Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 5. juli 2015

Når det er ferie og solen skinner fra morgenstunden

... tra-la-la-la...

Så spiser vi morgenmad udenfor på morgenmadsterrassen.


Det er den, der er placeret omme bag huset i et helt lille haverum for sig selv, ved siden af dammen.


Det er så hyggeligt at sidde og nyde sin morgenmad der mens man lytter til springvandets pjasken i dammen.



Omkring morgenmadsterrassen er der en masse planter.






Et par pæoner, som nu endelig er blevet voksne og viser ordentlig blomstring. Det er nok 5 år siden jeg lagde knoldene, men ved jo godt at de bruger de første år på at etablere sig. Men NU er den der.




























Queen of Sweden er en fin rose her ved indgangen til morgenmadsterrassen.





 
I det store rosenstativ gror Rosenresli sammen med clematis Cardinal Rouge (mener jeg at det er). Selvom jeg har vist billeder af dette makkerpar for nylig, får I lige nogle andre, for Rosenresli er utrolig fotogen.







Bagerst på terrassen er clematis stativet med 5 forskellige clematis.

Lige nu blomster Warsawska Nike.



















Chokoladeblomst og Mølleren-og-hans-kone står på en stor granitsøjle. Jeg er ret vild med den slags "grafiske" planter.



Comte de Chambord er også en fin rose ved morgenmadsterrassen.


Vender man blikket rundt, så ser man klatrerosen Gertrud Jekyll - det er da ikke værst :)



Queen of Sweden i forgrunden og Rosenresli i baggrunden. Det er klart den største klatrerose i øjeblikket.



Må også lige vise billeder af den smukke Astrantia i forgrunden med Rosenresli i baggrunden.



Endnu en rose ved morgenmadsterrassen/dammen:  Honorine de Brabrant



Lad os håbe på mange flere sommermorgener som i disse dage.
Vi trænger.

17 kommentarer:

  1. Ja vi sidder også ude og spiser, mens vi nyder de smukke plantekombinationer, det ser bare fantastisk ud.
    Jeg undrer mig lidt over, at du kalder Gertrud Jekyll en klatrerose, det synes jeg ikke de er, jeg har tre, de holder sig i pæn højde. Det er meget forskelligt, som de arter sig, min Queen of Sweden er stadig langt bagefter din.
    Jeg synes også, at pæonerne er mange år om at blomstre, du har vel ikke navnet på den du viser, så havde du nok skrevet det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Gertrude Jekyll er faktisk klassificeret som en stor buskrose der kan blive op til 2 meter høj. Det er vi så nået til... Men klatrerose er nok ikke helt korrekt.
      Desværre har jeg ikke navnet på disse pæoner, fik dem som knolde af en veninde for mange år siden.

      Slet
  2. Sikke dog en masse skønne roser og andre planter i er omgivet af, når i kan sidde ude og nyde morgenmaden :-)
    Ja lad os endelig få nogle flere gode sommermorgener :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhåbentlig. Vejret er blevet noget køligere, men så kan der jo komme en trøje på :)

      Slet
  3. Det er et skønt sted I tilbringer morgenen, holdop hvor har I udsigt til mange dejlige roser derfra og til lyden af vandets plasken, så bliver det vidst ikke bedre sådan en sommermorgen:-)
    Jeg krydser også fingre for mange solskindsmorgenre denne sommer.

    SvarSlet
  4. Morgenmad i haven er noget af det bedste - skarpt forfulgt af frokost i haven og aftensmad i haven :-) Hvor ser der bare smukt ud hos jer lige nu. Sikke nogle skønne sommerdage vi har haft!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja... der kan spises hele dagen derude når vejret er godt. På morgenmadsterrassen er der dog kun sol til godt middag.

      Slet
  5. Sikke et paradis i har skabt jer, det ser utrolig godt ud, yderligere kan jeg med største lethed forstå i nyder at sidde der, det lyder som balsam for sjælen!

    SvarSlet
  6. Helt fantastiskt, förstår att ni njuter i den fina trädgården.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marika - det gør vi virkelig meget.

      Slet
  7. Hej Ulla.Det er bare skønt at sidde ude med morgenkaffen......................og når man så også er omgivet af skønne roser.Ja !!! så bliver det da ikke bedre.
    Min Gertrud er da kun lidt over en meter...................og den har da nogle år på bagen.
    Du må trylle med dine roser.For de er alle så smukke og overdådige.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Min Gertrude er fra 2006 og du kan se højde på billederne. Den er nået op i den nye pergola, men det var den nu også sidste og forrige år. En rigtig "darling".

      Slet
  8. Sikke smukke roser og pæoner, men hvor kan det være svært at vente på at pæonerne vil blomster! Du må have en engels tålmodighed ;). Mvh Karina Kobæk

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét er svært, men nu har jeg prøvet med nogle få forskellige, og det giver altså godt resultat efter nogle år. Jeg er ikke særlig tålmodig, men omgiver mig heldigvis også med masser af andre blomster, der ikke er så længe undervejs.
      Sikken fin blog du har :)

      Slet
  9. Hvilken skønhed, i omgiver jer med lige fra morgenstunden. Den ene smuksak efter den anden. Queen of Sweden var en af dem der spang ned i min vogn da vi var i geografisk have og den blomstre allerede så smukt.
    Jeres eksemplar ser meget høj ud ? bliver den det? for så skal min da ha en anden plads :o)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er det ikke lækkert? Min Queen of Sweden er 9 år gammel og har udviklet sig til en meget høj og rank dame. Sidste år var den ca. 1.60 og i foråret i år klippede jeg en tredjedel ned til 50 cm. Det har resulteret i en mere bredbaget dame i år, men stadig med en højde på mindst 150 cm visse steder. Hun er virkelig en af mine yndlings, du kan godt glæde dig :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.