Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 12. september 2014

Tintinhull - En fantastisk have

VIRTUEL HAVEREJSE

Onsdag eftermiddag

Tintinhull Garden har vi meget høje forventninger til. 

Nu er klokken omkring 14.30 og vi har fået adgang til gårdhaven, hvor vi først forsyner os med lidt kaffe og en rigtig engelsk scone.

Prøv lige at se den kæmpestore blåregn på bygningen til højre - oh... vi er kommet en postgang for sent til at se den blomstre.





Mens vi drikker kaffe, kan vi passende studere haveplanen lidt, så vi har styr på de forskellige haverum.



Lige nu sidder vi i "Courtyard", helt nederst i billedet.

Det ser ud til at haven er opdelt i ret firkantede/rektangulære rum, og at der hersker en vis orden - det er jeg spændt på at se.



Lad os komme ind og se på herlighederne.



Vi kommer ind i haven i hjørnet ved toiletterne.

Man kan også begynde turen ved at gå igennem et par af rummene i huset og begynde haveturen ved West Terrace.


CEDAR COURT:

Det første der møder os er dette syn.

En stor græsplæne med nogle flotte træer.





Så, nu er vi vist kommet hele vejen rundt i Cedar Court, som jo hedder sådan efter de store cedertræer, der er plantet her.

Men se, hele vejen rundt langs murene er der bede med stauder, græsser, buske og løgvækster. Det er da smukt.












Herefter bevæger vi os ind i
POOL GARDEN:





Denne spændende plante ser vi flere steder i haven. Meget betagende - en slags husløg, eller hvad?

Den mørke farve er så smuk.

Krukken med denne sammenplantning står ved kanten af havedammen, som er aflang - meget lang.

Men sikken virkning.

For enden af havedammen er en pavillon, hvor der det meste af tiden sidder havegæster.

... helt forståeligt, for her er virkelig et haverum, hvor man har lyst til at sidde og nyde udsigten og fordybe sig.

Endelig bliver det min tur til at sidde der...





Her er hvad jeg ser fra bænken i pavillonen:



Også her i Pool Garden er der masser af staudebede og med friske, varme farver - det rene øjenguf. Malcolm er ved at få pip af mig, fordi jeg absolut må tage billeder af alle blomsterne.

Men I kan da lige dufte til de dejlige her:









Igennem hullet her i hækken og så kommer vi ud i køkkenhaven.

"Point de vue" er her Malcolm.... æh... hvad ser han på?  Vi må derned og se efter.

.... gederne der græsser uden for køkkenhaven - ja, faktisk helt uden for Tintinhull Garden.
De er ret fotogene og det giver en fin stemning til stedet.



Køkkenhaven byder på mange grønsager og selvom Tintinhull ikke længere bruges som bolig, dyrkes der fortsat grønsager her i haven for at fuldende billedet.




FOUNTAIN GARDEN

... kommer vi ind i gennem endnu en åbning i hækken.

Sikke nogle smukke belægningssten.




MIDDLE GARDEN:

Så kommer vi til et spændende haverum - hold da op hvor ser her skønt ud. Det går op for os, at vi vist har taget den rigtige vej rundt i haven og slutter med noget af det bedste.



Vend dig lige en halv omgang - så er der udsigt til POOL GARDEN og havedammen.

Sikken geometri.


Vi forsætter længere op mod huset og kommer til EAGLE COURT:

Hvide hortensia, lilla sommerfuglebuske og ærenpris og clematis - ej, hvor er det bare flot.





Nu er vi kommet op på WEST TERRACE og ser ud over Eagle Court.




Jeg er totalt begejstret for dette sted - håber du også har set noget, du kunne lide.

Et lille kig ind i butikken - her har de listet et par andre National Trust steder op lige i nærheden. 
Kan vi godt nå derhen - spørger vi?  "Oh, yes - just up the road, only 10 minutes", svarer de. 

Vi tager en hurtig beslutning og skynder os afsted - vi skal til LYTES CARY - kom nu hurtigt med, folkens!




FAKTA
Tintinhull House Garden
Farm Street, Yeovil, Sommerset BA22 8PZ


HISTORIE
Tintinhull Garden er skabt af Phyllis Reiss, som overtog stedet sammen med sin mand i 1993. Hun var især interesseret i at skabe bede med variationer og kombinationer af farver og dufte - hvilket stadig ses tydeligt i haven. Men først og fremmest var hendes mission at skabe haverum. Det er lykkedes overmåde!

Læs mere på National Trusts hjemmeside om Tintinhull.
Du kan også læse om Tintinhull hos HAVEFOLKET.



Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af juli måned 2014 og har du ikke læst med fra starten 
af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her, hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)

19 kommentarer:

  1. Skønne billeder.Tror du ikke, at den husløglignende plante er Aeonium arboreum var. atropurpureum? På mange af billederne har de været gode til at integrere farven "dark purple", som er en af mine favoritter. Dierama er så elegant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie, jeg er ikke så god til plantelatin, men det er klart en husløg. Jeg vil prøve at google din betegnelse. Ja, Dierama er meget flot, et ordentligt blikfang - vi så den faktisk i flere haver.

      Slet
  2. Endnu en skøn have. Meget skulpturelle træer. Den mørke sag er flot sammen med orange.
    Ja, de kan noget med haver de englændere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kræver noget vedligeholdelse at have så meget formklip, men virkningen er fantastisk.

      Slet
  3. Fuldstændig fantastisk rundtur i denne smukke have. Alt virker yderst harmonisk. Det er altså en fornøjelse at være på havetur med jer to, og det er helt okay at du tager mange billeder af de skønne planter.
    Jamen hvad venter vi på? Lad os komme up the road og se bonushaven. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Harmonisk er bare det rette ord. Der var ro og orden og gav en utrolig stemning af afslappethed. Jeg kunne godt være blevet siddende der på bænken.

      ja-ja, vi kører nu....

      Slet
  4. huuuuuheeeeiiiii som det går - og hvor var det en dejlig have at besøge. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak - det er klart min favorit til dato.... eller det er svært at sige... Sissinghurst og Borde Hill var også så fine.... Men Tintinhull var helt speciel.

      Slet
  5. Hej Ulla. Mange tak for turen(e). Det er nogle flotte motiver du viser og du fortæller det så levende, så man næsten er i England! Jeg synes denne have er en af de flotteste du har vist. Jeg tror, det er fordi det virker så ordentligt og struktureret. Det kan jeg godt lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, det er skam også meningen at I skal være "med". Jeg elsker den harmoni og struktur der er i Tintinhull, og den gjorde et kæmpe stort indtryk på mig.

      Slet
  6. Hej Ulla. I er dejlige rejseførere, og både West Dean og Tintinhull ligner haver, der må med på listen næste gang...Altid skønt også at se Penstemons, Dierama og tror jeg næsten Echium i bedene. Tak fordi vi må følge med. Spændende med fortsættelsen. VH Else

    SvarSlet
    Svar
    1. De er oplagte til en haverejse, Else. Du kan tro, jeg fik øjnene op for mange planter på turen, bl.a. penstemon blev vi meget forelskede i.

      Slet
  7. Godaften Ulla.Den ene fantastiske have efter den anden.........................nyder bare at følge med.
    Er vild med de Engelske haver,og håber jeg kommer på en tur derover og oplever dem.
    Flot billede af dig for enden af det lange vandbassin.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville jeg unde dig, Jette - at komme ud på landet i England og se nogle flotte haver.

      Slet
  8. Jo jo det er spændende at være med jer på tur, det jeg godt kan lide er, at det er andre haver end vi normalt ser, når folk har været på tur i England.
    Jeg genkendte mine Penstemon Raven, solbrud er også magen til min :) Den spændende husløgsplante har jeg fået i potte af Lisbeth fra Countryliv, min er blot blevet mere grøn, men den er bestemt flot.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh.. har du også den flotte husløgplante. Den var ret flot og anderledes, et rigtigt blikfang.

      Slet
  9. Selv navnet på haven er jeg vild med, lækkert med de stærke farver som englænderne er så gode til. Det første billede i Poolgarden med de hængende violette blomster er skønne, Angels Fishing rod tror jeg de hedder. Husløgene er gamle når 'blomsterne' sidder helt i toppen, de smider nemlig bladene efterhånden.Bestemt et sted jeg ville besøge selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er Angels Fishing Rod - sikke et dejligt navn. Vi så den flere steder, men jeg har aldrig set den i Danmark. Ja, husløgene må være gamle - sådan nogle har jeg heller aldrig set før.
      Men utrolig megen inspiration at hente i haverne i England.

      Slet
  10. Ps. Så fik jeg lige en ide også at lade en clematis vandre op i min store klatre hortensia :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.