Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 10. april 2012

Første tulipan

Det er godt nok ikke meget man kan nå på en almindelig arbejds-hverdag, hvor der også indimellem skal være tid til motion  (var en tur i skoven og løbe direkte efter arbejde, der er godt nok dejligt.... 15° og sol var der). Og det skal der jo...  jeg læste forleden et skilt hos lægen, hvor der stod "Hvis du ikke har tid til motion nu, skal du afsætte tid til sygdom senere". Hvor sandt!

Men dette har jo ikke meget med tulipaner at gøre, så her kommer..... TAA-DAAA, billeder af mine første blomstrende tulipaner.  Jeg er ikke helt sikker på navnet - men jeg tror at det må være Purissima - må jeg høre om jeg tager helt fejl...

























Senere kommer der i dette bed andre hvide tulipaner, nemlig Mount Tacoma.

De hvide anemoner White Splendour trives og skulle gerne med tiden blive til et lille tæppe. Jeg skal nok have investeret i flere af disse, hvis "tæppet" skal blive ligeså stort og tæt som de dejlige blå anemoner.




...... men se så her:    Min nye clematis (plantet i efteråret), står med de første blomsterknopper. Det er "macropetala Jan Lindmark", en gruppe 1 clematis, hvilket vil sige at den blomstrer tidligt og ikke skal beskæres. Den skulle gerne få de mest fortryllende lyslilla blomster, og det glæder jeg mig til at vise.


Endnu en helt ny clematis med blomsterknopper. Det er "Guernsey Cream", som faktisk er plantet i begyndelsen af marts. En dejlig hvid clematis, eller måske rettere creme-farvet og tilhørende gruppe 2, hvilket indikerer en lidt senere blomstring. Uha, hvor jeg glæder mig til at se den i blomst. Vi har haft den før, men den stod et andet sted og gik til i vinteren 2010 under den hårde frost.

Den nye generation skal være mere end velkommen i haven...

19 kommentarer:

  1. Hvor er de smukke, dine tulipaner. Mine er slet ikke kommet frem endnu; de står og gemmer sig, gør de. Og det kan man egentlig godt forstå med det vejr... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mia, de skal nok komme inden længe :)

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Det var en super godt citat Ulla og helt sikkert sandt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja - og jeg forsøger jo at inspirere..... :)

      Slet
  4. Så flott tulipan! Den lyser flott opp i hagen!

    Tenk å ha clematisknopp i april - herlig!

    SvarSlet
  5. Tillykke med fine tulipaner og en næsten blomstrende clematis, nu er du forud for mig :o)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Så smukke tulipaner super fin farve, og nye klematis er jo altid spændende ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heidi - jeg elsker simpelthen cremehvide blomster. (og lyserøde, og blå og - og- og...)

      Slet
  7. Hej Ulla. Åh dine tulipaner har en smuk farve. Jeg synes også, det er spændende med dine clematis. Den lille hvide blomst, du gerne vil have et helt tæppe af, kan jeg rigtig godt lide. Den er sød og lidt anderledes! Jeg synes faktisk, det er nogle utroligt flotte billeder du tager!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte, tak for det :) Jeg har haft dækket de små clematis planter lidt for frosten i den forgangne uge, nu skulle de gerne kunne klare sig i det lidt lunere vejr.

      Slet
  8. Hvor er det et godt citat, og så sandt som noget.
    Jeg tror helt sikkert at det er en Purissima, for den ligner mine. Og mine står også med knopper, så de er åbenbart nogle af de første. Mine viser dog ikke engang farve endnu, så det varer noget før mine blomstrer.
    Jeg har også White Splendor, og jeg deler og flytter dem, for at få flere. Så det kan du gøre for at få flere. Jeg prøver at få det gjort når de er færdige med at blomstre og løvet bliver lidt kedeligt. Men i dette vejr ville jeg også gøre det, og så bare vande lidt hvis det bliver for tørt inden de visner ned.
    Hvor er det vildt at du har clematis i blomst. Mine clematis ser indtil videre godt ud i år. Sidste år var sådan en skuffelse, så lad os håbe at det bliver alletiders Clematis-år i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for svaret, Hanne - jeg har set lidt på Signes nye tulipanbilleder også, og synes faktisk den ligner ret godt. Tak for fiffet med anemonerne, jeg vil da prøve at flytte lidt rundt. Det er blot en lille skare af de hvide, og de er nye fra i år, så vi må se.

      Yes, vi hepper på et godt clematis år i år :)

      Slet
  9. Hvor er dine tulipaner smukke.
    Det varer heller ikke længe før vore tulipaner springer ud. Jeg glæder mig. Vi har ret så mange.
    Godt citat. Så sandt som det er skrevet.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  10. Det er så skønt med alle de tulipaner der snart blomstrer. Jeg har også sat Mount Tacoma sidste år, og glæder mig til de blomstrer. Anemonerne er fine.

    SvarSlet
  11. Tulipanerne er rigtig smukke og anemonerne er også skønne. De smukke og sprøde tulipaner = forår.

    SvarSlet
  12. Jeg kender ikke navnet på tulipanen, så du kan bilde mig hvad som helst ind... men ihhh hvor er den dejlig med den mums farve :o)
    Det blir også spændende at se dine clematis når de står i fuldt flor... mine er slet ikke så langt fremme :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.