Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 11. december 2012

Julebag og julebjæsk

Et par fridage er næsten gået og jeg har bl.a. fået bagt julesmåkagerne.

Fast tradition her i huset er brunkager og ofte suppleret med en lille portion sønderjyske fedtkager.

Derforuden et par slags mere...







Sidste år bagte jeg for første gang "Blomsterbergs citronspecier". De er kommet for at blive og er nu fast tradition - mums.


Opskriften får I her:

Ca. 25 stk.
· ½ stk. Polynesisk vaniljestang
· 300 g. hvedemel
· 225 g. smør, saltet
· 125 g. flormelis
· 1 stk. Revet skal fra vasket citron

Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Mas vaniljekornene og lidt af flormelissen sammen med en paletkniv, således at kornene skilles ad.

Ælt alle ingredienserne til en ensartet dej, der formes til en lang pølse med en diameter på ca. 6 cm. Læg den i køleskabet en times tid og skær den herefter i ¾ cm. tykke skiver.

Bag skiverne let gyldne på bagepapir ved 180 grader ca. 12 - 15 minutter.
Afkøles på bagerist og opbevares i tætsluttende dåse

Duften af julebag kan virkelig bidrage til at skabe julestemning, så sammen med julelysene udenfor og indenfor og lidt julemusik, så hjælper det altsammen.
 
Sidste år bagte jeg en herlig julekonfektkage, som virkelig fik smagsløgene til at summe. Læs mere om den her, hvis du har lyst.
 
 
 




Her er for øvrigt julebjæsken fra forleden:

Se Havefolket for opskrift

Den glæder jeg mig godt nok til at bruge som glögg ekstrakt :)

VELBEKOMME
 
 

Og så lige solnedgangen, billedet er taget 15.15 i dag, det bliver tidligt mørkt nu, men det vender inden længe. Når man har fridag, kan man være så heldig at komme udenfor mens det er lyst :)


18 kommentarer:

  1. Kan bare sige en ting til det hele: "uuuuuhhhmmmmm!";0)

    Mange hilsner med decemberhygge fra
    Katinka

    SvarSlet
  2. Jeg synes faktisk jeg kan dufte dine småkager gennem skærmen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. og måske kan de inspirere dig til lidt bagning, Nana.

      Slet
  3. Jeg kunne godt se solnedgangen laaaangt væk her fra, men vi havde ingen sol, så ingen solnedgang hos mig.
    I dag har jeg bagt pebernødder. Din småkager ser lækre ud, måske skulle jeg prøve citronspecierne, min ældste bryder sig ikke om de krydrede julesmåkager, så det kan være, det var noget. Ellers er der den sikre Finsk brød.
    Knus
    Lisbeth
    Håber du er ladet op til tre arbejdsdage nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forsøger at klare de tre arbejdsdage - nu er der så kun to tilbage :) Jeg har aldrig bagt pebernødder, men ofte finsk brød - det er sjovt som det varierer i familierne rundt omkring.

      Slet
  4. Hej Ulla.Ja! jeg synes også at jeg kunne dufte småkagerne helt herover
    til mig.Jeg plejer at bage vanillekranse og en slags til.
    Men det kan da godt være at jeg også skulle prøve citronspecierne.
    Dejligt med et par fridage til at klare julebaget.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle nu prøve citronspecierne, de er dejlige og nemme. Ja, fridage må der til så vi kan få styr på julesagerne. Nu er der blot 7 arbejdsdage tilbage inden en lang juleferie. Det klarer vi lige...

      Slet
  5. Hej Ulla. Uhm det ser godt ud, jeg kan også forestille mig duften. Dejligt med et par fridage, så kan man nå meget. Jeg har fået købt alle julegaverne men er ikke begyndt at bage endnu. Har dog netop handlet ind til i dag - også til marcipanslik, så nu skal jeg bare lige igang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at få ordnet gaverne i god tid :) Du må endelig vise dit marcipankonfekt til os...

      Slet
  6. Dejligt for dig med at par fridage. Dine kager ser lækre ud, og jeg kan næsten dufte dem. Der er ikke noget så skønt som duften af brunkager en kold decemberdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro, jeg nød dem - har også arbejdet ret lange dage de seneste uger, så det var dejligt at sove lidt længere. Brunkager har nok den dejligste duft af dem alle :)

      Slet
  7. Nej hvor ser det lækkert ud. Jeg har straks kopieret dine citronspecier, jeg er vild med citronskal i kager .... ja i alt!
    Jeg er altid på jagt efter øko citroner, for jeg vil kunne bruge skallen også. Iøvrigt når jeg laver revne gulerødder bruger jeg juliennejernet og river stykker af citronskal i og bruger saften som dressing.
    Tak for opskriften, tror jeg prøver den i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. god fornøjelse, Bente - du må endelig prøve, for de ER altså gode. Selvfølgelig bruger vi øko citroner, skallen er jo vigtig i mange ting.

      Slet
  8. Hvor er jeg glad for at høre, at der er andre end mig der er tosset med sønderjyske fedtkager - de fleste af mine er dog i den mørke udgave med kakao. Dine ser rigtigt fine ud. Jeg får aldrig mine til at sprække så meget. Hvordan triller du dine? Og hvor længe får de i ovnen?
    God arbejdslyst
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne, de sønderjyske fedtkager er et levn fra min barndom, hvor min bedstemor hvert år bagte til hele familien, og jeg var vild med dem. Hun fortsatte hele min ungdom og med tiden fik jeg lært hende kunsten efter. Jeg har erfaret at de skal æltes rigtigt meget for at komme til at sprække. Altså ælte og ælte til dejen er helt blød og super lækker, så triller du kugler som bages ved 200° på midterste rille til de revner, herefter sænker du temperaturen til 100° og bager dem ca. 5 minutter mere (i alt ca. 15 minutter). Kunsten er faktisk at de skal være lysebrune i bunden men bevare den hvide farve, og DET kan være svært.

      Jeg har ikke prøvet den mørke udgave med cacao - har du opskriften?

      God arbejdslys til dig.

      Slet
    2. Jeg plejer at lave en dobbelt portion, altså af et helt pund fedt. Tager ca 2/3 af dejen fra, og tilsætter den 2 spsk kakao. I min mormors gamle opskrift skal kagerne bage ca 25 min ved 150 grader, men jeg har noteret mig din måde - den skal helt sikkert afprøves næste gang..
      Hilsen Susanne

      Slet
    3. Tak, Susanne - den vil jeg da overveje til næste år, så kan vi prøve en chokoladeudgave :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.