Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 13. april 2014

Yes... de første tulipaner er sprunget ud...

"Spring Green"  "Purissima"går for at være en af de driftsikre tulipaner. På den måde at forstå, at de kommer igen år efter år. Gad vide om det varer ved...

Mine er ca. 5 år gamle og viser ikke tegn på svaghed endnu, så gensynsglæden med denne cremehvide tulipan er meget, meget stor...



Inden længe vil der også være blomstrende tulipaner i andre farver og faconer i min have, men den allerførste tulipan er nu altid noget helt særligt.



****************************************************************

UPDATE::::   Jeg har simpelthen bildt jer noget ind...   Dette er ikke Spring Green, men derimod den skønne Purissima. Jeg blev opmærksom på Karstens kommentar både hos mig og hos Frøken Solhat, som også viser Spring Green tulipaner i dag, og jeg må erkende at mine ikke er Spring Green.

Meeen.... jeg har Spring Green i mit hvide bed på østsiden af huset og de er næsten i udspring, så jeg kan vise dem inden længe.

Indtil da:  Må I nyde Purissima - ikke noget dårligt bytte :)

******************************************************************




Den lysegule primula er nu heller ikke til at stå for.

Søndag.... åh du dejlige dag :)





26 kommentarer:

  1. Tak for skønne, skønne billeder :-)
    Den lysegule primula har jeg altså også en svaghed for, men har ikke fået indført den i haven endnu - men det skal nok komme :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. Hej Ulla

    "Spring green" er lækker - den har også lige åbnet sig her:)
    Den tilhører"viridiflora" gruppen af tulipaner - Det er egentlig en fjolletgruppe, idet det kun indebærer at der er lidt grønt i blomsten.
    Jeg mener at have fået at vide at det er en T. fosteriana selektion - det ville iøvrigt også forklare dens holdbarhed.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten, du har helt ret i at der skal være lidt grønt i blomsten - og efter at Frøken Solhat i dag også viste sine Spring Green frem, og jeg så din kommentar - så har det sået tvivl her om det nu også ER Spring Green - og jeg har gravet tilbage i mine tidligere registreringer. Såvidt jeg nu kan se, er det alligevel ikke Spring Green, men derimod Purissima. Beklager meget :)

      Slet
  3. Åh ja - det er en helt fantastisk skøn tid denne her tulipan tid sødeste Ulla.....og der kommer flere og flere med på farvepaletten som dagene går. De sart gule Springgreen og Purrissima er også de første i min have og de er trofaste og super lækre.....håber vejret bliver sådan at vi kan komme ud og nyde dem i fulde drag i dag ;0)

    Rigtig dejlig søndag
    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hurra for de trofaste og tidlige tulipaner, dem ser vi jo så meget frem til hvert forår. Ja, vejret var da ikke noget at råbe hurra for i dag. Utroligt så mange byger, man kan udsættes for...

      Slet
  4. Sikke flotte farver sammen....Flotte billeder
    God sandag

    SvarSlet
  5. Hvor er de dog skønne!!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  6. På dine fotos ser der ikke ud til at være så meget grønt, men det kommer måske lidt senere. Jeg er helt pjattet med den lysegule farve, så for mig ingen alarm ;-) Jeg satte i efteråret nogle små Concerto, og dem kan jeg VIRKELIGT anbefale, hvis man også er til Purissima og Spring Green. Concerto har allerede blomstret over en uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har et skarpt øje, Nette - jeg har netop revurderet, og kigget tilbage og erkendt at det vist ikke er Spring Green, men derimod Purissima tulipaner.

      Concerto er tilføjet på min løg-indkøbsliste til efteråret :)

      Slet
  7. PS: grønt på Spring Green, mener jeg selvfølgelig.

    SvarSlet
  8. Hej Ulla. Sikke nogle lækre billeder. Det er lige før jeg kan høre tulipanernes knitren! Det ser rigtig godt ud. Spring Green kommer også hvert år her hos mig og den er bare rigtig flot. Vi er vist mange, der har den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er smuk. Desværre er det alligevel ikke Spring Green, men derimod Purissima. Jeg har Spring Green i det hvide bed langs østsiden af huset, men den er ikke kommet i blomst endnu. Beklager.

      Slet
  9. Hej Ulla
    Skønne billeder. Her er Spring Green også i blomst. Den er en virkelig dejlig tulipan. Den lysegule primula er også skøn.
    Ha' en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du nød at læse med - jeg er helt pjattet med de lysegule/hvide tulipaner.

      Slet
  10. Så kom din Spring Green også, jeg synes Purissima plejer at være den første, men sådan er det ikke i år. Ja søndag er en dejlig dag, men det blæser og der kommer tit byger, lige nu er det heldigvis solskin :) Fortsat god dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har vist taget fejl, Lisbeth - og kigget tilbage i arkiver og notater og det viser sig at denne tulipan er Purissima. Spring Green har jeg i det hvide bed langs østsiden af huset, og den er knapt i blomst endnu. Ja, sådan kan det gå - men Purissima er bestemt en skøn tulipan og det var så også den, der alligevel kom først her.

      Knus

      Slet
  11. Hej Ulla,
    Heldige asen altså at dine tulipaner blomstre nu :-) Jeg har desværre ikke Spring green. Men det kan ikke vare længe før en eller anden Tulipan i min have springer ud. Jeg har ikke lagt nye løg i efteråret så jeg kan ikke helt huske hvad de forskellige hedder ;.) - Den lysegule Primula er et must have i haven. Så jeg er lidt misundelig for for 2 år siden kastede jeg frø i et bed og ikke èn er der kommet :( øv
    Rigtig god søndag og påske :-D
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. hmmm... jeg føler mig også heldig. Du må prøve med den lysegule primula igen, de er så bedårende. Tak i lige måde, søde Gro.

      Slet
  12. Hej Ulla.Det er bare den bedste tid når vores tulipaner blomstre.........glæder mig til det hvert år.
    Hos mig er det Purissima der blomstre først.............men Spring Green er også lige på trapperne.Lovede jo at jeg ville vise min smukke kobjælde i dag..........og det har jeg gjort sammen med mit nye projekt.......... inspireret af Fru Friis nye pottested.
    Rigtig god søndag aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det viser sig jo at det også er Purissima, der kommer først her... Jeg havde forvekslet de to tulipaner, men nu er det opdateret.

      Ja, dit nye planteskur ser bare superdejligt ud.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  13. De er super vidunderlige, og du kan jo altid liiige lægge lidt flere løg til efteråret, hvis nu... Her er det også de cremefarvede Concerto, de botansiske og Purrissima der stråler rent, inden farverne kommer tromlende:0)...

    Skøn mandag fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du kan tro at jeg vil lægge flere løg - hvis jeg har råd, så vil jeg gå løg-amok :) Concerto skal jeg helt bestemt også have.

      Slet
  14. You know my dear.........we enjoy all of them ;0)

    SvarSlet
  15. Purissima er bare en vidunderlig tulipan. Her hos mig står de fint og formerer sig.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.