Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 24. september 2014

Hidcote

VIRTUEL HAVEREJSE

Fredag eftermiddag



Fra Snowshill er der ikke langt til Hidcote Manor Garden og vi har pænt store forventninger.


Her er indgangen, henne ved de blå skilte - vi skal lige igennem et par af husets rum.



... og kommer så ud i haven.

Hidcote er er meget stor have, ja en hel park, med mange store og små haverum, der alle er forskellige.

Haven er skabt af Lawrence Johnston igennem mange år, han begyndte sit arbejde med haven i 1907 og fortsatte helt op gennem 1930'erne og 40'erne.
I 1948 overgav han Hidcote til National Trust.




Overalt i haven er der lange kig.







 






Et helt særligt haverum er THE RED BORDER:







Mange flotte, gamle træer overalt i haven.



Her et kig ud til de åbne vidder gennem den smukke åbning.



Der går får og græsser uden indhegning ind til haven.




Ved nærmere syn viser det sig at der er en lodret kant, som forhindrer fårene i at komme ind i haven, men når man står lidt længere fra kanten ses denne slet ikke.
Smart fænomen, som i England kaldes "the ha-ha".





Vi går videre rundt i de forskellige haverum.










Mrs. Winthrop's garden:

Dette haverum er på bedste måde beskrevet i en af HAVEFOLKETS artikler så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.
Jeg er vild med farverne i dette haverum.









En vidunderlig POND er her også:








Hidcote Manor Garden har virkelig brændt sig fast på min nethinde og er helt klart sat på listen over haver, der skal besøges igen. Heldigvis ligger den mindre end en times kørsel fra der hvor familien bor. så det er indenfor rækkevidde.



Et sidste kig i gården, hvor vi kom ind og så smutter vi videre til byen Broadway, som Claus Dalby ofte har nævnt i forbindelse med sine Englandsrejser.


Her er billeder fra Broadway:















Tak for i dag.

Nu venter en uges ferie sammen med familien, men jeg kan afsløre at der også i uge 2 af vores ferie er planlagt et spændende havebesøg, so stay tuned...




FAKTA
Hidcote Manor Garden
Hidcote Bartrim, near Chipping Campden, Gloucestreshire GL55 6LR


HISTORIE
Læs mere om Hidcote på National Trusts side. Her står også noget om "Arts & Craft" - et begreb vi før er stødt på.
Du kan også læse om nogle af elementerne i flere artikler på HAVEFOLKET, f.eks. her.





Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af juli måned 2014
og har du ikke læst med fra starten 

af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her, hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)

16 kommentarer:

  1. Nej, hvor var det et godt indlæg. Meget inspirerende og smukt!
    De mange formklippede træer og buske giver et flot modspil til alle de flagrende vækster.
    Det kunne være jeg skulle forsøge med et par stykker af mine buxbom.
    Tak for det!

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak :) Det var en fantastisk have, et af turens højdepunkter. Jeg er også blevet inspireret i flere retninger.

      Slet
  2. Beautiful :o)
    - der vil jeg også hen.

    SvarSlet
  3. Sådan rigtig rødt findes ikke i min have, men jeg er faktisk blevet meget betaget af The red border - måske jeg alligevel skulle forsøge mig med et bed :) Ellers er det Mrs. Winthrop´s garden og The pond, der fanger øjet - meget smukt! Også skønne billeder fra Broadway. Tak for endnu et dejligt besøg :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg faldt også for the red border, og det var der mange, der gjorde, hvis man skal dømme efter alle de folk der gik og tog billeder.

      Slet
  4. Hej Ulla
    Tak for turen til denne helt fantastiske have ;)

    SvarSlet
  5. Lækre billeder fra en fantastisk have. Tak for endnu en godt indlæg fra jeres ferie :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak :) Jeg synes det er dejligt at vise noget frem fra turen, som stadig fylder meget i mit hoved og sjæl...

      Slet
  6. Flot have, det store røde træ må være en parykbusk, som er blevet til et træ, fantastisk. Også kæmpetræet er jeg vild med.
    Tak for turen
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  7. Hej Ulla. Det var en flot have og et meget flot hus. Der er meget formklippet og opdelinger i rum i de engelske haver, jeg synes i hvert fald det går igen i alle haverne, som du har vist. Det er også meget flot og passer utroligt godt ind i disse store haver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rum og haveformer er meget brugt i de store engelske haver, faktisk besøgte vi nogle dage senere en række privathaver, og her så vi også lidt af dette.

      Slet
  8. Igen en masse skønne billeder, nu skal du jo ikke gå hjem og endevende hele din have, selv om man kunne få lyst, ved fra min tur derover. Men altid dejligt med skøn inspiration og lykkefølelse i maven over alt det smukke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lykkefølelse er et ret godt ord i denne sammenhæng... Og inspiration, selvfølgelig.
      Vi har heldigvis et lille bitte haverum i vores have, som vi gør noget andet ved til næste år efter lidt inspiration og ikke mindst efter vores besøg hos david Austin Roses.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.