Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 1. september 2014

Sissinghurst Castle Garden

VIRTUEL HAVEREJSE
Lørdag formiddag


Klokken er kun 06.50 da vi lander i London Stansted - så hele dagen ligger ubrugt foran os, og vi har da også et omfattende program.

Bilen hentes i lufthavnen og inden længe er vi undervejs i morgenregnen, kurs mod syd til det skønne Kent. Endelig er vi her... endelig i England.

Malcolm kører - og han bliver suveræn chauffør på hele turen - det OK med venstrekørsel, men at køre i engelsk bil overstiger mine rutiner. Til gengæld er jeg god til det med rutekort !


Første have er Sissinghurst. Haven er en af de rigtig kendte uden for England og mange har besøgt denne smukke have. Så vi har glædet os længe til at besøge stedet.



Her er indgangen:

(Som I kan se, er det holdt op med at regne)




Jeg må straks over og snuse til liljerne i bedet yderst til højre.




På dette tidspunkt har vi ingen anelse om hvilke fantastiske scenarier der venter os (eller vi har i hvert fald lige glemt hvad vi har læst rundt om på bloggene), så vi bliver simpelthen blæst helt opkuld af Sissinghursts charmerende og forskellige haverum og stemningen...

Så hæng på - NU kommer der billeder.




Middelhavs prydløg
Ballonklokke - åh... jeg falder helt i svime





Sissinghurst er især kendt for den hvide have.
Det er virkelig også et dejligt haverum, så roligt og stemningsfuldt at hjertet bobler over.
Buksbom-omkransede bede med alverdens stauder og også helt almindelige sommerblomster.












Igennem en lille dør i muren og så kommer vi om i engen/frugthaven med voldgraven, som omkranser området.













Vi går tilbage til de forskellige haverum, som er opdelt i farver. Det er virkelig flot.










Sikke et "point de vue" - ER det mon en blåregn.... ?

Nix - det er en clematis.   MEN HVILKEN SKØNHED !















              Perle d'Azur er navnet på den smukke clematis.









Til slut et kig på planteshoppen med tilhørende souvenier butik.




Smarte insektbo

Vi nåede desværre slet ikke op i tårnet, for da vi var klar, havde de lukket adgangen på grund af for megen blæst.

Nå, men vi kører videre.

Frokosten venter i næste have.


HISTORIE
Sissinghurst Garden blev skabt af Vita Sackville-West og Harold Nicolson efter at de overtog stedet i 1932. Oprindeligt var Sissinghurst en svinefarm helt tilbage i 1600-tallet. I dag drives stadig landbrug med kvægdrift, får og svin og Sissinghurst er hjemsted for sjældne arter af vilde blomster, insekter og fugle.


FAKTA
Sissinghurst Castle
Biddenden Road, near Cranbrook, Kent TN17 2AB
Læs mere her.
Du kan også læse om den hvide have i Sissinghurst Garden hos HAVEFOLKET.





Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af juli måned 2014 og har du ikke læst med fra starten af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her, hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)





22 kommentarer:

  1. Hej Ulla.Skønne -skønne billeder fra Sissinghurst.....................dejlig start på jeres havetour.
    Mit favorit billede er det med de hvide skærmblomster og en smuk hvid blomst som jeg ikke kender.
    Dine dejlige billeder lover godt for resten af turen.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et godt sted at starte for os og jeg var meget betaget af haven, som du måske fornemmer. Hyggeligt at have dig med :)

      Slet
  2. Hej Ulla,
    Dejlige billeder. Jeg er også begejstret for det samme billede som Jette. Men clematissen er da også fantastisk smuk. Glæder mig til næste stop.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Clematissen tog jeg også mange billeder af, den var virkelig en show-stopper. Vi kører hurtigt videre.

      Slet
  3. For en fantastisk hage! Takk for at du deler!

    SvarSlet
    Svar
    1. En vidunderlig have - du er velkommen med på turen.

      Slet
  4. Hej Ulla. Sikke et sted, jeg synes dine billeder virkelig giver et indblik i hvor flot der er. Især den hvide have. Bygningerne er også utrolige - neej jeg vil godt nok gerne afsted på sådan en tur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bygningerne var også meget dekorative - det er vist ofte sådan i de store engelske haver. Nu må du komme med på min tur....

      Slet
  5. Tak for turen til Sissinghurst, det var spændende at se alle de forskellige blomster og haver i haven.
    Jeg kan godt forstå, at du lod Malcolm køre :)
    I mine unge dage var min første mand og jeg i England og kørte i engelsk bil, det lod jeg ham om, han havde heldigvis boet derover et års tid, så han kunne også godt. Vi var i en del haver, men den gang var jeg ikke så interesseret.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste slet ikke at du har været i England. Nå, men Malcolm kører snart videre og det er han virkelig god til - en gang imellem må jeg dog råbe højt om at vi er for tæt på kantstenen...

      Slet
  6. Takk for at du tok oss med til Sissinghurst. Selvom jeg har sett andre bilder er det like spennende. Vi bruker øynene forskjellig, tar ulike bilder og vi får dermed varierte blikk på stedet! Takk igjen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder også at se andres billeder fra haver, jeg kender - det er altid forskellige billeder og vinkler. Du er velkommen til at følge med på turen.

      Slet
  7. Helt vildt skønt og idyllisk. Det er rigtigt rart med så mange flotte billeder - lige før man syntes at man har været der selv nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ole - der kommer mange billeder de næste par uger - håber du vil synes om dem.

      Slet
  8. Nøj en tur, Ulla! Tak siger jeg bare! Den der gamle mur er jeg helt solgt til og selve ånden på stedet må være fantastisk. Hvad mon det er for en sartgul staude lige inden den gamle havelåge?

    SvarSlet
    Svar
    1. åh... ja, både muren og vandet er et helt fantastisk element i haven. Desværre kan jeg ikke hjælpe med navnet på stauden...

      Slet
  9. Sikke en skøn have og tur I var på! Jeg håber virkelig, at jeg engang kommer en tur til England så jeg kan opleve alle de smukke haver. Sissinghurst står på listen og det er helt klart på grund af den hvide have :-D
    Jeg er frem til, at se hvor "vi" skal spise frokost;-)
    K.Gro

    SvarSlet
  10. hvor er det nogen gode billeder I har taget - dejlig gensyn med Sissinghurst. Nå jeg kan se at næste stop allerede er på bloggen, så jeg iler, skulle nødig komme for sent :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi er kørt videre, men du nåede vist lige med... Tak :)

      Slet
  11. Dejligt gensyn med Sissinghurst, håber inderligt at komme der igen engang. Den hvide blomst med fregnerne (på billedet sammen med en hvid skærmplante) kom jeg til at fravriste et par frø fra. Året efter blomstrende den i min have, men så fik jeg ikke taget frø igen og kender ikke navnet. Måske gør du?
    Tak for gensynet, jeg springer fluks videre til det næste. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den står også min min gen-besøgs-liste... (tænk, man længes allerede efter at komme igen). Kender desværre ikke navnet på planten, men smuk var den - jeg tog faktisk mange billeder af de bede...

      Slet
  12. Åh, hvor er det en super flot reportage! Jeg har ikke været 'på' nogle dage så havde slet set at du har lagt så mange indlæg ud. Så nu vil jeg glæde mig til at berose mig i de andre efter maden ;) Jeg vidste ikke der er voldgrav rundt om, det synes jeg ikke der har været vist før i andres ture dertil. Bedene ser fantastiske ud her sidst på sommeren, ikke noget at sige til stedet er berømt viden om.
    Fortsat skøn tur til jer begge :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.