Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 30. april 2012

Nyt fra "projektmedarbejderen"

.... en lille status på to af vore store projekter...  Jeg er godt mørbanket - har i flere dage i træk arbejdet med at grave ud til nyt rhododendronbed under det store grantræ, som så således ud for en uge siden.

Først blev alle grannålene revet sammen og gemt af vejen i en stor balje. De skal bruges senere.
Gravearbejdet foregår med forsigtighed, idet grantræets rødder ikke skal beskadiges alt for meget.

... så det er derfor med en lille skovl og på knæ at det meste arbejde foregår. Jeg har nok kørt minst 25 trillebørfulde jord væk på depot andetsteds i haven. Jeg skulle lige hilse og sige at man bliver godt øm bagi af at ligge på knæ og arbejde nedad i et stort hul. Ca. 40 cm ned det meste af vejen.

Hver dag, når jeg var nået et stykke længere rundt, fyldte jeg spagnum iblandet en smule findelt jord ned i hullet for at få dækket grantræets rødder igen.

Nu er jeg her til aften nået hele vejen rundt - det er nok det største gravearbejde jeg har prøvet, men jeg blev enormt stædig til sidst.

Forhåbentlig overlever træet...

Herefter er det meningen at der skal kantes rundt med en række store marksten, som Malcolm har været ude at finde rundt omkring og derefter fyldes en del mere spagnum på. Om et par dage kan vi forhåbentlig få plantet de nye rhododendron.

I den anden ende af haven rumsterer Malcolm med sin udvidelse af dammen. Gravearbejdet tog egentlig hurtig form i løbet af et par dage og derefter er der blevet arbejdet med bassinfolie, sten og med at få støbt op til det hjemmelavede springvand/vandløb, som han har lavet. Det siger sig selv at hele området sejler i mudder, rod, vand osv. men det skal nok blive godt.

Lidt billeder fra processen:

(bagerst den store, gamle dam).


Selvgjort er velgjort, er det ikke det man siger...  Hele monstrummet ser mærkeligt ud, men den runde cirkel til højre i billedet er en brønd, som er forbundet med den nye, lille dam og den store dam. Når den er færdig, skal der løbe vand ud af brønden, ned ad vandfaldet og ned i dammen.  Nede i den lille, nye dam er der en pumpe, som leder vandet tilbage i brønden. Endvidere er der overløb fra den store dam til den lille nye dam  (som snart er ligeså stor).

Der skal selvfølgelig en masse planter op omkring vandfaldet. Vi har netop testet systemet i aften, og det virker... 

Spørg mig ikke hvor han får ideerne fra, men lidt Ole Opfinder er han - er det ikke skønt?


Her ses det fra den modsatte side ved den store dam.   (se lige bort fra plastik-dyret)


Det var ellers et skønt vejr i eftermiddags da vi kom hjem fra arbejde - den første rigtigt lune forårsdag - og før jeg gik i gang med at grave, tog jeg bl.a. disse billeder, som jeg lader tale for sig selv.

Håber I alle har haft en dejlig dag med mulighed for at komme i haven.








21 kommentarer:

  1. Smukke billeder af blomster her til sidst :o)
    Hold da op et stort arbejde, I laver. Ja men altså at ligge på knæ og grave rødderne frie, det må jeg sige. Jeg kan næsten mærke, hvor ondt du har bagi, det gør afsindig ondt i ballemusklerne sådan et arbejde. Nå men du er jo mere i træning, men derfor har du alligevel ondt.
    Det bliver spændende at se de færdige resultater.

    SvarSlet
    Svar
    1. he-he - ja der er gang i gravearbejdet på begge sider af huset lige nu, men det går allerede bedre med musklerne efter en god nats søvn. Jeg glæder mig også til at vise de færdige resultager.

      Slet
  2. Hold nu op, for et stort gravearbejde du har udført, det er godt du er kommet rundt nu ;o) så fint det bliver med dammen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi glæder os vist begge til det bliver færdigt, selvom "processen" også er spændende. Nu er jeg i hvert fald snart klar til at plante, det bliver sjovt :)

      Slet
  3. Meget smukke billeder, (-og helt tydelige...;o).
    Det er et imponerende stykke arbejde i begge har gang i, hatten af for det! Jeg glæder mig meget til at se fortsættelsen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.... jeg glæder mig til at vise fortsættelsen. (dejligt at billederne er tydelige...:)

      Slet
  4. Det var lidt af et eller nærmere to projekter i har gang i. Jeg kan næsten mærke, hvor mørbanket du er, når mindes diverse graveprojekter hos mig selv ;-)
    Bliver spændende at følge fremover.

    Skønne blomsterbilleder :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ina - det er nu også spændende at have lidt haveprojekter, man keder sig jo ikke med en have.

      Slet
  5. Og så er det dem der tror, at man bare går og nusser i haven :)
    Sikke et arbejde med de rødder, men det lønner sig helt sikkert og til efteråret er det glemt, hvor hårdt det var.
    Jeg glæder mig til at se det færdige havedamsanlæg. Vi er selv ved at forbinde 2 damme med en bæk. Det udfordrer kreativiteten.

    Fantastiske billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Det må nok i så fald betegnes som "grov-nusseri". Spændende med jeres damanlæg - mon du viser noget derfra?

      Slet
  6. Jeg kan da godt forstå, at I er mørbankede efter sådan et stort stykke arbejde. Og ja, de ballemuskler kan gøre afsindig ondt efter den stilling i flere timer - husker tydeligt hvordan det kan være. Men er helt sikker på, at det bliver godt, når jeres projekter er færdige. Det vil jeg glæde mig til at se :-)
    Hvor har I mange og smukke tulipaner. Langt de fleste af mine er sat indenfor de sidste par år, så de fylder slet ikke så meget i grupper endnu. Jeg håber de med tiden kommer til at fylde som jeres :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ... det går allerede fint igen - sikkert lige indtil jeg i morgen fortsætter, men da for at plante, hvilket jo er langt sjovere.

      Dine tulipaner skal nok komme til at fylde - faktisk er de lilla, jeg viser i dette indlæg, sat i efteråret.

      Slet
  7. Godt gået :-) ... De projekter i haven, man har "kæmpet" lidt for, bliver gerne de bedste. Glæder mig til at se resultatet.
    Kh Lone

    SvarSlet
  8. Tak, Lone - det er jo også sjovt med projekter i haven og ændringer - det kender vi vist alle. Jeg glæder mig til at vise resultaterne.

    kh Ulla

    SvarSlet
  9. Gode billeder.
    Det er godt noget noget af et par projekter i har gang i.
    Glæder mig til at se det færdige resultat.
    Smukke blomsterbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et par gode, solide projekter - så det er fast arbejde for en stund. Tak for de rosende ord.

      Slet
  10. Hej Ulla. Hold da op, hvor er I flittige. Tænk at lægge på knæ og grave 40 cm ned i jorden med en lille skovl. Det er helt fantastisk. Det tror jeg ikke, jeg havde tålmodighed til. Jeg er godt nok imponeret!!
    Hvor bliver det flot med havebassinerne. Det ser rigtig idyllisk ud. I har det sikkert hyggeligt i haven når I begge to arbejde på hver sit projekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. ... når man bliver stædig nok så indfinder arbejdsroen sig :) men jeg må indrømmme at det er dejligt at være færdig med det hårde arbejde. Vi nyder at have fælles haveinteresse, det er dejligt.

      Slet
  11. Det var da noget af et projekt! Puha, du har jo nærmest gravet et voksent grantræ fri med en planteske. Det er da kun sådan noget vi havetosser kan finde på :-D
    Men bortset fra det, kan jeg godt se idéen i det. Det skal nok blive rigtigt flot med rhodo'erne.
    Og wow, hvor er det et stort dam-anlæg I ender op med. Jeg labber detaljerne i mig. For det er mig som har gravet og lavet vores dam, så jeg synes også at det er spændende. Og der er jeres vagtfugl jo :-)
    Og skønne skønne blomster du viser. Det minder mig om at jeg ikke skal sidde hér i det gode vejr. Hej så længe :-)

    SvarSlet
  12. Hej Hanne - håber du har nydt dagen i det gode vejr. Du kan tro, det skal nok blive et flot rhodo-bed - i morgen skal jeg plante :)

    Ak ja, vagtfuglen... men inden længe er den halvt skjult af planter, så er det ikke så slemt.

    Tænk at du har lavet jeres dam - her i haven er det mandearbejde :)

    SvarSlet
  13. Halløjsa, der er rigtigt gang i projekterne hos jer lige nu. Det skal nok blive godt, og det er så fedt, når man bagefter kan gå og glæde sig over det store arbejde man har lavet :-))
    Jeg elsker vand i haven og rhododendroner, så er spændt på at se, hvordan det hele kommer til at tage sig ud :-)

    Kom til at trække lidt på smilebåndet, da du skrev om de ømme muskler. Jeg ved lige nøjagtigt, hvor øm man bliver i baller og bag på lårene, når man ligger på knæ mange timer i træk. Kender det fra de første par dage af gransæsonen på kirkegården hvert år, bare fortsæt det går over igen ;-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.