Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 2. april 2012

Min fineste vårblomst

Anne fra Moseplassen i Norge er godt nok aktiv med konkurrencer :) Nu har hun lanceret én over temaet Min fineste vårblomst.

...  ingen som helst tvivl her hos mig - det kan kun blive anemonen, som betyder noget ganske særligt for mig, da den er en af de første blomster i min have hvert forår.


Jeg har et helt tæppe af blå Balkan-anemoner, og tæppet vokser fra år til år, det er rigtigt skønt.




I år er anemonerne sprunget ud meget tidligere end de andre år, så vi har allerede glædet os over dem i flere uger.

Der er enkelte helt lyse blomster iblandt de blå.

Jeg elsker den helt specielle blå farve og den gule midte, der lyser som en lille sol.

Når man ser på anemonerne bliver man straks i godt humør - de smiler med deres brede smil til dig - og du smiler selv tilbage.

"en win-win-situation"




Jeg har også en anden slags blå anemone i min have, nemlig "Hepatica nobilis".
De er også meget dejlige og har en skøn blå farve også. Vi fik nogle små klumper af en bekendt for nogle år siden og de har bredt sig lidt, men ikke nær så meget som Balkan-anemonerne.

Her er et par billeder - hvilke anemoner kan du bedst lide?



Nu bliver det sjovt at se alle de andre bidrag til konkurrencen, som du kan læse mere om her.

19 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Den blå anemone er smuk, også fordi der er mange af dem, men jeg ville nu gerne have mange af Hepatica Nobilis, den er så fin og dejlig. Jeg har bare en lille smule af dem, og de er ikke meget for at brede sig.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Frk. Anemones skønne anemoner:-)
    Svært at vælge (og hvorfor skal man egentlig det?), men hvis jeg får vredet armen om og bliver aftvunget et svar, så må det bliver den lille Hepatica Nobilis.
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Ja anemonen må da være din vårblomst nr. 1, klart med det navn. Den nederste anemone er da også ualmindelig smuk!

    SvarSlet
  4. Ja, vi er jo ikke overraskede over dit valg :-)
    Jeg må nok også overgive mig til den nederste darling, nobilis. Jeg er helt vild med de små lyse støvdragere. Det ser ud som om der er sat bittesmå perler på dem allesammen. Jeg er helt fortabt til 'yndige' blomster i disse år, og det synes jeg den er.

    SvarSlet
  5. Det var to flotte kandidater, begge er like vakre. Nydelige bilder av anemone enger, et herlig syn.
    Lykke til i konkurransen.

    SvarSlet
  6. Hej Ulla. Det var to flotte blomster. Jeg tror, jeg mest kan lide den nederste. Jeg synes, den er rigtig yndig. Held og lykke i konkurrencen. Det er nogle rigtige gode eksemplarer, du deltager med!

    SvarSlet
  7. Kan godt forstå, du er vild med balkananemonen - siger jeg, der ikke har en eneste i haven ;-) Så jeg når nok til den konklusion, at jeg bedre kan lide skovanemoner, A. nemorosa, som jeg tilgengæld har flere spændende sorter af.

    God påske :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Hvor er de smukke begge to. Jeg kan ikke vælge den ene frem for den anden.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  9. Det så fantastisk flott farge på denne blomsten!

    Ønsker deg lykke til i konkurransen og ha en kjempe fin påske!

    SvarSlet
  10. Hej Ulla. Kan godt forstå du valgte Anemonen - hvad ellers. Men den er altså også flot, også en af mine yndlinge. Den er så smuk når den titter frem om foråret, så er det ligesom i gang.

    Held og lykke ...og God Påske.

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  11. Så nydelige vårblomster .
    Flotte bilder ,Marit.

    SvarSlet
  12. Smukke blå anemoner Ulla. Svært at vælge, men jeg syntes, at den sidste du viser, er den smukkeste :-) Jeg har desværre endnu ikke blå anemoner i min have, men det bliver jeg vist nødt til.

    SvarSlet
  13. Jeg elsker så mange blomster, men den ægte vilde blå anemone er nok den der står mit hjerte allernærmest. Her i haven har jeg lagt blå balkananemoner flere steder og de breder sig allerede fint selvom det nu kun er anden sæsong. De er næsten altid gode og trofaste så længe man ikke er nød til at rode alt for meget i deres jord. Den nederste du viser kender jeg ikke men den vil jeg helt bestemt ønske mig for den er meget smuk og man kan aldrig få for mange anemoner vel?

    Påskeklem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marina, velkommen til :) Din blog ser også meget interessant ud, må lige se nærmere.

      Slet
  14. Tak for alle jeres søde kommentarer - heldigvis behøver vi ikke at vælge for begge anemoner er jo skønne hver for sig. Jeg har det helt fint med at jeg måske kan bidrage til anemonernes udbredelse og ved selvfølgelig godt at der er mange andre anemoner i andre faver også.

    SvarSlet
  15. Jeg skjønner godt at du er glad i anemoner. Begge sortene er nydelige. Fine bilder! Hilsen Vigdis

    SvarSlet
  16. Åhh, så nydelig farge på anemonen din! De er like vakre begge to syns jeg, så det er vanskelig (umulig) å velge en!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlet
  17. Anemoner er en stor favoritt. og disse bildene dine er alle sammen riktig flotte!

    Lykke til i konkurransen:)

    SvarSlet
  18. Anemonene er flotte. Første gang jeg så dem i et
    stort bed, var i Keukenhof i Nederland. Det ble en
    mektig opplevelse. Dine kommer til å bli like flotte!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.