Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 17. september 2012

Rosen dilemma - Hvad synes DU?

Sig tiden nærmer, hvor vi skal have valgt - og ikke mindst bestemt - hvilken rose, der skal danne hæk ud mod vejen.

Vi har hele sommeren iagttaget, beundret og set på med kritiske øjne - de to testroser, hvoraf den ene skal ende med at blive den udvalgte til hækplante.

Når vi taler hækplante til dette projekt, så er det en rosenhæk, eller nærmere en række roser, som bliver plantet op ad et 70 cm højt skagenshegn, som bliver malet antracitgrå.

Vi har bestemt at det skal være enten Harlow Carr eller The Alnwick Rose.

Begge skulle egne sig til formålet, men de er noget forskellige i udtryk og farve. Vi kan lide dem begge to og har hen over sommeren været fuldstændig i tvivl om hvilken, vi bedst kan lide og hvilken det skal være.

Den ene uge var det "næh, ih... og åh...." om den ene rose, og næste uge havde vi kun øjne for den anden.

For man køber jo ikke bare 25 roser og så ombestemmer sig året efter, vel?

Begge to er sunde i løvet og klarer regnen lige godt, ser det ud til.

Harlow Carr virker lidt mere spinkel i grenværket her på første år, men det tror jeg vil ændre sig til næste sæson. Men ved nogen det med sikkerhed, så sig til...

Her kommer en billedkavalkade:

The Alnwick Rose
Harlow Carr


Harlow Carr


The Alnwick Rose

Harlow Carr
The Alnwick Rose








Her er de begge to sat op imod den antracitgrå farve, lidt svært at danne sig et indtryk, men de passer begge to dertil.
 
Harlow Carr
The Alnwick Rose



 
 
 Flere billeder af Harlow Carr:

Her ses de spinkle grene tydeligere, men rosen er jo YNDIG og farven skøn...




Beklager at ikke alle billeder er skarpe, de er taget med mit lille lommecamera.

Her kommer flere billeder af The Alnwick Rose, som har en mere gammeldags rosenform med de runde rosenhoveder. Da den først blomstrede i år var det også med flere blomster længere nede på planten.




Hvis du har lyst at give din mening til kende, så ville jeg være taknemmelig. Vi lover ikke at vi retter os efter flertallet, men vi vil skele til det.

Tak...


 

35 kommentarer:

  1. Jeg forstår at det valget der ikke var så lett, for de var vakre begge to. Jeg er svak for den siste,'The Alnwick Rose'. Liker så godt de skålformede rosene. Men den var meget pen den første også. Tenk å ha en hekk med sånne roser! Du er heldig :-)

    SvarSlet
  2. Fantastisk flotte roser! Jeg er nok svak for de fylte med duft!

    Klem

    SvarSlet
  3. Hej Ulla.Ja! det er et svært valg.Men umiddelbart kan jeg bedst lide Harlow Carr.Synes den har en smukkere farve.Det bliver et fantastisk syn når roserne bliver plantet ved hegnet.Vi har knoklet med at grave den opstammede
    parykbusk op,og plantet den i det nye bed.Har også flyttet en stor rhodo hen i bedet.Det var rigtigt hårdt arbejde.Nu krydser vi fingre for at de klarer flytningen.God aften til dig og din mand Knus Jette

    SvarSlet
  4. Hej Ulla. Det er nogle smukke roser begge to, men jeg hælder mest til Alnwick Rose pga. de kraftigere grene. Jeg har oplevet i min egen have, at rosen Heritage, som har tyndere grene, har svært ved at holde sig pænt oprejst i blæsevejr og har en tendens til at vende mod jorden, hvorimod Brother Cadfael, som har tykkere grene, bliver ved med at stå flot oprejst. (De står lige ved siden af hinanden) Jeg synes også den lysere lyserøde er meget sart og yndig og passer fint til den grå farve på stakittet.
    Det bliver rigtig spændende hvad I beslutter jer til.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Birgitte, tak for dit bidrag til debatten. Jeg tror, du har en pointe i det du siger og jeg har lyttet meget til det. Vi har så godt som bestemt os for The Alnwick Rose.

      Slet
  5. Skønne er de begge to - hvorfor ikke bruge dem begge to? De ser ud til at harmonere meget fint med hinanden farvemæssigt, og det vil da give et fint spil i hækken med to forskellige.............
    Jeg følger spændt med i hvad det bliver til - og hvis jeg boede på din vej ville jeg spadsere forbi mange gange hver dag når rosenhækken står der. :o)
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. De er skønne begge to, men jeg synes ikke de harmonerer godt sammen. Jeg er også sikker på at vi glæder vore naboer med dette projekt, foruden os selv naturligvis.

      Slet
  6. Hej
    Ja skønne er de begge to, men men hvis jeg skulle vælge, så blev det The Alnwick Rose.

    Mange hilsener
    Anette

    SvarSlet
  7. Ja de er skønne hver for sig, så den der dufter bedst!! Det er da godt nok også svært at vælge........

    SvarSlet
  8. KUN på baggrund af farverne ville jeg nuppe Harlow - den står mere klart mod den grå - men de er virkelig virkelig skønne begge to ja - kan virkelig godt forstå det er svært at vælge

    SvarSlet
  9. Tja Ulla jeg har jo valgt, og vil stadig stemme på Alnwick rosen, og jeg synes Birgitte argument er rigtigt godt. Trine siger også noget fornuftigt og foreslår at tage dem begge på skift.
    Jeg havde faktisk tænkt på at give dig en helt anden idé. Du priste Astrid Lindgren meget, da jeg var hos dig, den har du læst meget godt om i Ernst Jensens bog. Hvorfor ikke tage den i stedet, med alle de gode egenskaber, den har, kan det ikke gå helt galt, hvis I vælger den.
    Ja og så sparer I iøvrigt en masse penge. Astrid koster kun 58 kr. de andre koster henholdsvis 118 eller 128 kr.
    Astrid har en yndig lyserød farve og form og så dufter den dejligt.
    Jeg kender nogen, som har den som hæk, det ser smukt ud.
    Se nu fik du et nyt dilemma, sorry.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth, tak for dine konstruktive kommentarer. Vi har faktisk også overvejet Astrid Lindgren, men gik fra det igen, da jeg sværmer for de engelske roser - de er i mine øjne de bedste og mest spændende (så må økonomien lide under det...).

      Det ender vist nok med Alnwick.

      Slet
  10. Jeg ville vælge Harlow Carr. Jeg synes blomsterne er fantastiske :)

    SvarSlet
  11. Hvad med at købe begge slags og plante dem skiftevist ?

    SvarSlet
  12. Uhhhhh svært. Men jeg ville nok ikke vælge Harlow Carr som hæk. Det er andet år jeg har den, og den er dejlig men lidt klein i grenene. Kan selvfølgelig også skyldes, at den står ved siden af Salet, som er blevet monsterstor på samme tid. Jeg har The Alnwick for første år, så det er kun en bette en hos mig endnu. Der er mange andre du kan vælge, men jeg ville afgjort vælge en som var lidt kraftigere, hvis det skulle være hæk. Så vidt jeg kan læse mig til, er jeres hegn kun 70 cm højt, så I skal også passe på, at det ikke "drukner" i en for stor rose. Det er to gode roser, du har fundet, så lige meget hvad du vælger, kan det da ikke gå helt galt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja svært... Tak for dine kommentarer. Jeg er også bange for at Harlow Carr "taber" konkurrencen pga. de spinkle grene. Den blomstrer godt nok forneden også, men her i regnen synes jeg ikke den klarer sig med oprette hoveder. Men den har den skønneste blomsterfacon - og duften.... SUK

      Slet
  13. Hej Ulla, Jeg hepper på Harlow Carr som er utroligt smuk både i form og farve. Alnwick er også fin, men den anden er mere tydelig i formen. Håber I kan bestemme jer og bliver glad for resultatet :-)

    SvarSlet
  14. Det er jo super flotte kandidater begge to, men jeg hælder nu mest til The Alnwick Rose.

    SvarSlet
  15. The Alnwick er min favorit

    SvarSlet
  16. De engelske roser er jo nærmest afhængighedsskabende. Ufatteligt smukke roser med hver deres små særheder, der nærmest gør det til et pillearbejde, at vælge én fremfor andre.
    I har nu snævret feltet ind til to, som begge er rosa-farvede, sunde, smukke og dufter fortrineligt.
    Jeg tænker lige på om hvad der ellers er plantet i jeres forhave? Er der toner den ene sort rammer bedre end den anden? Harlow Carr har lidt mere blå i sin farvetone end The Alnwick Rose – er der toner i den øvrige beplantning som skubber til afgørelsespilen? Og hvad med huset? Forhaven vil opleves begge veje, så hvordan passer rosernes farvetone til husets facade?
    Og så er der vækstformen som flere har været inde på i deres kommentarer. Er man til Leandergruppens (altså The Alnwick Rose) lidt mere stive og stærke vækst eller gammelrose-hybridernes ( her Harlow Carr) mere poetiske?
    Jeg har en forkærlighed for gammelrose-hybriderne, men synes lige I skal lave et sidste farvecheck på rose kontra facade inden I beslutter jeg.

    Og så er der jo liiige en helt anden mulighed (irriterende nok). David Austin foreslår selv The Mayflower til hæk, da den skulle være saltomortale-værdig sund – og det kan være en altoverskyggende fordel, når nu så mange roser skal stå og flette grene… Ved af erfaring, at selv de engelske roser, der går under betegnelsen ”sunde”, stadigt kræver et vågent øje.
    Held og lykke med valget – husk at lige meget hvad I vælger, så bliver det smukt!
    Mange hilsner fra Katinka Raabymagle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med at tjekke farverne endnu en gang kan være et godt råd til Ulla! Jeg har selv The Mayflower, som jeg er mægtig glad for. Den er ganske rigtig sund, dufter dejligt og er rigtblomstrende, men dens grene er endnu tyndere end Harlow's. Hos mig "hænger" den ikke med hovederne, men det er en anderledes vækst. Som hæk ville jeg måske hellere holde mig til Harlow Carr. Så.

      Slet
    2. Hej Katinka, mange tak for dine gode kommentarer. Du har selvfølgelig ret. Man skal se helheden i projektet og både vurdere form og farve op imod omgivelserne. Jeg er helt pjattet med begge roserne, men med dine kommentarer in mente, så er det simpelthen The Alnwick Rose, der passer bedst. Endvidere er jeg altså lidt nervøs for at Harlow Carr er for spinkel, selvom man i David Austins katalog kan se billeder af den mest fortryllende hæk med Harlow Carr.

      Nette, tak igen - jeg kendte ikke Mayflower, men den fravælger jeg af den simple grund at jeg ikke har set den i "test" og en rimelig stor investering på ca. 22 roser skal helst ramme plet første gang ;)

      Slet
  17. Gode billeder af de smukke roser.
    De er fine begge to, så det er et vanskeligt valg. Hvis ikke du vælger begge to på skift, så ville jeg nok bestemme mig for Harlow Carr.
    Håber du finder den rette for dig... Måske en hel tredie rose. Bare en der dufter dejligt.
    Spændt på at høre hvad du bestemmer dig for.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  18. Fantastic photographs, wonderful flowers. I am greeting

    SvarSlet
  19. Uha sikke et valg, tror nu nok jeg ville vælge Harlow Carr. Den er rigtig smuk både i formen, men også farven er da helt vidunderlig.
    Nu kan jeg se der er flere der har skrevet det, men jeg sad også og tænkte på, hvorfor ikke vælge begge to, og plante dem skiftevis.
    Det vil også skabe et flot spil i farven, da de jo har 2 nuancer af lyserød. Det kunne være rigtig flot.
    Altså nu sidder jeg jo og får helt lyst til at få en rosenhæk ;-D Tænk at være omgivet at skønhed og velduft <3
    Glæder mig til at se, hvad i vælger Ulla.
    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den oprindelige grund til denne rosenhæk var jo at jeg gerne ville have flere roser, men ikke har så meget mere plads i haven, så en hæk må jo være sagen. Jeg tør dog ikke at blande de to, jeg synes ikke farverne passer ret godt sammen. Det ses nok bedst in natura.

      Slet
  20. Ih...tusind tak for alle jeres tilkendegivelser og gode råd.

    Vi er virkelig i tænkeboks, men beslutter os inden for et par dage.

    SvarSlet
  21. Jeg er nok mest betaget af Harlow Carr, men en hæk er jo et udsat sted og tror helt klart jeg ville vælge en mere stivgrenet rose. Den danner jo også grænse imellem det private og det offentlige rum. Så robusthed især overfor dansk sommerregn og blæst ville være udslagsgivende for mig. Synes det er så trist når hoveder bare står og rådner.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hælder nok også mest til at være praktisk omkring robusthed.

      Mht. regnvejrs-bestandig så er der vist ingen garanti i dette land med den sommer vi er ved at træde ud af.

      Slet
  22. Jeg tænker på hvor længe er de i blomst?
    Der er jo også forædlede rugosa roser, som fx
    roseraie de l'hay, der blomstrer - hele sommeren, så længe du gider
    klippe afblomstret af og give næring. Dem nyder jeg især nu i min have
    fordi de faktisk er i blomst og har været det siden juni. De bliver ALDRIG syge. De er meget hårdføre, er søde at tage ind i en vase, og laver hyben, hvis du hellere vil det, plus - de får fantastiske efterårsfarver.
    Hvis du søger en mere lys rosa tror jeg måske du finder det hos Rosenposten.

    Men prøv at google roseraie de l'hay - den er så smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva

      De er begge to i blomst fra begyndelsen af sommeren til frostens komme. Vi vælger en af de to, og næsten sikkert Alnwick - tør ikke investere i en ny slags, vi ikke har testet. Men jeg vil helt sikkert kigge lidt på den du foreslår, der er vel plads i et nyt bed til næste år....

      Slet
  23. Uh, det er et svært valg I skal tage der. Måske har I taget valget, uanset er begge roser meget, meget smukke, synes jeg.
    Tak for dine søde ord, Ulla.
    kh Anne Mette

    SvarSlet
  24. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  25. Hør Ulla, Nu er der gået "et par dage". Hvad har I besluttet ;)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.