Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 22. april 2014

Purissima




Ved indgangen til haven står en lille klump Purissima tulipaner.


... i skyggen forleden morgen....    


"kommer der ikke snart lidt solskin?"














Og her, senere på eftermiddagen, i solskin.



På nedenstående billeder kan man rigtigt se den lysegule midte, som er så karakteristisk for Purissima.



Nu tror jeg aldrig mere at jeg vil forveksle dem med Spring Green...






Omme i baghaven står en stor stak Apeldoorn tulipaner. De blev flyttet væk fra bedet foran køkkenkarnappen, hvor vi efterfølgende etablerede det hvide bed.

Jeg kunne ikke nænne at smide Apeldoornerne ud, da de er så trofaste - de er fra 2002.

Der var oprindeligt 4 forskellige med bl.a. disse navne:  Beauty of Apeldoorn, Banja Luka og Apeldoorns Elite. Farverne er rød/gule i chancherende farver.

Se dem i det oprindelige bed her eller her.


























I baggrunden ses den nye drivbænk, som Malcolm lavede tidligere på året.



Påskeferien er ikke helt forbi for mig endnu, så efter nogle indendørs gøremål vil jeg ud i haven.


20 kommentarer:

  1. Hej Ulla.Det bedste ved denne årstid er da bare alle de skønne sprøde tulipaner.
    Dejligt at du har lidt mere ferie som du kan nyde i haven.........og der er jo altid noget der skal laves derude.Havde 6 gæster i går til svinekæber og citronfromage..........og det gjorde stor lykke.Nyd dine feriedage knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes - nyder ferien og haven i stor stil. Lækker menu, for øvrigt :)

      Slet
  2. Hej Ulla, dine Purissima tulipaner er helt vidunderlige. Jeg prøvede for nogle år siden at lægge tulipanløg, men rådyrene åd alle de nye skud - og alt for dyrene her i haven :-) Jeg må nøjes nu med at nyde andres tulipaner.
    Ønsker dig en go' dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, ja - rådyrene er vilde med tulipanskud - det oplever vi heldigvis ikke i en almindelig parcelhus have, men du har jo en masse andre goder i din skovhave, som vi ikke har.

      Slet
  3. Det er utroligt hvad der sker med de smukke tulipaner disse dage, de vokser og udvikler sig nærmest mens man står der og kigger... :)

    SvarSlet
  4. Hvor er Purissima dog yndig, og Blue Diamond i dit sidste indlæg er da bare helt vidunderlig! Jeg har ventet med tulipaner til bedene var færdige, og i efteråret lagde jeg alle løgene fra krukker, samt nogle nyindkøbte. Jeg glæder mig så meget til at se blomstringen, for tulipaner er da bare noget af det skønneste ved forårshaven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tulipaner er de ypperste forårsplanter, kronen på værket her i foråret, men de klarer den ikke alene - uden de andre forårsplanter ville det ikke være rigtigt. Jeg synes at samspillet er det vigtigste.

      Slet
  5. Næh har du ferie endnu, det var da dejligt. Purissimo er en meget trofast tulipan, den kommer troligt hvert år, den ligner meget Spring Green, men der er en forskel, nemlig den gule midte.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Ulla
    Purissima tulipanerne har det lige som os...... vi trives altså bedst når solen skinner på os ;)
    Hvor er det dejligt du har ferie lidt endnu, jeg har også fri imorgen ;)

    SvarSlet
  7. Hej Ulla. Sikke en tulipanfest. Jeg har Spring Green og de er ikke helt sprunget ud endnu, men det er meget op over. Jeg har også nogle røde appledorn tulipaner og er ikke så begejstret for dem, men jeg kan alligevel ikke nænne at kassere dem. De er kommet op trofast hvert år siden vi købte huset i 2004.!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt med de Apeldoorner - vi er ikke så glade for dem, men kan alligevel ikke nænne helt at kassere dem. Trofaste er de i hvert fald.

      Slet
  8. Nyd dine ekstra feriedage. Man bliver så glad af alle de skønne tulipaner. Jeg har også flyttet nogle gule og røde Appeldorn længere ned i haven. Nænner heller ikke at smide dem væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. .... ja, tulipaner er en mægtig stor glæde - selv de anmasende Apeldoorn - de kan jo flyttes bagerst i haven :)

      Slet
  9. hvor er de skønne :)
    KH
    marianne

    SvarSlet
  10. Skønne tulipaner :) Jeg har selv en smule stående i haven lige nu, men er sikker på, jeg skal have flere næste år. Det er så flot at se på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man får hurtigt lyst til flere tulipaner - det husker man så lige når løgene kommer frem i butikkerne til efteråret.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.