Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 26. september 2012

Bag disse Cosmos...




...toner det nye gule bed frem.

Jeg fortalte tidligere om min søde mands ihærdige graven i både stabilgrus og blå-ler. Jeg må sige, at når han først går i gang, så ender det som regel godt.


Også i dette tilfælde. Se bare her, et helt jomfrueligt bed til at plante i. Der er gravet ud og fyldt god jord på, vi flytter lidt rundt med jorden for tiden...  taget fra der hvor rosenhækken skal stå og iblandet "kompostmuld" fra genbrugspladsen.
 
 
Herefter var det tid for mig at plante.
 
Rosen Charlotte blev flyttet ud af sin krukke og plantet i bedet.
 
Endvidere blev der plantet: 
  • lodden løvefod
  • lysegul lupin Chandelier
  • lysegul skabiose
  • lysegul margerit "Broadway Light"
  • gul-grøn græs
  • gul ranunkel "Sulphureus"
  • hvid Sct. Hans urt
  • solhat Echinacea "Sunrise"
  • solhat Echinacea "Secret Joy"
  • daglilje "Joan Senior"
 
I det hvide bed blev der endvidere suppleret med 
  • daglilje "Arctic snow"
  • solhat Echinacea "White Swan"
  • geranium "Kashmir Green"   (en sølle enkelt plante, som forhåbentlig kan blive til flere)
  • og så skal der sættes løg: tulipaner Purissima, Spring Green og påskeliljer Thalia og White Lady



Jeg er allerede i gang med at lave flere små planter af den hvide Sct. Hans urt, den er bare så flot.
Margeritten faldt både Jette (Mit lille gods) og jeg for på plantemarkedet i Botanisk Have forrige weekend.
 
Måske du forstår hvorfor...
 
 
Til slut rosen Graham Thomas, som egentlig står i det hvide bed (som er i forlængelse af det gule bed), men den er helt omsværmet af hvide høstanemoner, og de passer perfekt sammen.
 
 
Inden længe fuldendes det gule bed med to nye roser, nemlig The Pilgrim og Ghislaine de Féligonde. Kunne ikke dy mig, da jeg alligevel skulle bestille de mange hækroser...
 
Her er Ghislaine de Féligonde, fotograferet i Laubjergs rosenhave, da vi var på tur i august.
 
 
Det var hermed de gule nyheder her fra haven :)
 

25 kommentarer:

  1. Hej Ulla.
    Det bliver da bare så flot. Jeg er vild med den græs du har.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, jeg faldt pladask for denne græs på plantemarkedet. Hvorfor købte jeg dog ikke to.... hmmm.

      Slet
  2. Hvor er du heldig....det bliver et skønt bed til sommer. Bare min mand var til det hårde gravearbejde. Sådan en kunne jeg godt bruge. Han er ikke havenørd, som os, men guder hvor jeg dog elsker manden alligevel. Det er jo ikke så tosset vel?

    Den hvide sankt hans urt er ret fin. Den kom lige på ønskelisten. :)

    Fortsat rigtig god aften Ulla

    kh
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro jeg elsker min mand også, både for hans gravearbejde og sådan generelt :) Jeg kan se ud af fleres kommentarer at den hvide Sct.Hans urt har vakt interesse - det kan jeg godt forstå. Faktisk fik jeg den af en anden haveblogger, Hanne fra Tilst, og det var mægtigt pænt af hende.

      Slet
  3. Det bliver vel nok flot, og det skal nok hurtigt gro til. Ihvertfald magueritter er jo hurtige til at brede sig. Jeg har haft dem i haven, men droppede dem igen, for de formerede sig liiige hurtigt nok til min smag.

    Dejligt at Malcolm også er havenørd, så du får gravet nogle lækre bede. Det er ikke helt John, så jeg må klare ærterne selv der. Men han laver alt det håndværksmæssige, der jo også hører til, så han er også med omend mere med træarbejdet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det siger du jo... men denne gule marguerit, mon den også breder sig? Det ville da glæde mig meget. Ja, uden Malcolm var min/vores have ikke det halve :)

      Slet
    2. Den gule bliver pænt større, men det gør ikke noget.

      Slet
  4. Godaften Ulla.Det er da blevet et smukt bed.Og glæder mig til foråret til at se begge vores bede i fuldt flor.Kan se at vi har lidt samme smag.

    Mit bed er jo en blanding af hvidt og gult,men der er 5-6 planrter jeg også har sat.Den hvide sct.hansurt kendte jeg slet ikke,men dejlig ser den ud.

    Også tulipanerne er ens.Mit bed er jo ikke så stort.
    Godnat herfra Knus Jette

    SvarSlet
  5. Det bliver et skønt bed. Jeg har også selv den fine maguerit Broadway Lights. Den hvide sct. hansurt kender jeg ikke, men den er meget sød. Uhh, vi kan slet ikke vente til foråret når det hele går igang igen. Den sidste rose du viser er helt fantastisk i farve og form.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte - det bliver skønt med forår igen, og en masse hyggelige vintersysler indtil da. Rosen faldt jeg så meget for, at jeg har tænkt på den siden...jeg så den første gang. Det må da være kærlighed...

      Slet
  6. Det bliver da vist nogle gode bede du der får dig. Skønne sammensætninger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg, er spændt på at se det vokse lidt mere til.

      Slet
  7. Det blir helt sikkert et riktig flott bed når du blir ferdig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit

      Jeg har for øvrigt sendt dig en mail...

      Slet
  8. Fine, farvestemte bede du får skabt dig!
    Den hvide sankthansurt skal jeg absolut have fat i!

    Kom lige på en tulipantanke til dit hvide bed (ja undskyld, for jeg aner jo ikke, om der er sat løg tidligere udover dem du nævner...).

    MEN - du MÅ IKKE gå glip af den tidlige Concerto, som står så længe! Det er en lidt lav sort med hvide blomster og gul midte. Når forårssolen rammer den, folder den kronbladene ud med stor velbehag. Den er så kær og blomstre inden de andre overhovedet er vågnet. Den eneste i min have der også blomstrer så tidligt er den lille, søde botaniske tulipan "Tulipan Turkestanica" som er yderst elegant, ikke ligner noget andet og er en lille slider. Dukkede pludseligt op i min have efter en graveomgang i forhaven! Yndig, yndig, yndig med flere blomster på stænglen (og faktisk ligner blomster og den blomstre samtidigt med...DEN ALMINDELIGE HVIDE ANEMONE!).

    Den må du ikke misse, for du vil elske den, tror jeg...

    Den sidstnævnte er ikke lige så let at få fat på som Concerto, men jeg er komplet afhængig af begge.

    Mange hilsner og nyd dagen
    Katinka Raabymagle

    SvarSlet
    Svar
    1. Katinka, som du giver den gas... SKØNT :) Ja, du har fuldkommen ret, Concerto må da være selvskreven i det hvide bed - jeg har ikke haft den før, men "kender" den godt fra havebøger og Claus Dalby. De botaniske tulipaner har jeg også set på flere blogge, og de kunne bestemt også være interessante, måske endda i det gule bed.

      Tak for input :)

      Slet
  9. Flot arbejde i har lavet, det tager sig alledrede godt ud.
    Jeg glæder mig til at se billeder af bedet til næste år, hvor det hele har etableret sig lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser i hvert fald bedre ud en noget halv-pjevset græs med mælkebøtter i... Det bliver spændende at se det vokse til.

      Slet
  10. Hej Ulla. Sikke et flot stykke arbejde. Det er blevet rigtig godt. Jeg kan godt lide din planteliste og prøver at forestille mig det for mig, når det hele kommer op og vokser til. Jeg tror, du bliver glad for solhattene og for dagliljerne, men jeg må sige, at den rose du viser til sidst er helt fantastisk. Kan godt forstå, at du bare måtte have den. Et stort tillykke med det store arbejde og at der nu er plantetid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde kommentarer. Uh, ja solhattene, dem glæder jeg mig så meget til at se, har ikke haft disse slags før. Rosen var kærlighed ved første blik, da jeg så den i rosenhaven.

      Slet
  11. Det ser så godt ud, og det er fine planter, du får sat der. Godt den kære Malcolm er ihærdig, så du kan få dit gule bed og det hvide. Der er ikke grænser for, hvad vi kan få af bede, hvis bare vores mænd vil grave græs af :o) og det gør de heldigvis gerne.
    Marguritten er smuk, jeg købte den sidste år, nu er den afblomstret for i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hurra for vores hårdt arbejdende mænd. Jeg kunne ikke have lavet det halvt så godt selv. Jeg er spændt på om margueritten breder sig, som Bente skriver.

      Slet
  12. Sikke et kæmpe arbejde, det er så dejligt med en sød mand der gider tage den hårde tørn;) Selvom det også kan være en hård tørn at plante alt efter hvad man planter, men det er dog unægtelig den bedste del af arbejdet.
    Det ser rigtig godt ud og jeg er helt pjattet med den hvide Sct. Hansurt også:)
    Forsat god arbejdslyst.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.