Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 24. februar 2013

Staudesåning

Endelig kom vi også så langt som til at så vores indkøbte frø - der har bare ikke været tid til det før.

De såkaldte kuldekimere skal jo ud og stå og fryse en periode, men det når vist også at ske, med de temperaturer, der stadig er.



Man lærer hele tiden her i Blogland, herligt. Jeg læste flere steder om Vermiculite i forbindelse med frøsåning og var afsted på planteskolen for at købe en pose af det.


Billeder lånt fra nettet
Vi har sået følgende:
(øverst fra venstre)
  • Akeleje Star White Crystal
  • Ridderspore Mid Blue/White Bee
  • Kongelys - Verbascum Violetta
  • Lodden Løvefod
  • Akeleje Star Blue
  • Farvebælg blå
  • Kongelys - Verbascum Flush of White
  • Digtalis - Polka Dot Pippa og Grandiflora
 (de tre sidste er der ingen billeder af)

Når planterne bliver store nok skal de plantes ud i henholdsvis det hvide, gule og blå bed. Det blå bed er faktisk slet ikke etableret endnu, men kommer i forlængelse af det hvide og gule bed. 

I år er vi nødt til at begrænse planteindkøb og haveomkostninger i det hele taget, så det passer mig fint at kunne lave mine egne små planter for billig penge.

Senere på foråret skal vi selvfølgelig også så en mængde sommerblomster, som er gode til at fylde ud i hullerne i bedene.

Ønsker jer en fortsat god søndag med denne buket - ville ønske I kunne dufte den igennem skærmen.
Det er liljer, blå anemoner og ranunkler.








34 kommentarer:

  1. Hej Ulla.Dejligt at komme igang ned såningen.
    Fine ting du har sået.Jeg har også sået mange forskellige akelejer i efteråret.Håber de vokser lidt til,når vi får lidt varme i luften.
    Jeg købte også en lille pose vermiculitr sidste år.Håber det virker.
    Jeg tror vi er mange her i blogland,der bruger rigtig mange penge på vores haver.
    Mit budget sidste år løb vist også løbsk.Så nu må vi så selv,og det er da også spændende.
    Og tilsids......sikke da en smuk buket-praktfulde farver.
    Rigtig god søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hyggeligt at så - om vi også synes det, når alt prikleriet skal foregå må vi se. Sidste år gik det da godt... Dejligt med akelejer, dem kan man slet ikke undvære.

      Slet
  2. Dejlige stauder du har sået. Jeg har også gang i akelejer, digitalis og farvebælg. Jeg har ikke vermiculite, så de er bare dækket med såmuld.
    Ja, kulden slipper ikke foreløbig med nattefrost lang tid endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til at følge med i dine så-erfaringer - det er samme planter, vi har taget fat i :)

      Slet
  3. Hvor ser det dejligt ud med alle dine såninger - der er masser af håb og glæde gemt der :-) Og er meget enig med dig i, at det er med til at holde havebudgettet nede.
    Jeg tror, at du bliver glad for Vermiculite, det fungerer ihvertfald godt for mig.
    Glæder mig til at følge dit projekt med det blå bed, ja for den sag også de andre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke nemt med det havebudget, der er jo fristelser overalt, men sidste år brugte vi virkelig mange penge på nye bede og roser, det går ikke i år... Jeg er også spændt på at se effekten af Vermiculite, det lover godt :)

      Slet
  4. Tror der er mange, der har brugt noget af i dag på at så.
    Jeg begyndte med artiskokker i starten af måneden, så i dag har jeg priklet dem i potter. Derudover har jeg fået sået porrer, gråblad 'Silver Dust' og Scabiosa 'Blue Perfection'.

    I næste weekend indkøber jeg de sidste (mange!) frø på havemessen i Malmö og når det så snart bliver lidt varmere, SÅ skal der rigtig gang i frøsåningen - både inde og ude :)
    Fortsat god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt med såning, så synes man at havesæsonen er kommet i gang! Vi har ingen urtehave, men der er da røget lidt tomatfrø med hjem her også.

      Slet
  5. Det er da en skøn buket, du har der, jeg tænker mig til duften :)
    Der har ordentligt været gang i såningen hos jer. Løvefod er jeg eller leveringsdygtig i i store mængder, det plejer jeg at være. Så hvis det slår fejl, siger du bare til. Jeg har foræret mange ny babyer væk :)
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Buketten er skøn og tænk den var billig. Jeg er glad for at have lidt løvefod-backup hos dig. Ved godt at det er en ret almindelig haveplante, men af en eller anden årsag har vi først fået øjnene op for den sidste år og nu skal jeg bruge mange... så må man så frø.

      Slet
  6. Sikke en skøn buket du har - det er faktisk lige før jeg kan dufte liljen;)
    Spændende at du nu er igang med såningen og det ser ud til at være nogle dejlige planter du har "sat over"
    Jeg har ikke så god tålmodighed og har heller ikke haft succes med såning af stauder så jeg det har jeg stort set droppet og det bliver kun få 2-årige, men igår fandt jeg ud af at jeg faktisk har MANGE etårige der skal forkultiveres - jeg bliver aldrig klogere......

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun prøvet lupiner i staudegenren før, så nu er jeg jo spændt på det her. Op med humøret... du må i gang med de etårige her senere på foråret.

      Slet
  7. Sikke du er i gang.
    Jeg har lige haft spasmer i shoppingfingeren hos frøbutikken - så mon ikke jeg skal i gang om dig med at så en masse næste weekend.

    Det der vermicilite - Hvad er det godt for? Hvorfor er det I bruger penge på det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man kan godt få svært ved at begrænse sig, når man shopper til haven.

      Vermiculite er noget man drysser sine små frøbakker med når der er sået, det forhindrer bl.a. mugdannelse. Kan også blandes i såjorden som jordforbedring. Jeg har ikke prøvet det før, men nu skal det være, da mange har skrevet om gode erfaringer med det.

      Slet
  8. Ja selvom om kulden virker lidt uendelig, så er det jo om at når at udenytte det som kuldekimer. jeg har også lige de sidste frø jeg skal have sået. Jeg glæder mig til at holde øje med dit blå bed. Sådan et har jeg nemlig også i tankerne. God søndag aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er velkommen :) Jeg har mange planer med det blå bed, både med stauder, roser osv. men det bliver kun en svag begyndelse i år.

      Slet
  9. Kære Anemone,
    Det behøver ikke koste en masse penge, at lave en hel masse have. Spændende sager du har gang i - jeg glæder mig til at følge projektet, som det skrider fremad. Også en ganske smuk buket du her viser. Det er ikke så tit vi ser liljer og franske anemoner sammen, men det fungerer da perfekt.
    Lune hilsener, Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, heldigvis kan nogle poser frø godt give lidt flor i haven. Det er også sjovt at lave nogle af planterne selv.

      Slet
  10. Hvilken herlig buket, jeg kan altså også SAGTENS dufte den... ;o)
    Hyggeligt med frøsåning, og det er skønne planter du har gang i. Det bliver spændende at følge dine nye og nyrenoverede bede henover sommeren. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte nok at duften ville sive lidt...

      Slet
  11. Det er spennende med frø, og her har du sådd mye fint! Ønsker deg kjempe lykke til!

    Nydelig bukett du viser her. Klem Vivi

    SvarSlet
  12. Det ser spændende ud med såningen - dejlige planter du har valgt :-)

    Det kribler også i fingrene på mig, for at så nogle sommerblomster, men da jeg ikke ahr et drivhus at sætte dem ud i, har jeg valgt at vente lidt med at så, ellers ender det jo med lange ranglede planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inden længe så bliver det også tid til sommerblomster - sådan som tiden flyver afsted :)

      Slet
  13. Smuk smuk buket, den måtte gerne stå her på mit bord ;o)
    Jeg sår jo ikke selv, men det er ret så spændende at følge alle i andre, og I får jo et væld af smukke blomster ud af det - forhåbentlig ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, buketten var et fund, faktisk stykkede jeg den selv sammen fra supermarkedets buketspande, og den var ganske billig. vi får se hvor længe den står.

      Slet
  14. Hvor er du flittig :-) Jeg er ikke rigtigt begyndt at så endnu - jo stauderne blev sået før jul, men ellers ikke... Men jeg når det vel...

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  15. ja... det gælder om at få tid til det hele !! også økonomien ;) det er også på tide at jeg kommer igang med at så mine frø...

    SvarSlet
  16. Hej Ulla. Spændende, spændende. Jeg glæder mig til at følge med i dine såninger og se hvad det bliver til. Det er nogle gode planter, du har valgt og jeg glæder mig rigtig meget til at se dit kommende blå bed. Det er en god idé i forlængelse af de andre bede. Jeg kunne godt duft liljeduften igennem computeren eller også var det min duftsans, der duftede syner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte, jeg er også meget spændt på om det lykkes med disse forskellige frø, nu er jeg jo ikke så erfaren med staudesåning.

      Jeg kan godt fortælle dig at liljerne her på 3. dag spreder den mest fantastiske duft i stuen.

      Slet
  17. ååå, for en vidunderlig anemone!
    OGså så flittig du er til å så da :)

    Gratulerer med finaleplass i x-faktor :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... anemonen er bare skøn :)

      Tusind tak, Anne - jeg glæder mig meget over finalepladsen.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.