Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 27. december 2012

Dobbelt-op og sjov fugl, kender I den?

Jeg fik mit allerstørste juleønske opfyldt... endda dobbelt, hvor heldig er man lige... :)



Så er spørgsmålet, om jeg skal bytte det ene eksemplar til en anden havebog eller en roman (har helt sikkert ønsker nok) eller måske gemme tilgodesedlen til næste Dalby-udgivelse "Den Hvide Have"... nå, jeg finder nok ud af det.

Jeg vil lige vise jer disse billeder, som kun er få minutter gamle. Vi har masser af fugle, der nyder julemaden her hos os, men denne fugl har vi ikke set før.

Det ligner en hvid solsort - har I set sådan en før og ER det en albino solsort?


21 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Dobbelt op ja det er ikke dårligt, nogen har åbenbart glemt at tale sammen. Du finder nok ud af, hvad du vil gøre med nr. 2 bog :)
    Jeg fik Bent til at kigge på billedet af fuglen, han mener godt, at det kan passe, at det er en albino solsort.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig nu også meget over dobbelt-op - kaliberen sikrer jo en vis størrelse af en anden bog. Det ligner helt sikkert en solsort, men jeg har aldrig hørt om fænomenet før.

      Slet
  2. Nej hvor fantastisk - både de bogen og solsorten. Men den hedder måske solhviden? Det har jeg aldrig et før en albino i solsort udgave. Er det ikke lidt af en sensation?

    SvarSlet
    Svar
    1. ha-ha - solhviden.. Ja, jeg har heller aldrig hørt om fænomenet før, måske er vi lidt heldige her. Den har hoppet rundt hele eftermiddagen sammen med de sorte udgaver.

      Slet
  3. Kære Ulla. Der har du da været heldig - dobbelt. Så får du muligheden for også og få fingrene i bogen om den hvide have. Jeg fik også bogen - men kun en enkelt. Så der er masser af timers læsning :) Heldige os.

    Sikke dog en smuk fugl. Ja den minder altså om en hvid Solsort. Har aldrig set den før. Har set "vores" med hvide pletter, men ikke hvid.

    Godt Nytår.

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Lise Lotte, vi er heldige - jeg har allerede bladret meget i bogen og er nu gået i gang med at læse fra en ende af. Skønt.

      Sjovt fuglemysterium - jeg læser spændt de forskellige kommentarer. Også godt nytår til dig :)

      Slet
  4. Tillykke med drivhusbogen - den er bare skøn!
    Min fugleinteresserede mand spørger om den går eller hopper?

    SvarSlet
    Svar
    1. altså fuglen - og ikke bogen :)

      Slet
    2. Den hopper... og har været her hele eftermiddagen. Den ligner fuldstændig en solsort, jeg er helt måbende. Hvad siger din mand om det?

      Ja, bogen er fantastisk flot, kvalitet som altid.

      Slet
  5. Dejligt at du også fik Drivhusbogen - der er masser af skønne billeder til inspiration til mange drømme på de lange vinteraftener :-) Og så har du endda en bog til gode - spændende om du bytter til en anden eller vil have "den hvide have" til gode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert, Susanne, det er bare en flot, flot bog og masser af inspiration. Vi må se, men lige siden CD første gang omtalte "den hvide have" var jeg "hooked" så mon ikke jeg gemmer til den.

      Slet
  6. Dobbelt op på det største ønske er ikke dårligt. Spændende hvad du beslutter dig til, den hvide have ville vel ikke være et dårligt bytte. Angående fuglen ja så er jeg helt på bar bund, jeg har da aldrig set sådan en før. Måske er det en helt ny sort som du kan navngive ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke værst:) Mht. fuglen så venter jeg stadig på ekspert-udtalelser... :)

      Slet
  7. Jeg læste forleden på DOF's facebookside om forskellige hvide former i fugleverden. Der er åbenbart flere variationer. Jeg har aldrig set en IRL, det må have været lidt sjovt at opleve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro at vi spærrede øjnene op :)

      Slet
  8. Hej Ulla.Ja! det er da et mysterium men den hvide fugl....men sød er den da.
    Har jo selv købt drivhusbogen på bogmessen...og fik den signeret.
    Nu har vi jo nogle måneder hvor vi kan hygge med bogen og drømme om
    alt det vi skal igang med, når foråret dukker op.
    Og jeg er helt sikker på at du skal have "den hvide bog" til foråret.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, du kan tro jeg er glad for min nye bog. Ville gerne have haft en signeret udgave, men har allerede flere af Dalbys bøger signeret, så det går nok. Den hvide have - JA :)

      Slet
  9. Kære Frk Anemone.

    Tillykke med din dejlige dobbelt-op gave. Nu har du nydelse og underholdning til mange lange vinteraftener, mens vi langsomt rejser mod foråret.

    Jeg spærrede mine søvndrukne øjne godt op, da jeg imorges så din hvide fugl. I guder, hvor er den smuk. Jeg krydser fingrer for, at den nuttede lille sag vil blive en flittig gæst på jeres foderbræt. Jeg er ikke fuglekyndig, men det ligner da grangiveligt en hvid solsort. Er det en helt ny art, må den da skal opkaldes efter dig? En Anemonitis? Eller en Anemonalba???:o)

    Ønsker dig, dine kære og din hvide englefugl et lykkeligt og lyst 2013 fyldt med blomster og solskin.

    Kærlige hilsner og tanker

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tante Grøn, tusind tak for din søde hilsen. Ja, det var en vældig overraskelse med den hvide solsort - og den har faktisk været hos os siden, hvilket glæder os meget. Jeg ønsker dig et lykkeligt og blomsterrigt 2013 :)
      kh

      Slet
  10. Fuglen er en hvid solsort. Det kan enten være en rigtig albino (det kræver røde øjne og lyst næb) eller den kan være en leucistisk fugl. Den sidste slags er ikke en albino men har mange hvide farvestoffer i fjerdragten.

    Hvide dyr (som burde have en anden farve) skiller sig kraftigt ud fra deres artsfæller og kan risikere at blive udstødt og ikke være i stand til at finde en mage. Ofte vil de også være mere synlige for rovdyr.

    Det er bestemt ikke almineligt at se de hvide fugle, men det sker indimellem.

    Helle

    SvarSlet
  11. Det er meget sjælden hvid solsort du har taget billede af. Jeg fandt en lille video du må se:
    http://naturguide.dk/?p=1704

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.