Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 19. april 2014

... sådan en dag i vores have....

En påskelørdag med fri over hele linjen, det har været dejligt :)

Dagen begyndte tidligt, solen skinnede jo, og jeg havde alverdens løse planer om små gøremål og hyggeting.

Der var dug på planterne, da jeg gik den første haverunde ved 8-tiden:

Magnolien er næsten sprunget ud
Tulipan Blue Diamond venter... bliver det mon i dag?


En lille lysegul azalea ved dammen er nok den første i udspring hos os.

Sprøde tulipaner - har glemt navnet... Negrita, måske

Hosta i krukke

Inden længe kom der rigtigt sol i det hvide og gule bed, som virkelig står flot lige nu. Jeg er bare så glad for det bed, for 2 år siden var det helt nyplantet, for 3 år siden var der en stak røde/gule Apeldoorn tulipaner og intet andet. Jeg kan stå længe og nyde de hvide og gule blomster og følge staudernes fremfærd i bedet.

De botaniske tulipaner er netop sprunget ud, det var faktisk først her til morgen at jeg så dem for første gang.
De er glade :)



Narcis Thalia er meget smuk i solskinnet.





På halvmuren lyste solen på blåpuderne, som lod sig varme efter nattens kulde:



Omme ved morgenmadsterrassen står jo Jan Lindmark, og NU er de første blomster sprunget ud:



Lidt "plysset" i udtrykket på de øverste billeder. Der kommer rigtigt mange blomster i år.

Løjtnantshjerte er sprunget ud:



Både Malcolm og jeg var i det kreative hjørne i dag:





Voila... en ny havebænk

Jeg tror at vi slappede godt af med hver vores syssel...

Jeg fik også luget hele det gamle staudebed, incl. anemonebedet. Det var overgroet med noget træls ukrudt, som jeg ikke kender navnet på.










 Der var skønne blomster at nyde mens jeg lugede...


Pæoner



Blommetræet næsten udsprunget







Hvis I orker flere billeder... så er vi da slet ikke færdige endnu:




Clematis Propertius blomstrer snart og SÅ skal I se blomster.


Da solen forsvandt fra det gule og hvide bed, lukkede de botaniske tulipaner sig lidt sammen igen. De er umådeligt smukke både med sol og skygge:







Mon I hang på hele vejen - sæt jer på bænken her og pust ud :)

I morgen skinner solen igen...




30 kommentarer:

  1. Det har været et fantastisk vejr efter tågen lettede i morges. Jeg har også haft gang i alt muligt. Mine Thalia er ikke sprunget ud endnu, men en masse af den andre narcisser og påskeliljer er. Fin bænk, man kan altid bruge flere opholdssteder. Har også en magnoliaknop der måske springer ud i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skønne påskedage, vi nyder i år - du har sikkert også været udenfor i dag igen... Blomstringen på Thalia kan sikkert variere afhængig af hvordan de er placeret - men så har du en masse til gode :)

      Slet
  2. Hej Ulla
    Hvor sker der mange ting lige nu. Det er så fantastisk.
    Det ser bare godt ud med lilla anemonetæppe ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, anemonerne i stadig i fuld blomst, det er en stor nydelse.

      Slet
  3. Dejlige billeder fra en herlig dag, den er blevet nydt over hele landet, tror jeg. Du kom først, jeg kigger flere gange om dagen til Jan Lindmark, men ordentligt sprunget ud, er han ikke endnu. Din lysegule rhodo er sikkert Patty Bee, den har mange knopper, min har ikke så mange endnu.
    Min Propertius som jeg fik af jer måtte holde flyttedag, den stod op af den fyr, som ikke stod ordentligt fast, så Bent gravede den op, inden han fældede fyrretræet.
    Flot bænk Malcolm har lavet.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, for navnet, Lisbeth - jeg har vist aldrig været klar over hvad den lille rhodo hed. Nu er din Jan Lindmark sikkert også kommet med i koret. Propertius skal nok klare flytningen, bare den får en ekstra sjat vand her i disse tørre dage.
      Jeg giver rosen videre til snedkermesteren :)

      Slet
  4. sikken en dejlig dag i haven og en meget fin bænk. og dine blå anemoner er jo skønne :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja, den pynter faktisk der - det var Malcolms ide.

      Slet
  5. En dejlig dag i haven - og skønne fotos, du viser :-)

    SvarSlet
  6. Ja, det kan du tro jeg gjorde:o) Sikke en dejlig, effektiv og begivenhedsrig dag I har haft i haven. Bænke kan man aldrig få for mange af og det er skønt at være kerativ og bygge den selv. Det ser ud til at den står på en dejlig solskinsplads?
    Det er ikke for morsomt at luge, men jeg gætter på at ukrudtet hos jer har lige så godt fat som hos mig? Det lange varme forår har givet gode vilkår, jeg ser frem til at mine planter kommer op og lukker mere af for det, men slipper nok heller ikke for at luge en af dagene.
    Forsag god påske til jer:O)

    SvarSlet
    Svar
    1. - nej jeg er ikke så religiøs at I skal forsage nogen - jeg mente forsat god påske;))

      Slet
    2. Sådanne skønne dage kan man jo leve længe på. Jeg er sikker på at mange af os havebloggere har fået en ordentlig dosis solskin på næsen her de sidste par dage. Ja, den nye bænk står på en solskinsplads og man skuer fra den ud over den del af haven, som ligger ud mod vejen. Egentlig havde jeg først tænkt at høstanemonerne, som er på vej op, ville dæmme af for ukrudtet, men hvis man ikke luger det væk, så har man vel bare dobbelt så meget næste år.... eller ? Nej - ha-ha - vi forsager ikke, men stornyder - og i lige måde til dig, søde :)

      Slet
  7. Hej Ulla sikke en produktiv dag I har haft. Rigtig fin bænk I har fået. Ja dejligt at kunne se frem til en solskinsdag imorgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt når der både er tid til at yde og nyde. Tak for de søde ord :)

      Slet
  8. Ih hvor har I været flittige.Jeg var med hele vejen og god havekondi gjorde at et hvil på din dejlige bænk blev kort. Skønne blomster du har. Det er lidt længere fremme end hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må sidde ligeså længe på min bænk, som du har lyst til :) Tak for søde kommentarer.

      Slet
  9. Sådan nogle skønne solskins-forårs-billeder kan man da slet ikke få for mange af - jeg nød hele banden :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  10. Hej Ulla
    Sikke en skøn spand blandede forårsbilleder du viser idag, der er så mange motiver og planter der råber på at blive foreviget, så det kan let løbe op ;)
    Jeg tror vi er rigtigt mange, der nyder de smukke dage i haven denne påske ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er sørme godt at vi er gået over til digitale billeder :) Du har også fået vist en stor kurvfuld af smukke planter - hvor skønt, Heidi :)

      Slet
  11. Hvor har du været flittig... på den gode, afslappede måde! ;-) Haven ser allerede dejlig ud - det kunne være, at jeg skulle invitere dig over til min engelske have, der virkelig trænger til et par kærlige hænder... ti hi...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mia - ja, haven er virkelig langt fremme i forhold til andre år. Jeg ville da gerne se din engelske have - må se om der er basis for så lang en udflugt når vi kommer til England i juli - vi huserer i Stratford-upon-Avon-området.

      Slet
  12. Hej Ulla.Skønne forårsbilleder du viser............kan jo se at det er de samme ting der blomstre her hos mig.Min magnolie er sprunget ud........må forbi den flere gange om dagen for at nyde den.
    Dejligt med sådan en solskinsdag hvor man kan få lavet alle de ting som trænger.
    Brugte selv dagen i går til en tur til Helsingør og Gilleleje.
    Flot bænk Malcolm har lavet.Og nyd nu de sidste påskedage knus Jette
    Gør rent lige nu..........får 6 til middag i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ak ja, rengøring - jeg fik et par timer til at gå med det i formiddags - havde givet mig selv forbud mod at komme ud i haven før det var overstået...... vi skal også have gæster i morgen.

      Tak for de søde ord - ja, dine billeder er også smukke.

      Slet
  13. Ja, jeg hang på hele vejen, og hvor er det dejlige billeder fra din have. Det er så hyggeligt at gå en haverunde hver dag og se, hvad der nu er sket. Vi har ikke en flot have som din - mere en skovhave - men jeg elsker at se, hvordan kreative mennesker som dig har indrettet haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du læser med :) Ja, jeg elsker også at komme på havevandring hos andre.

      Slet
  14. Hold da op, da sker da noget i den smukke have. Nød billederne af Jan, og glæder mig til Clematis Propertius (fint navn iøvrigt)

    SvarSlet
  15. If you are looking into generating cash from your websites/blogs by popup ads - you should embed one of the biggest companies - Clicksor.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.