Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 26. april 2012

Løjtnantshjerte og tulipaner

Min lille lyserøde Løjtnantshjerte er sprunget ud !  Hvert år når det sker, så fortrylles jeg af disse fantastiske blomster.

Kan I ikke se det....  bedårende små hjerter som hænger på en fin gren og med det fine lysegrønne løv omkring.


... der kommer flere billeder senere.

Flere tulipaner er kommet i blomst. De to første billeder er Pink Impression som nu er helt sprunget ud og dernæst følger flere forskellige lilla tulipaner, som jeg p.t. ikke har helt navne-styr på.

Til sidst er det Orange Emperor, som ikke ser så stor og fyldig ud som den plejer. hmmm.....














































Den hvide silkepæon er godt på vej:


og ligeså er Allium:



Vores nyindkøbte rhododendron Vater Böhlje er sprunget ud, og den er ikke engang plantet endnu...  oh, hvor jeg graver og graver mellem rødderne på grantræet, så der kan blive plante-plads.















Det kommer der også mere om senere.

21 kommentarer:

  1. Vater Böhlje ser skøn ud, han klarer nok at opholde sig lidt i potten, det skulle han jo også have gjort, hvis han ikke var blevet solgt :o)
    Din løjtnantshjerte er langt, der kan jeg slet ikke være med. Min er sat tilbage på grund af omlægningen af staudebedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det var da godt jeg købte ham, så han snart kan få luftet sine futter.

      Slet
  2. Kan godt forstå, at du er glad for løjtnanshjerten.Den er jeg også lidt vild med, men har aldrig fået den ind i haven.
    Skønne tulipaner - dem kan man aldrig få for mange af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må da kunne finde et hjørne til løjtnantshjertet...og tulipaner bliver man jo aldrig færdig med, de er så skønne.

      Slet
  3. Takk for kikken på vakre bilder! Gleder meg til at tulipanene skal begynne å blomstre her i hagen. Plukk gjerne med deg blomster til vasen inne av løytnantshjerte, da blomstrer den mer rikelig ute.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak, Vigdis - det bliver dejligt når dine tulipaner også begynder at blomstre. Tak for tippet om at plukke blomster af løjtnantshjertet, det har jeg ikke hørt om før.

      Slet
  4. Sikke skønne billeder :-) Mine løjtnantshjerte er slet heller ikke så langt. Jeg så knopper i den i forhaven forleden, men den i baghaven frøs ned ved den sidste hårde frost, så den kæmper nu med at skyde nye skud.
    Skønne tulipaner. Har Orange Emperor mørke stængler? For så skal jeg da vist kigge nærmere på den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne, nej Orange Emperor har grønne stængler - jeg var lige inde på min tulipan-side og tjekke billederne fra sidste år og de er altså grønne...

      Slet
  5. Det er nogle skønne billeder - der er nu noget over tulipaner - suk! De er altså fine dem du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Bente - jeg er helt vild med tulipaner og ønsker mig mange flere.

      Slet
  6. Dejlige billeder :-)
    Jeg har ikke løjtnantshjerter i haven endu, men de er nu ret fine med de små hjerter, der hænger til tørre der på rad og række :-)
    Skønne tulipaner!
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig mormor-plante, men jeg er vild med den - glad for at kunne inspirere :)

      Slet
  7. Løjtnantshjerte er sådan en fin blomst. Jeg har lige købt en hvid, så må vi se om den overlever.
    Min røde/lyserøde har jeg haft i flere år. Desværre ser den rigtig sølle ud i år, og jeg er noget bekymret for den. Forhåbentlig kan lidt varme give den et tiltrængt skub fremad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en fin plante med mange små lækre detaljer. Jeg har/havde også en hvid, som var yndig, men den var et skravl sidste år og i år er den slet ikke dukket op, så jeg vil prøve at erstatte den på et tidspunkt.

      Slet
  8. Ja - Løjtnantshjerte er facinerende med de specielle hjerteblomster. Jeg synes, at efter at jeg er begyndt "at se haven gennem cameralinsen" så er jeg blevet endnu mere opmærksom på naturens vidunderlige detaljer.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Berit - det er sjovt med udtrykket "at se gennem cameralinsen", men du har ret i at man får øje på nogle andre ting.

      Slet
  9. Åh altså nogle skønne billeder. Den Løjtnantshjerte er altså også smuk. Jeg forsøger at indføre den i haven, men syntes ikke den er helt så villig, men giver ikke op.

    Også skønne tulipaner, her i haven har de en vis tendens til at forsvinde igen efter et par år.

    ha` en rigtig god weekend.

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Også til dig :) Ja, nogle tulipaner er ikke helt driftssikre og forsvinder efter ganske få sæsoner. Ærgerligt - men man fristes jo ofte til nogle af de usædvanlige slags også.

      Slet
  10. Gad vide hvorfor jeg ikke har Løjtnantshjerter i haven endnu? Måske fordi det er en af min mors favoritter og at jeg stadig ikke er blevet voksen, fordi jeg ikke vil have det samme som hende. (forsinket pupertets oprør;O)

    Nu har hun nedlagt sin have på grund af alder, så måske er det tid at få den ind i bedene så?? :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. ... voksenoprør... Skynd dig at få nogle ind i din have af disse gammeldags mormor-blomster :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.