Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 8. februar 2013

Yndlingsfarven

"Se min kjole, den er gul som solen,
alt hvad jeg ejer, det er gult som den.
Det er fordi, jeg elsker alt det gule og
fordi en kineser er min ven."

Jeg kom sådan til at tænke på denne børnesang, da jeg rundt om på bloggene så at Blooming Friday på bloggen Bland Rosor och Bladlöss handler om yndlingsfarven i haven i dag.

Det er et svært spørgsmål...  Faktisk er jeg glad for næsten alle farver og har utroligt mange lyserøde blomster i haven, og dermed også flest billeder med lyserødt/rosa på. Ikke desto mindre vinder både det hvide, gule og blå større og større indpas i haven - ja, jeg etablerer i disse år nye bede i disse farver.

Den gule farve må være min yndlingsfarve (det har den egentlig nok altid været, sådan lidt underspillet i forhold til de andre farver - min brudebuket var faktisk i gule og hvide farver).

Hermed en lille GUL collage at fornøje sig med.

Rosen er "Graham Thomas"

Rhododendron "Mollis" og rosen "Charlotte"
Klik her og se alle de andre bidrag med yndlingsfarver.

46 kommentarer:

  1. Jeg havde nok ikke gættet at din yndlingsfarve var gul.
    Det er netop som sangen siger at gul lyser op som små sole. Så er man jo dækket ind på en gråvejrsdag :o)
    God weekend fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt mærkeligt med begrebet yndlingsfarve, for de fleste kan jo lide mange forskellige farver og jeg synes ofte at det er en gængs lyserød eller blå der er yndlingsfarven. Når jeg mærker efter og tænker tilbage, så har gul altid spillet en rolle i centrale punkter i mit liv, så derfor :) Nu er det mest den sartgule, og den er jeg bare så vild med.

      Slet
  2. Dejlige billeder af de smukke gule blomster - og lige som dig er jeg glad for næsten alle farver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er ikke mange farver, man ikke bryder sig om, det er jo dejligt.

      Slet
  3. Åh, hvor det lyser opp! Fine representanter for fargen gul. Jeg er glad i lysegult.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at høre:) Jeg kigger lige indenfor hos dig om lidt.

      Slet
  4. Skønne lysegule blomster, jeg er også til alle farver undtagen postkasserød :)
    Det er nogle fine sarte farver, du viser, det ser smukt ud.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Lisbeth - jeg fik sidste år puttet nogle fine ting i mit nye gule bed - måske husker du Jettes og min utrolige begejstring for en simpel ting som margueritten "Broadway Lights". Jeg kan mærke at jeg skal have mange flere lysegule ting i min have med tiden. Og i går viste du jo dagliljer, der var også nogle dejlige emner iblandt. Knus Ulla

      Slet
  5. Ja, jeg synes også det er svært at vælge en yndlingsfarve. Især i haven hvor jeg holder af næsten alle farver. Dine gule billeder er i hvert fald smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gul, især lysegul er for mig også en indikation af forår, og det er jo her hele scenariet begynder:)

      Slet
  6. Hej Ulla.Ja! jeg kan jo se at du har valgt gul som din ynglingsfarve.Smukke collager du viser.
    Der findes heldigvis så mange dejlig farver i vores haver,så det kan være svært at vælge.
    Har et lille nødråb.....hvordan får jeg mit farve indlæg over på den Svenske blog?
    Er ikke så stærk i al den teknik.Godaften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg mindes stadig da vi to begge købte margueritten Broadway Lights - den var helt umulig at komme udenom, og jeg er bare så glad for de farvetoner.

      Når du skal have dit farveindlæg på den svenske blog som alle de andre bidrag skal du først klikke på dit eget indlæg (ikke din egen side, men selve indlægget om yndlingsfarven) oppe i browserlinjen. Tryk Ctrl.C for at kopiere stien. Herefter går du ind på den svenske side, nederst under alle bidragene er der en blå knap "Add your link". Her trykker du og udfylder felterne. I øverste felt trykker du Ctrl. V for at indsætte din egen side og udfyld så dit navn og email adresse og til sidst "submit link".

      God fornøjelse.

      Slet
  7. Ja, det er rigtig svært at vælge en yndlingsfarve, alle farverne spiller jo hver sin rolle i helheden. De gule du her viser kan man da ikke andet end holde af, de er meget smukke!
    Hav en fortsat god weekend :)

    SvarSlet
  8. Oj, oj, oj så många vackra gula blommor. Ögongodis!
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvarSlet
  9. Jeg holder også af næsten alle farver. Gul er en dejlig farve, især de blide gule som du viser. Jeg har selv mit sydbed med gule, orange og lilla farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes slet ikke man kan undvære gul i sin have, men selvfølgelig hører den "netto"gule ikke til ret mange steder. Men alt kan jo afhænge af omgivelserne.

      Slet
  10. Vilka fantastiskt fina bilder på en riktigt snygg färg.

    Trevlig helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar - jeg kigger lige ind på din blog også:)

      Slet
  11. Jeg er også vild med gul og har altid været det, lige fra jeg var helt lille. Så jeg glæder mig over at du også er med i klubben :)

    dejlige og skønne billeder som gør en i godt humør. Ha' en skøn weekend

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt, Annette - gul er jo tit en lidt svær farve at bekende sig til, så jeg vil gerne være med i en lysegul klub:) I lige måde...

      Slet
  12. Underbara bilder och färgval...=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlet
  13. Jeg klapper i hænderne - elsker den energi og livsgejst der ligger i de gule - helst de kolde gule...

    Men ja det er så svært at finde en yngligsfarve, for det er så varierende for mig - også afhængigt af til hvad og hvor...så ja, jeg opgav at give bud:0)

    Dejlig aften herfra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Yndlingsfarve er et stort ord, og når man nu har sagt at det er denne farve, hænger man så på den.... hvis man også viser kæmpebegejstring for en anden eller flere andre farver...? Uha, men jeg har altid været glad for gul og med etablering af mit nye gule bed sidste år, kan jeg mærke, at dette bed skal fylde endnu mere og have endnu flere lysegule sager i:)

      Slet
  14. Riktig lekkert og delikat er de myke gule!

    SvarSlet
  15. Vad kul att du gillar gul.
    Jag gillar gult på våren och på hösten.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Annika - gult er også bare meget flott på hösten :)

      Slet
  16. Ja den gode gamle børnesang passer perfekt til dette emne.Gul er en frisk og flot blomsterfarve,som dog helt ufortjent har været i miskredit.
    Man bliver i godt humør af at se på dine varme fotos som kalder solskinnet frem.
    God week-end
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise, ja underspillet er farven i hvert fald. Der har sidste år været en del "debat" om gult på bloggene, nogle gange skiller denne farve virkelig vandene.

      Solskinsfarven kan vi bare ikke undvære!

      Slet
  17. Dette var virkelig nydelig!

    Klem Vivi

    SvarSlet
  18. Du satte da lige nogle tanker i gang vedr. yndlingsfarver i haven. Jeg kom frem til, at min yndlingsfarve skifter gennem årstiden. I foråret er gul virkelig en yndlingsfarve, men om sommeren gider jeg den ikke rigtig. Hen på sensommeren, så hitter den igen.


    Jeg så forøvrigt det smukkeste staudebed sidste sommer. Det var bygget op om regnbuens farver. Jeg har før læst om det, men aldrig set det i virkeligheden. Det var som om alle farverne blev forstærkede af hinanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, yndlingsfarven skifter lidt med årstiden, men hvis man nu kun måtte vælge én farve...Tænk engang! Det må have været et flot staudebed, du så sidste år, men måske lidt svært at komponere.

      Slet
  19. Wow så flotte gule blomster du har i hagen din.
    Nydelige bilder også.
    God helg fra Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er meget glade for disse gule blomster. God dag til dig også

      Slet
  20. vad roligt att se en som älskar gult. är inte så överrepresenterat i våra trädgårdar idag.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Der er mange, som finder gult "for meget", men i samspil med andre farver kan gult være fint.

      Slet
  21. åå, så mange nydelige gule fargetoner!
    Gul er en optemistisk farge, til å bli glad av :D

    God helg!

    SvarSlet
  22. En glad färg! Fina collage du har gjort. Ha en fin fortsättning på helgen. :-)

    SvarSlet
  23. Gult är en upp-piggande färg som man blir glad av. Dina bilder är jättefina!
    Ha det bra,
    Carina

    SvarSlet
  24. Mmm, jättefina bilder och härlig färg! Graham Tomas är verkligen odlingsvärd! Ha det gott! :) Mia

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.