Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 27. april 2012

Hvad er der galt med Apeldoorn tulipaner?

Når vi taler om tulipaner, er der mange som ikke synes at Apeldoorn tulipanerne er noget særligt.

De er så almindelige - de er måske lidt kedelige....  men driftssikre er de virkelig! 

Vores bestand af Apeldoorn tulipaner består dels af en ordentlig flok i rød/gule nuancer med navne som "Beauty of Apeldoorn", "Banja Luka" og "Apeldoorns Elite" og dels af en mindre grupe af gule  (den unævnelige farve).
























De er da dejlige :)  Der skal  nok komme flere billeder når de springer helt ud.

Her er de gule...   i en hel lille billedeserie for sig selv:



De står simpelthen så godt lige ved den gule benved, som jeg har vist tidligere, og de matcher hinanden godt. I baggrunden er de cremefarvede Purissima tulipaner, og ovenover kommer der lysegule/lyserøde Frühlingsduft-roser.
















Mon ikke I andre har det på samme måde med Apeldoorn tulipaner?

De lyserøde Pink Impression er nu også helt uimodståelige:




Liiiiige et billede mere af de lilla fra i går:

















Mount Tacoma springer snart ud.

Til allersidst vil jeg lige bekendtgøre at rhododendron Cunninghams White står i knop - det var jeg aldeles overrasket over at se. Det hele går meget stærkt nu.


... En af de helt almindelige rhododendron, som næsten alle har. Sød er den alligevel.

19 kommentarer:

  1. Fantastisk flotte tulipaner! Virkelig et fargehav.

    SvarSlet
  2. Ja og den er allersødest i knop, den har en smuk farve, men når den springer ud er den hvid, lidt skuffende måske.
    Appeldoorn tulipaner, ja du har ret, de er driftssikre og så sår de sig over hele haven, hvis man ikke passer på. Jeg har netop fundet en rød sammen med en lilla, der har jeg i hvert fald ikke sat den. Det jeg har mest imod Appeldoorn er at de er sorte indeni,når de lukker sig op. Jeg synes ikke, at det er kønt, men heldigvis er der forskellige meninger om det, og sådan skal det være :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har nok lidt ret mht. Cunningham's White - den kan virke lidt kedelig, men hvis den har mange blomster, er de nu lidt overdådig alligevel.

      Slet
  3. Å, de er da bare skjønne! Takk for dejlige bilder!
    Her hos meg har ikke tulipanene begynt å blomstre ennå - må nok vente en til to uker...

    Ha en go' week-end!
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Helene, ja I er ikke så langt fremme med alt deroppe i det nordlige, men inden længe blomstrer dine tulipaner også.

      Slet
  4. Hej! Godt at der er nogen, der giver Apeldoorn lidt kærlighed :-) Billederne er skønne. Særligt det øverste til venstre (med blandede rød-gule farver?) det vil jeg rigtig gerne se når det er sprunget lidt mere ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej frkjensen, du skal nok få flere billeder, det plejer at være et dejligt farvespil i disse tulipaner.

      Slet
  5. Jeg ved ikke hvad det er for smagsdommere der har dømt Apeldoorn tulipaner ude, jeg synes selv at de er uundværlige i haven.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Ole, jeg ved heller ikke om de er dømt ude, men jeg har mange steder fået indtryk af at de var lidt "kedelige" - måske fordi de kan være svære at placere sammen med andre planter. Jeg synes også at de er uundværlige.

      Slet
  6. jeg kan også godt lide mine Appeldoorn tulipaner. De gule var noget af det eneste som var her da vi flyttede ind. Og jeg har selv købte en ordentlig pose af de røde.
    Din gule billedserie er skøn :-)

    SvarSlet
  7. Hej Ulla. Jeg må sige, at dine tulipaner er helt fantastiske. Jeg har ikke så meget kendskab til navnene på tulipaner, det er et forholdsvist nyt område for mig. (plantede de første i efteråret), men jeg nyder, at de nu står i knop allesammen. Jeg går en runde hver dag for at se, hvor langt fremme de nu er. Her hos os er de ikke sprunget ud endnu, men det er lige opover. Jeg synes også din gule billedserie er skøn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du bliver sikkert helt pjattet med at have tulipaner i haven og må ha' flere fra år til år.

      Slet
  8. Problemet med appeldorn er nok de knaldrøde og supergule farver, som har været lidt for meget i nogle år. Men de er jo trofaste og jeg holder også meget af dem, bare de ikke bliver sat som trafiklys i haven ;-)
    Dine ser meget smukke ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina, du har i hvert fald ret i det med trafiklys - det synes jeg heller ikke er kønt.

      Slet
  9. Hvor er dine tulipaner dog smukke. Står de i læ?
    Vi har desværre ikke ret meget læ i vores have, og det kan ses på blomsterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Apeldoorn tulipanerne står delvist i læ og det kan de rigtigt godt lide :)

      Slet
  10. hi hi, jeg skulle jo bare have været gået ind på din blog, så havde jeg jo fået trøst for mine gule og røde tulipaner.

    SvarSlet
  11. Enig i den grad. Driftsikker er et ord, der er som sød musik i mine ører. Hvor nogle er trætte af de 'almindelige' planter, er jeg træt af sarte prinsesser, der siger åh og dåner, blot der er en ært under de syv edderdunsmadrasser :-) Jeg har et sted i haven - ude i det vilde, hvor jeg vil sætte en masse røde Apeldoorn - og så vil jeg håbe, at mosegrisen ikke finder dem.
    vh/Karen

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.