslutning og det er altid dejligt med forandring.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.