Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 13. september 2014

Lytes Cary Manor - En ekstra bonus...

VIRTUEL HAVEREJSE

Sent onsdag eftermiddag


Ja, det tog ikke lang tid at komme fra Tintinhull til Lytes Cary Manor, og vi får hurtigt parkeret.

Hvor er indgangen....  Herligt at vi lige kan nå at se dette sted, og det koster jo ikke ekstra, for vi har vores medlemskort til National Trust.




Fint plantesalg, men det når vi altså ikke - kom, kom...



... de er godt nok søde, hvad?



Ind gennem porten her - hold da op for en stor formklippet fugl - er det mon ikke en påfugl?



Mon ikke vi lige skulle se lidt på kortet.





Et blik til venstre og vi er fuldstændig målløse - det var dog de mest fantastiske formklip, vi endnu har set...


Dette haverum hedder Apostel Haven og der er 12 formklippede takstræer som eneste beplantning her. Virkningen er meget effektfuld, og ideen var at holde beplantningen simpel så huset står som fokuspunktet her.
 

  



Ja, I får lige et par billeder mere - jeg er helt vild med dette:

Bemærk lige de flotte græskanter.





Vi er gået ud af havelågen for enden af flisegangen i Apostel Haven og kommer ind i toppen af
THE MAIN BORDER:


Vi træder ned ad en lille trappe og kommer ind i den hvide have. Den er ikke så stor som på Sissinghurst, men dog et fint haverum.

Der er skønne hvide Dahlia og meget andet - oh.... jeg er nem at begejstre - hvad med dig?



Herefter kommer vi lige over i THE MAIN BORDER:

Igen ser vi berberis-buske brugt som det mørke element i staudebedene, og denne gang får jeg taget billeder af det. Farvemæssigt er det meget smukt, men jeg har et ambivalent forhold til berberis-busken og tænker at det er lidt i modstrid med alt det dejlige at have sådan en stikkende busk midt i det hele.







Her er en sjov ting igen - i mange af haverne er der simpelthen klippet et rum i hækken, hvor der så er plads til en ting, det kan være en bænk eller en statue el. lign. Her er det en krukke:


Her er kroket-plænen, der mangler skam ingenting her på matriklen :)



Den ligger lige op til denne side af huset - det er da smukt.



Nogle af planterne er et nærstudium værd:


Flere haverum:













Til sidst kommer vi ud i THE ORCHARD, frugthaven.
Her er der også system i det, idet der er vild eng, som er gennemskåret af to diagonale stier og i hver hjørne er der en løvhytte. I brochuren om Lytes Cary Manor står der at om foråret er frugthaven fyldt med blomstrende fritilaria og narcisser. Der er rigtigt mange frugttræer her.

Et vidunderligt haverum.






Så er vi kommet tilbage til indgangen, hvor der også er en fin butik og en lille cafe med god plads til at sidde udenfor.

Men de er jo ved at lukke, så vi får kun et hurtigt kig der og så må vi takke af.




Vi er helt fyldt op af haveoplevelser for i dag - hvad med dig - trænger du ikke til at hvile øjnene?


Der er 1 god times kørsel til vores næste B & B, som er et meget dejligt sted, såvidt deres hjemmeside.

Vi får se.



HISTORIE
Lytes Cary Manor
Near Somerton, Somerset TA11 7HU

FAKTA
Lytes Cary Manor er et mindre Manor House som kan dateres helt tilbage til middelalderen. Det er muligt at komme ind og se huset, som har været ejet af National Trust siden 1949.
Haven er en "Arts & Craft Garden"....

Læs mere på National Trusts hjemmeside om Lytes Cary Manor.



Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af juli måned 2014 og har du ikke læst med fra starten 
af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her, hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)

14 kommentarer:

  1. vent vent vent, jeg er en gammel kone og bliver helt forpustet, og jeg skal da lige ha et øjeblik til at se på det plantesalg ved Lytes Cary Manor..... hvis man tager potten af, så kan der godt lige være en lille plante i min dametaske. Og jo, du kan tro at den hvide have.... men også alt det andet gør indtryk. Iøvrigt heller ikke Berberris til mig, husker godt skrækhistorierne fra for mange mange år siden. Sikke en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Fik du den du gerne ville, Sussi ? Ja, den hvide have er da smuk, helt sikkert, men det er det formklippede som totalt begejstrer mig her, og så engen i frugthaven.

      Slet
  2. WOUW! WOUW! WOUW! Sandelig godt vi fik bonushaven med. Fantastisk med de formklippede buske, de står som soldater i geled. Ikke en kvist stikker ud nogen steder, imponerende stykke arbejde at holde dem så fine. Og tænk engang at kunne bo sådan et sted og nyde de lange bede lige så tit man har lyst... En smule misundelse kan godt snige sig ind der. ;)
    Jeg siger som Sussie, giv os lige en chance for at nærstuderer butikken! Der kunne jo være en lille bitte tingeling, man kan snige med hjem... :D
    Nu vil jeg tage en lille blunder på bagsædet, mens Malcolm kører os til vores natlogi. Vi ses... zZzZzZz....

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt vildt. Der var faktisk en gartner i det haverum, som var ved at klippe hækken, men "soldaterne" som knivskarpe. Vi prøver lige at få tid til butikken en anden gang, ikke?

      Slet
  3. Sikke nogle formklippede buske. Det må have taget mange år før de ser sådan ud. Dejligt med de gamle mure, og skønne staude en masse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved slet ikke hvor gamle de er, men ja, de må være pænt gamle. Murene i haven bidrager på mange måder til total oplevelsen. Godt du kunne lide dette sted også.

      Slet
  4. Ja det var også flot, men jeg kan godt mærke, at jeg er mere til blomster end til det formklippede. Det var flotte bede med blomster, og ja især det hvide bed.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg også tænkt, Lisbeth - at du ikke er til formklip i disse dimensioner. Men det passede perfekt til stedet og jeg er meget imponeret over at man kan holde sådan noget. Der har været formklip af en eller anden art i alle de haver, vi har besøgt til nu, men nogle steder er det begrænset til fine buksbom hække.

      Slet
  5. Hej Ulla. Endnu en fantastisk flot have og hvor er formklipningerne flotte og meget fantasifulde. Dem kunne jeg rigtig godt lide. Jeg har lagt mærke til at i alle de haver I har besøgt indtil nu, har husene været kæmpestore nærmest som slotte! Mon det er noget typisk for englænderne eller er det berømte haver og huse, som har sin helt egen historie. Det er nok det sidste. Er bare lidt forundret over, at der er så mange!

    SvarSlet
    Svar
    1. Som du sikkert fornemmer, så var jeg også meget vilde med formklipningerne her, de var bare så usædvanlige og helt vildt grafiske.
      Ja, haverne ligger tit i det som på engelsk hedder en "manor garden" og the manor er altså et større herskabshus, som ikke helt-fattige folk lod bygge for mange, mange år siden. Der er virkelig mange af disse i England.
      Sidst på vores tur kommer vi også ind i helt private, små haver, det kan du også glæde dig til :)

      Slet
  6. Hej Ulla.Ja !! jeg er også lidt forpustet.....................men på den gode måde.
    For sikke nogle skønne billeder du disker op med.
    Er jo helt vild med de fantastiske formklip....................de er bare suveræne.
    Men både den hvide have,og de skønne lange staudebede får mig til at tabe vejret.
    Kan også godt li de små rum der er på stedet.
    Dejlige oplevelser for jer begge.
    Ser frem til næste sted.
    God havens dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg lavede indlægget, var jeg også sikker på at netop du ville blive begejstret. Stedet her er noget at det flotteste formklip, vi har set til dato. Der er jo formklip af en eller anden art i alle engelske haver, men jeg har virkelig aldrig set noget lignende som det her.
      Men staudebedene er også utroligt smukke.

      Slet
  7. Har lige siddet og læst alle dine indlæg fra jeres England tur og "slugt" alle de skønne billeder :-)
    Tak fordi du tager os med på denne fantastiske havetur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak - jeg nyder at tage turen i slowmotion her ad den "Virtuelle sti" og synes også at det er dejligt at du fik tid til at kigge lidt med midt i din flotte svendeprøve.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.