Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 23. september 2014

Snowshill

VIRTUEL HAVEREJSE
Fredag middag



Snowshill Manor Garden er en Cottage Garden i flere niveauer.


Vi skal hen ad en lang sti fra parkeringsarealet og butikken for at komme op til huset og haven.






Midt i haven ligger "the manor house", som virkelig mange mennesker står i kø for at komme ind i.

Her er nemlig utrolige samlinger af alverdens ting og sager, f.eks. møbler, kunsthåndværk, musikinstrumenter, ure, legetøj, værktøj, våben, mm, som indehaveren, arkitekt og antikvar Charles Wade (f. 1883) købte og restaurerede gennem hele sit liv.

Man mener ikke at Charles Wade selv boede i det store hus, men levede i beskedenhed i den lille hytte ved siden af.

Vi dropper huset og kigger rundt i haven, som er anlagt af Charles Wade mellem 1919 og 1923 med design hjælp fra Baillie Scott (en central person inden for Arts and Crafts movement.).


Her står vi henne ved huset og kigger ned over havestien og muren som omkranser haven. Det kender vi jo fra mange af de haver, vi har besøgt, men det er nu alligevel spændende at se hvad der gemmer sig derinde.

...Jeg kan da f.eks. allerede se en mægtig stor blå klatreplante på muren...

Og se lige udsigten.



Igennem denne åbning går vi igennem ind til haven, hvor der er et flot solur.









Et kig ned over næste haverum, hvad mon det er for et lille hus dernede?

Tilføj billedtekst

Det er simpelthen et mægtigt stort dueslag:



Skønne stauder.




Dette haverum hedder WELL COURT, fordi der midt i er den oprindelige brønd.




To gartnere gik rundt og klippede kanter og talte om teknikken heri. Brønden ses tydeligt her.





Den blå farve, som ses på bænke, uret på muren mm, skulle være Charles Wades yndlingsfarve, Jeg synes den klæder omgivelserne smukt. (Jeg ser først nu, at farven på Malcolms skjorte matcher perfekt - ha, ha).

Vi går ud af haven og op ad stien ved muren - vi skal lige have et kig ind i det mere beskedne hus i baggården, hvor Charles Wade boede.











Snowshill Manor & Garden er en rigtig perle, som emmer af historie og stemning, placeringen er så smuk, midt i The Cotswolds og med milevid udsigt over landskabet.


Vil I med tilbage til cafeen og have lidt frokost...  Vejret er skønt og vi kan sidde udenfor.






FAKTA
Snowshill Manor & Garden
Near Broadway, Gloucestershire WR12 7JU


HISTORIE
Læs mere om Snowshill og omgivelserne her. Huset kan dateres helt tilbage til 821, men den ældste nuværende del af huset er fra 1500-1600 tallet.




Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af juli måned 2014
og har du ikke læst med fra starten 

af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her, hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)

10 kommentarer:

  1. Tak for turen, det var en fin have. Og velbekomme :)
    Godt Malcolm har taget en skjorte på, som matcher :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en skøn have, som vi virkelig fik set alt af, ikke så stor var den.

      Slet
  2. Sikke et dejligt sted.... det kunne jeg li at komme tilbage til. Havde de ploughman's sandwich with cheddar cheese and pickle på menuen..... hov nu kom jeg til at savle i tastaturet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ...de havde så stort et udvalg at det var svært at vælge. Sussi :)

      Slet
  3. Orv, hvor er det dog et charmerende sted. Det virker mere intimt og landligt end noget af det andet vi har set. Næsten som illustrationer fra en engelsk børnebog.... hvad er det nu hun hedder, hende med kaninerne... Bea...et-eller-andet!! Nå, det var et sidespring, virkelig et dejligt sted, hvor jeg lige må sidde og nyde stemningen på den blå bænk et øjeblik. Og tak for dejlig frokost! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Landlig idyl kunne vi sagtens kalde det, der var skønt - helt sikkert et sted jeg vil prøve igen.

      Slet
    2. Detvar hende her jeg mente:
      http://www.peterrabbit.com/en/beatrix_potter/lake_district/hill_top

      Slet
    3. Hvad tror du Fru Friis, kan vi mon lokke Ulla til at besøge Beatrix Potter's Hill Top for os, jeg kunne li' at se haven der - og hun har jo trods alt medlemsskab i National Trust - så det skulle vel ikke være så svært :) :) :)

      Slet
  4. Hej Ulla.Vidunderligt sted.................og smukke-smukke billeder.
    Elsker de gamle engelske huse....................og det oser bare af dejlig stemning.
    Mange dejlige rum og en fantastisk udsigt over det engelske landskab.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, der var en skøn og afslappet stemning her, i hvert fald i haven. Jeg ved ikke lige med alle de mange mennesker inde i huset...

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.