Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 22. september 2012

Vi har valgt rosen... / andet nyt fra haven

Endnu en gang tak for mange konstruktive kommentarer til mit forrige indlæg om rosen-dilemmaet. Vi har tænkt og vurderet og studeret roserne endnu mere den seneste uge.

Efter gårsdagens heftige dagsregn ser de to roser nu således ud:

(beklager igen billedkvaliteten, det lille camera er ikke helt så godt)

Harlow Carr
Harlow Carr























The Alnwick rose, nu kun med knopper
Her et billede fra sidste uge
Historien ender her....   vi vælger The Alnwick Rose da den passer bedst ind i omgivelserne, de bagvedstående planter og husets facade. På sigt vil denne med de lidt mere stive grene gøre sig bedst, selvom Harlow Carr er en af de mest yndige, duftende roser, jeg længe har set. Nu vil jeg så fremover glæde mig over det ene eksemplar, som vi har allerede.

Hele Alnwick rækken skal stå her:
(Flere billeder følger fra processen senere)


Nu til noget andet...

Udvidelsen af det gule bed tager form, Malcolm graver og graver - under græsset er der kørevej fra byggeriet i sin tid (det vidste vi godt), men nedenunder stabilgruset er der BLÅLER - meget mere end vi havde forventet. Men han klør på, det skal op en del af det, så der kan fyldes muld på og alle de nyindkøbte planter fra markedet i søndags kan plantes.

 Pyha...
Men på sigt skal al græsset væk helt ud til vejen, men det bliver til næste år at vi ordner det. Lige nu koncentrerer vi os om denne bid, som er ca. halvdelen af det gule bed.




Her er billeder fra andre steder i haven:

Kvæsurten, som jeg fik af Marianne på Samsø har stået flot og strunk rigtig længe sammen med kæmpeverbena.

Solhatten kan endnu....

Og sådan ser rosen Lady Emma Hamilton ud efter gårsdagens styrtregn. Hun klarer det da meget godt...


Det gør Charlotte til højre altså også.
 
Nedenfor er Astrid Lindgreen, hun hænger noget med hovedet, men blomsterne er intakte og der er nærmest 50 blomsterknopper i de to planter.
Imponerende.
 

 
 
Sommerblomster - bedre sent end aldrig
 
 
 
Hav en dejlig lørdag derude :)
 
 
 

18 kommentarer:

  1. :-D hvor ser Kvæsurten og kæmpeverbenaen bare godt ud sammen! det ser så godt ud. Og alle dine roser ;-)de ser meget mere sunde ud end mine! så jeg glæder mig rigtig meget til at se hele din række med Alnwick rose :-D
    Rigtig god weekend
    Knus Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gro - jeg glæder mig enormt over de høje blomsterstande, som svajer i vinden og ser dejlige ud sammen.

      Slet
  2. ....hold da op Ulla - det bliver da fantastisk med en hel rosenhæk - husk nu at forkæle Malcolm under processen med en kold øl, lidt god mad m.m ;0)

    Jeg må heppe med Gro og sige at den kvæsurt da har fået det godt hos dig - det ser godt ud ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har en pointe der... Han er jo ligeså havebidt som mig, men tager helt klart det største tørn, når vi skal nyanlægge. Nu er der til gengæld gjort planteklart til mig til i dag, og det påskønner jeg umådeligt meget.

      Slet
  3. Sikke en glæde I kan se frem til.....tænk at blive modtaget ved døren af en rosenhæk! Det bliver helt sikkert flot!

    Synes også det er et godt makkerpar kvæsurt og verbena, de understøtter hinanden. Flot!

    Dejlig lørdag retur....;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi håber det... Nu har vi i hvert fald taget første skridt til at fremstå lidt anderledes end alle de andre her i kvarteret.

      Ja, de to høje planter er vist ikke nogen dårlig ide sammen. Det var bare et forsøg.

      Slet
  4. Det skal nok blive godt.
    Glæder mig til at se rosenrækken i blomst næste år.
    Ha´ en god lørdag.

    SvarSlet
  5. Skønne, skønne blomsterbilleder :-)

    Halløjsa, det er vist noget af en kamp med det bed, når der er så meget ler i jorden...... Tror det ville være godt med en blanding af jeres og vores jord, her inde midt på den jyske hede er det jo ren sand ;-

    Til sidst tusind tak for frøene, de kom med posten i dag :-)
    En god anledning til at få gravet lidt mere ud til køkken- og snithaven i en fart. Tror valmuerne skal stå der :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi, selvtak - godt du kan bruge dem :) Så nu må du også ud og grave... Ja, I har for lidt ler og vi har for meget, det giver vist arbejde på begge sider.

      Slet
  6. Godaften Ulla.Sikke flittige vores mænner er.Det er da surt med den hårde jord.Men jeg glæder mig til at se jeres gule bed.Det er også godt at i har fået valgt jeres rose.Spændt på at se dem når rækken står der og dufter.

    Vi er lige blevet færdige med vores store bed.Der kan du se min opstammede parykbusk.Kryds fingre for at den klarer skærerne.Det var et både beskidt-hårdt og vådt arbejde med at anlægge bedet.
    Så nu varer det nok lidt før manden går igang med så stort arbejde igen.
    Kan se at du har mange smukke roser endnu.Det må være dejligt.Rigtig god weekend til jer Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. De knokler, de mænd - det må vi påskønne. Det bliver fint med den opstammede parykbusk :)

      Slet
  7. Tillykke med valget, det var det bedste :) Hårdt arbejde for Malcolm, men han er sej og klarer det nok. Blomsterbillederne er fine, Astrid Lindgren er ikke så glad for regnvejr, men hun klarer det.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er han! Ja, jeg glæder mig til at få roserne bestilt og så skal vi i gang med at lave kanten til rosenbedet. Roserne skal nok først plantes midt i oktober.

      Slet
  8. Tilslutter mig kommentarerne om kvæsurt og verbena og tillader mig at tyvstjæle ideen :)

    SvarSlet
  9. Hej Ulla. Tillykke med rosenvalget. Det var et godt valg. Jeg glæder mig rigtig meget til at se det færdige resultat. Sikke Malcolm klør på, det er hårdt at grave. Jeg tror, det bliver rigtig godt, når I får plantet alle jeres indkøb. Det er underligt, at din kvæsurt er så fin endnu, jeg har lægekvæsurt og de er afblomstret og visnet ned for snart en måned siden og ser nu noget visne og triste ud. Mon der er forskel på sorterne? Det har været et utroligt godt vejr i dag og jeg har været ude det meste af dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om der er forskellige kvæsurt. Denne her fik jeg jo af Marianne da vi mødtes på Samsø. Men den har virkelig blomstret længe og gør det stadigvæk. Du kan tro jeg glæder mig til at komme i gang med at plante roser, men først er der jo en del forarbejde der skal gøres.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.