Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 9. april 2014

En skov af gult....


Alle disse (netto)gule påskeliljer er ældgamle i vores have.

Da vi begyndte at anlægge haven for 14 år siden, købte vi en kæmpesæk med store flotte påskeliljeløg hos en lokal "løgmand" og vi satte en stor del af dem i dette staudebed, som også var det første bed, vi anlagde.


























Ak ja.... mange år er gået og i mellemtiden har ens smag også ændret sig. Denne gennemtrængende gule farve er slet ikke min yndlingsfarve (har nok heller aldrig været det), men trods det - så hører påskeliljerne alligevel til i haven her ved påsketid.





De er bare så dejligt livsbekræftende - en rigtig solskinsplante, som lyser op både når det er sol og skyet.





De er også meget fine i vaserne...







Hvordan har I det med påskeliljerne?

Til slut lidt flere gule blomster som også er i haven lige nu:

Primula i ægte påskegul - ja, de lyser op ved hoveddøren i en krukke

De smukke svovlgule anemoner, som jeg fik af Frøken Solhat for et par år siden.
Langsomt breder de sig og bliver til flere - men små og sarte er de lige nu.







... måske Akebono...
Jeg er straks klogere når blomsten åbner sig helt
Hyacint City of Harlem




Påskeklokkerne har stået længe, men de kan sagtens nydes endnu.

Inden længe er det sikkert påskeferie for mange af jer - jeg venter lige en ugestid.


16 kommentarer:

  1. Så utrolig flott, da er hagen din påskeklar.
    Kos deg i den fine hagen din, Maritklem.

    SvarSlet
  2. Påskeliljerne kan jo ikke gøre for, at en butik har bragt deres solskinsfarve i miskredit. Som dine fine billeder viser, er de i virkeligheden også mere nuancerede, end man skulle tro ved første øjekast.

    SvarSlet
  3. Jeg elsker de knaldgule påskeliljer! Men jeg er i det hele taget ikke sart med gult :-)

    SvarSlet
  4. Jeg havde også en overgang, hvor jeg syntes de var for gule. De blev flyttet ud langs vejen, men nu synes jeg de mangler i haven. Det er som om alle de specielle og anderledes, som jeg ellers falder for, de kræver en almindelig kulisse, for netop at være anderledes.

    SvarSlet
  5. Hej Ulla
    Det ser godt ud med de gule påskeliljer, og de dufter sikkert herligt.
    Jeg er heller ikke så glad for gul, dog synes jeg alligevel de gule vækster, som er fremme her om foråret er meget fine. Måske hænger det sammen med, at jeg tørster efter blomster og farver efter en lang vinter.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
  6. Ja men påskeliljer skal vi jo have, jeg er heller ikke vild med lige netop dem, du viser her, jeg har også mange af dem, jeg kan bedre lide de flerfarvede typer. Men man må sige, at de er standhaftige, det er ikke som med tulipanerne, som forsvinder igen, i hvert fald mange af dem. Jeg vil da også nødigt undvære mit påskebed, det hører jo med til foråret.
    Knus

    SvarSlet
  7. Godaften Ulla.Har kun få af de helt gule påskeliljer under min forsythia.
    Er mere til mine smukke Thalia.
    Gitte har nogle smukke nogle der er helt lyse............ved ikke hvad de hedder.
    Din dejlige påskeklokke nyder jeg også.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  8. Jamen jeg er blevet gladere og gladere for den gule farve.....startende i det tidlige forår med erantis og så de glade gule påskeliljer, som forøvrigt har en skøn duft og over til forsythia.
    Min forsythia havde jeg i mange år et anstrengt forhold til, nu bliver den klippet rund og forsynes til jul med lyskæde.....så den er jeg igen blevet glad for.
    Det er da nogle dejlige livsglade billeder, du viser!

    SvarSlet
  9. Jeg elsker påskeliljer. Jeg elsker den flotte gule farve der bekræfter at foråret og solen er på vej og jeg elsker deres duft der minder mig om lagkage ... fordi der altid stod en buket på mit fødselsdagsbord som barn :-)
    Jeg elsker dem især efter i flere år at have holdt min påskeferie i England og Irland, hvor de nærmest gror overalt som mælkebøtter. Det ser fantastisk flot ud på den grønne baggrund. Intet rigtigt forår uden påskeliljerne.

    Men det er da også rigtig spændende med de flerfarvede og det giver også muligheder for forskudte blomstringer - så jeg siger ja til alle former for påskeliljer :-)
    Kh. Lisbeth K

    SvarSlet
  10. Kære Ulla

    Jeg indrømmer, at jeg har det lidt svært med den meget gule. Til gengæld er jeg helt ekset med den lysegule. Når det er sagt, har jeg stadigt nogle enkelte nettogule narcisser, som jeg ikke nænner hive op, selvom jeg har "renset" en del ud fra den forrige ejer. For du har ret i, at man kommer til at smile lidt af deres struttende og pågående udseende ;-)

    SvarSlet
  11. Jeg er jo gået hen og er blevet rigtig glad for gule blomster, men må også indrømme, at de store netto-gule påskeliljer kan virke lidt "larmende". De små tete-a-tete, der stort set har samme farve, holder jeg dog rigtig meget af. Så størrelsen betyder også noget - for mig i hvert fald :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  12. Altså, det bliver jo overhovedet ikke påske hvis der ikke er nogen påskeliljer i haven :-) :-)

    SvarSlet
  13. Hej Ulla. Jeg synes, dit påskebed er fint og synes også, at det hører sig til i påsken. Jeg plejer at have mange indendøre i vaser og synes, det er så forårsagtigt.Jeg har også de små tete-a-tete i haven og har det nok lidt ligesom Signe. Hvor er du heldig at du har ferie til gode. Jeg må vente til sommer!

    SvarSlet
  14. Dejligt bed :-) Jeg er vild med narcisser i alle afskygninger, små, store, lyse og mørke. De lyser alle op i haven her i foråret :-)

    SvarSlet
  15. Ja jeg syntes jo at dit hav af påskeliljer ser skønt ud....og gult er jo - selv om jeg har det lige som dig med den nettogule - af en eller anden grund skønt for øjet her i de tidlige forår ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  16. Hej allesammen og tusind tak for jeres søde kommentarer. Ingen tvivl om at den gule farver er kontroversiel, men inderst inde kan vist de fleste lide den dejlige påskegule farve på denne tidlige forårstid. De små Tete-a-tete er bestemt også skønne, jeg har et par små klynger rundtomkring, som blot ikke kom med i fotolegen.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.