Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 8. juli 2015

Constance Spry: En ny rose i min have


Lige siden jeg for flere år siden var på besøg i Claus Dalbys have har jeg ønsket mig en Constance Spry rose.

Faktisk ville jeg have haft Constance Spry på hegn mod gaden som Claus har...   men-men-men, tænkte jeg (og min husbond sagde...), at nu bor vi jo ikke i en stor patriciervilla op mod skoven, så det dur ikke med så massivt et hegn og en stor slyngrose.

Heldigvis valgte jeg The Alnwick Rose til rosenhæk og et lidt mindre hegn end CD.

Men Constance Spry blev ved med at spøge og sidste år fik jeg sneget mig til at plante et (1) eksemplar oven for muren til naboen, og nu blomstrer den faktisk:

Er det ikke bare en skønhed?



Denne historie er også blot et eksempel på at man skal sortere i sin inspiration udefra og omsætte den til egne(de) forhold. Ellers var jeg endt med en hæk-rose, som kun blomstrer lige nu, for desværre er Constance Spry ikke remonterende.

DET er The Alnwick Rose.

Billedet er "genbrug" fra indlægget den 30.06.



18 kommentarer:

  1. Ja den er også så småt i gang hos mig, men ingen hurtigløber på det sted, hvor den står (selvfølgelig op ad et træ)
    Forhåbentlig kommer der mere gang i min, den er nu så smuk, at man godt kan tilgive, at den kun blomstrer en gang. Alnwick Rose er jo også fantastisk som hæk, så godt du lyttede til Malcolm :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig, op ad et træ... Den er meget smuk, så jeg tilgiver gerne og du har jo om nogen roser, der kun blomstrer en gang. Ja, Alnwick er en rigtig darling og det perfekte valg.

      Slet
  2. Lidt med fare for at gentage mig selv hver gang jeg kommenterer på din side : SMUKT....SMUKT :-)

    Jeg tænker faktisk at jeres naboer/genboer er MEGET heldige, at de har noget så fint at se på - udefra..
    Her hvor vi bor blev det bestemt, da det blev bygget - at der SKULLE være bøgebuske rundt om alle haver...
    ( ÆV..) - såååh det ser jo temmelig ens ud ( OG kedeligt..)
    Så må man til gengæld slå sig løs indenfor hækken - og det forsøger jeg -
    Til gengæld er der så ikke så mange andre her på vejen der interesserer sig for deres haver
    - hvilket jeg jo ikke forstår.
    Men man kan ikke tvinge folk til det...
    Men jeg kæmper videre på min egen lille matrikel.
    Hav en skøn dag.
    Mvh
    Gerd

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg labber det i mig.... :) Jeg er sørme glad for at man selv må bestemme her... men bøgehæk er nu også smukt, de lysegrønne i maj og så en vinterdag med sne og de brune hække, det er da også fint.

      Slet
  3. Ja, Ulla, Constance er en smuk rose. Jeg har den ikke selv. Og dog. Min havenabo, Gro, har sat den op ad et rionet ind mod mig, så den titter frem fra vedbenden flere steder. Den er også blevet højere end hegnet, så jeg få afgjort glæde af den. Den er virkelig usædvanlig smuk, selvom det får nogle sære pletter på bladene, som ikke er som andre svampe, roser normalt kan få. Skidt pyt. Man bliver så overvældet af de smukke blomster, at man ikke bemærker det. Jeg har også et lille skravlet eksemplar af den dejlige Alnwick rose, men den står for klemt hos mig. Jeg må finde et andet sted til den, for den er afgjort også dejlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du og Gro er jo et perfekt havemakkerpar udi naboskab - hvad den ene ikke har, det har den anden.
      Måske får mit eksemplar også rust eller andet utøj, men jeg ser det nok ved lejlighed når jeg kommer op på muren for at deadheade...

      Slet
  4. Denne rosen er min favoritt. I fjor sommer fikk den veldig lange skudd, så jeg klippet den nesten helt ned. Nå ser det ut til å gi resultater, for den kommer igjen så tett og fine. Noen blomster får jeg nok ikke i år, men til neste år skal jeg nyte rosen igjen.
    Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Den skal nok blive tæt og blomsterrig til næste år :) Ja, den er meget smuk, helt sig selv.

      Slet
  5. Så smuk. Jeg har den selv, og den står så flot. Så det er bare om at nyde den nu. Havehilsner

    SvarSlet
  6. Hej Ulla.Skønt indlæg om C.S.jeg købte jo min sidste år....................og den har blomstre smukt i sit bur.
    Men regnen og blæsten har fået en del af blomsterne til at drysse.
    Så ærgerligt at den ikke er remonterende......................men så må vi nyde den så længe den blomstre.
    Og det var da godt at du ikke valgte den til dit hegn..........................for den er alt for høj .
    Ja !!! man kan godt se på bloggen at det er rosentid lige nu..................skønt.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er det en rose, som alle rosenelskere bør have, er jeg kommet frem til... :)

      Slet
  7. Hvor ser din Constance Spry rose fantastisk ud. Jeg har selv købt og plantet en i år, men har ikke lige fået med at det er en her-og-nu rose. Så måske jeg skal overveje hvad jeg nu gør.
    Tak for info.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal bare nyde den i juli måned :) men måske kan der plantes en anden tæt på, som kan overtage blomstringen eller en smuk staude, som så overtager showet efter CS.

      Slet
  8. Sikke skønne roser begge to! Jeg har ingen af dem, men det bør jeg vist overveje at få!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne inspirere dig :) Men skal du vælge så er The Alnwick Rose langt den bedste - selvom den nok egentlig er lidt ukendt. Det forsøger jeg at råde bod på, kan du nok se - he-he :)

      Slet
  9. Hej Ulla.
    Jeg går ind for genbrug, og især af så skønt et billede. Selvom jeg faktisk ikke synes du kan være det bekendt;-) Det er SÅ utroligt bedårende med den hæk!!!!!
    Jeg har også Constance Spry, og jeg synes altså det er snyd! For her har jeg gået og ventet i 3 år, og først nu vil den blomstre. Tilgengæld har den rigtig mange blomster. Jeg har plantet den op af samme mur, som jeg har Clematis Montana Rubens, så Constance Spry skal tage over, når klematissen er færdig. Det er rigtig ærgerligt, at den ikke er remonterende. Langt de fleste gange har jeg valgt de engangs blomstrende roser fra, da jeg synes min have er for lille til dem, hvis der skal være oplevelser til længst mulig tid her. Men lige netop Constance Spry kunne jeg ikke leve uden. Bare synes af den er jo uimodståelig, med de kæmpe store, perfekt formede og den helt rigtige lyserøde farve..... og så kommer duften. Jamen altså. Den er simpelthen bare en helt fantastisk vidunderlig rose:-)
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor har du ret - man må ikke snyde sig selv for Constance-damen, men det er fint at der er noget til at overtage når hun er færdig. Selv har jeg plantet en clematis sammen med, kan i skrivende stund ikke huske hvilken, jeg må op på muren og have set efter :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.