Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 5. marts 2017

Allerede 5. marts og stadig ikke i haven ....


Jamen altså!

Lysten til at komme ud i haven er der bestemt og jeg havde faktisk leget med tanken om at i dag skulle være min første dag i haven, hvor jeg ville fjerne grandækning og alt det visne og begynde at klippe stauder ned.

Men det regner.

Det er koldt.

Så efter formiddagens løbetur har jeg i stedet bestemt mig for at nyde søndagen i lænestolen med bøger og strik og så en solid gang haveblogning - har ikke fået læst ret godt med rundt omkring på det seneste.

Der er ellers mange skønne forårstegn i vores have. Vintergækkerne står stadig og har nu fået selskab af Dorothea liljerne.



Min søde mand var dog i gang i haven i går og fik flyttet vores klatrerose "Rosenholm".  Den har i mange år stået ved regnvandstønden og kamoufleret den lidt, men havde tendens til at gro op i tagrenden, og det dur jo ikke.

For en uges tid siden blev den klippet ned til ca. 1 meters højde og i går flyttet om til morgenmadsterrassen, hvor den blev plantet op ad det hegn, vi har der med flere eksisterende clematis. Nogle af de clematis har pjevset lidt de senere år, så vi prioriterede at få en bedre plads til "Rosenholm".

Jeg er sikker på at den vil være til stor glæde når den kommer til at blomstre ved morgenmadsterrassen til juli. Her ses den fra tidligere somre på den gamle placering.


Jeg så for øvrigt i går et træ, der var sprunget ud:



Til slut:  Den foreløbigt eneste Helleborus i blomst - der skulle gerne komme mange flere, men jeg ved faktisk ikke om de trives så godt hos os.


Fortsat god søndag til alle jer aktive mennesker :)


31 kommentarer:

  1. Det regner hos deg, og her kommer nedbøren som snø. Det er jo forståelig at du ikke er ute i hagen når det er så kaldt. Varmen kommer nok snart hos deg!
    Flott julerose!

    Ha en god aften!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad os håbe det, Marit - også at det snart er slut med sne hos jer. Tak i lige måde.

      Slet
  2. Hei. Det regner hos deg. Her i Kristiansand er det full snøstorm. Ikke hva jeg ønsker nå i mars. God søndag til deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar og velkommen til - nej, snøstorm vil vi gerne være foruden så jeg håber for dig at det er den sidste for i år.

      Slet
  3. Hej Ulla

    Vi er også nok en 14 dage tidlige end vi var sidste år - så solen har ikke samme magt - det skal nok komme!

    Efter næste våde uge tror jeg vi får alletiders forår!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Skal vi ikke bare satse på det! Tak i lige måde.

      Slet
  4. Hej Ulla
    Ja her regner det også, så heller ingen have aktivitet her ;(. Jeg er ellers helt klar til at få vækket havemusklerne af deres vinterhi, men desværre ser vejrudsigten ikke for lovende ud.
    Rosenholm er en skøn rose, så godt den får en bedre plads. Vi har også en der vokser i et gammelt æbletræ ;)
    Fortsat god søndag inde i varmen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosenholm er virkelig en dejlig rose, man ser den bare ikke hos så mange, men vi to deler åbenbart interesse :)

      Slet
  5. Her lægger vejret heller ikke op til havearbejde. Det er nok ellers er fint tidspunkt at flytte roser på. Jeres Rosenholm ser flot og overdådig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror at den klarer det - har ikke eftervandet endnu, der kom vist nok de seneste dage.

      Slet
  6. Hej Ulla. Her øsregner det også. Anders har været ude hele formiddagen og sætte vores plankeværk op. Jeg har lavet en hel masse i orangeriet og var glad for at være inde bag glas! Du er sej, du kommer ud at løbe:) Det er godt, at vi har indendørs sysler også, jeg håber dog snart at det bliver lidt bedre vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at du har dit orangeri, hvor du kan få noget fra hånden i ly for vejret. Lige nu er det jo bidende koldt, jeg håber at der snart kommer lidt mere varme i vejret.

      Slet
  7. Jeg havde også planer om at fortsætte, hvor jeg slap i går, men det har regnet, og nu er der meget vådt og koldt, så jeg bliver inde! Nøj, hvor er Rosenholm smuk - håber, den vil trives på sin nye plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er selv spændt på det, men vil selvfølgelig holde godt øje med den og håber at kunne vise skønne blomsterbilleder fra den til sommer :)

      Slet
  8. Här har det snöat och snöslaskat hela dagen. Men det var ändå rätt skönt ute när jag gick en sväng i skogen.

    Bra med en man som flyttar rosor :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med en tur i skogen. Takk for din kommentar :)

      Slet
  9. Når mildværet kommer vil nok hagen lokke deg ut, surt og kaldt vær frister ikke noe særlig. Jeg tok også en løpetur i formiddag, men jeg fikk ikke varmen i meg etter dusjen, så jeg har for det meste holdt meg under teppet på sofaen. De flotte guloransje krokusene jeg la ut på bloggen i går hadde hjorten sparket i stykker i dag, så det er virkelig bra jeg har kommet i gang med å forhøye gjerdet mitt! Ha en fin ny uke! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu altid dejligt at komme ud og motionere, og vi har jo godt af det ! Det er surt for dig at hjorten hærger sådan i haven, god arbejdslyst med gjerdet.

      Slet
  10. Hej Ulla.
    Dejlige billeder af forårsblomster og især af rosen. Hvor er den bare fin! Det ser ud til at der går en uges tid inden vi kan komme ud og rode lidt i jorden, hvis man skal tro vejrudsigten. Indtil da er strik og bøger en god ting.
    Hilsen Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, strik og bøger er så dejligt her om vinteren, og det er det jo faktisk stadig til en vis grad. Tak for din kommentar, Lis - vi ses i anden sammenhæng.

      Slet
  11. Ja det er koldt! Men så er det godt at man kan så sommerblomster på sit kontor! De næste måneder bliver skønne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Når nu snart foråret kommer drønende... så bliver der vild aktivitet rundt om i haverne og sikkert også på bloggene, for så er der så meget mere og skrive om :)

      Slet
  12. Jeg opgav også og blev inde og hyggede med begge drenge, der var hjemme på weekend :) Hold nu op, hvor din Rosenholm er fantastisk - sikke et syn! I bliver da bare så glade for at have den ved morgenmadsterrassen i stedet for. Skønne billeder på en grå dag :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er spændt på det, men vi vil nok få den mere at se deromme. Til gengæld kan de forbipasserende ude på vejen så ikke længere nyde synet.
      Knus

      Slet
  13. Hej Ulla, tak for din kommentar på min blog :o) Det har regnet her rigtigt meget i formiddags mens der var besøg. Så det blev ikke til så meget ude tid i haven.
    Hvor er jeres rose altså smuk, jeg kan næsten fornæmme hvor lækkert det må blive at sidde under den på morgenmads terrassen.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Så godt, at I var nødt til at trække indendøre, lidt ærgerligt, men det kan jo være du får besøg en anden god gang i bedre vejr.
      Rosenholm er en lækker rose, dog har den ofte fået meldug, men det tror jeg vi bedre kan undgå på den nye placering, hvor den vil få mere vand fra oven.
      Knus

      Slet
  14. Hej Ulla!
    Alldeles förtjusande med klockliljor i blom. Har försökt med dem några gånger, men de försvinner efter ett tag. Låter skönt att komma ut i trädgården, här dröjer det ett tag till. En helt fantastisk ros, hoppas den kommer att trivas på sin nya plats.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika, tak for din begejstring over klockliljorne, de er nu også skønne.
      Mon ikke vejret snart bliver varmere overalt hos os.

      Slet
  15. Dobrý den,u nás v Praze bylo nádherně.Já už se také nemohla dočkat,až začnu a mám pořádný kus práce za sebou.Krásné dny.Michaela

    SvarSlet
  16. Uhhh for en lækkerbisken af en rosenholm rose, den er i den grad med til at skabe endnu flere rosen drømme.
    Her på en kold tirsdag kalder haven heller ikke, men hvis vi skal tro vejrprofeterne, så skulle man igen kunne høre kaldet inden for få dage:-))))
    Ha en god dag
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. uf, ja - det er virkelig koldt i dag også - vi venter og ser, det må da blive bedre inden længe - men vi keder os jo ikke indendøre, vel :)
      Knus

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.