Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 1. juni 2012

Ny havedam (sådan gør man...)

.... UPDATE fra projektmedarbejderen...
Vores nye havedam er nu færdig og der er næsten tilplantet omkring den, selvom tingene selvfølgelig ikke står tæt endnu.

Det har taget lidt tid, men der er jo ikke blevet arbejdet på projektet hele tiden. Jeg skylder vist også at fortælle, at det er Malcolms værk - ene og alene - fra idé til færdigt projekt, fra de første græstørv blev skåret af til de sidst fisk blev hældt i. Han har selv udtænkt og konstrueret det sindrige brønd-og pumpesystem, som gør dammen til et skønt rislen.

Jeg skrev tidligere om projektet her.

Nu kan I få billeder af alle stadier - ADVARSEL:  Der er mange! 

Her et kig fra før vi gik i gang. Den lille dam er for enden af græsset. Den stor dam bagved (bag træet).






Brønden - den runde tingest i midten af billedet - er støbt for sig selv og herefter gravet ned. Der er huller i så der kan føres slanger igennem.

Så springer vi lidt i forløbet, for nu er grave arbejdet færdigt, og der er "planeret" nede i hullet og gjort klar til at lægge foring og plast.

Det lykkedes at bevare dagliljerne bagerst i billedet.



Der lægges tæppe for at forhindre at sten arbejder sig op af jorden og igennem plastfolien. Det ville være lidt "træls" at skulle lappe et hul i dammen.
Bygmester sidder selv i hullet og arbejder.

Bemærk den farverige løber - den lå indtil dette tidspunkt i min entre - nu må jeg vist i Ikea...

Jeg vil også lige berette om at der som underlag under den store dam ligger metervis af rød løber som vi i sin tid fik af en vognmand, der havde hentet det på Århus H efter at majestæten var kommet tilrejsende med tog. Det skulle selvfølgelig kasseres, jah... men det endte altså under vores dam.



Plastfolien er kommet ned, det kræver en del baksen, og vandet skal fyldes i lidt ad gangen mens folien bakses endeligt på plads.


Der arbejdes videre med at få bygget op omkring brønd og vandfald med store marksten. De støbes ned på højkant.



... der var også dage med solskin:


De første beboere flytter ind
(vandplanten hedder Schizostylus "Major")


Fiskene har ikke navne....


Det ser allerede lidt mere færdigt ud.


... flere fisk


Pynt ovenpå brønden (Helicrysum Petiolare):



Siden billedet blev taget er der blevet plantet flere hosta og en enkelt bronzeblad i den bare jord.

***

...  større fisk        (ser de mon ikke lidt bekymrede ud?)


Halløjsa ... :)  Velkommen til...


nå, fortrød du...


Mon frøen blev forskrækket over den lille "sten-fætter" i baggrunden?


... åh jeg putter mig lidt bag stenen her,,,,


Sådan ser det næsten helt færdige resultat ud, her til morgen, hvor springvandet ikke var gået i gang endnu. Jeg er nu glad for at dagliljerne kunne blive stående under processen. Nu blomstrer de jo ligefrem :)



Her kan man se vandet løbe fra brønden ned ad vandfaldet:



Nutidigt billede af stemningen ved den store, gamle dam:



Næh... svaner med små ællinger...    dog ikke fra vores dam, men fra en lidt større sø lige i nærheden.



Tak fordi du kiggede med!

 

25 kommentarer:

  1. Hi hi havebassin med rød løber, det er fame i orden, det er blevet superflot Ulla :-)
    Du må hellere diske op med en masse gode engelske livretter de næste par dage.
    Hils din dygtige husbond.
    Vi ses snart.
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg videregiver roserne til Malcolm og laver liige en indkøbsliste...

      Vi ses om lige snart.

      kh Ulla

      Slet
  2. Hej Ulla.fantastisk projekt.Det kan din husbond godt være stolt af.God tur til Kolding.Vi rejser jo til London på tirsdag.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - han er også godt tilfreds og pusler stadig med småtterier omkring projektet. Nu kommer han jo med til Kolding og vil sikkert købe lidt flere planter til kanten af dammen.

      Rigtig god tur til London.

      Knus Ulla

      Slet
  3. Hej Ulla og Malcolm. En stor applaus for det flotte arbejde.. Ser skidegodt ud !!! Vi ses på tirsdag !! ;))

    SvarSlet
    Svar
    1. PS. Synes overhovedet ikke der er for mange billeder ! Elsker at se sådanne projektbilleder. Man får så mange gode ideer.. :)

      Slet
    2. Hej Lena, tak for det :) Vi ses på tirsdag, glæder mig.

      Slet
  4. Hej Ulla og Malcolm,

    Superflot arbejde. Det kan Malcolm kun være stolt af. Jeg ønsker mig også vand i haven, gerne noget rislende, men det bliver nok i noget mindre skala end jeres :-) Dejligt med frøer, fisk og andre vandelskende dyr. God tur til Kolding. Vi tager en smut til London istedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte, ja det er dejligt med vand i haven og det tiltrækker også mange dyr, både dem i vandet og så fugle og insekter.

      Rigtig god tur til London - husk at tage billeder til bloggen:)

      Slet
  5. Flot Ulla hvor ser det godt ud, sikken et arbejde Malcolm har lavet, send rosen videre til ham :o)
    Og dronningens røde løber i dammen, ja hvorfor ikke :o)
    Vi ses på tirsdag, det bliver spændende at mødes igen og se det hele.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Malcolm har selv læst med her på siden og labbet alle jeres søde kommentarer i sig. Han - og jeg - er meget tilfreds med resultatet. Det er sjovt for ham at lave noget kreativt i haven og han brænder virkelig for det. Skønt :)

      Ja, jeg glæder mig vildt til tirsdag, det bliver sjovt.

      Knus Ulla

      Slet
  6. Hvor ser det godt ud. Hatten af for Malcolm.
    Vi ses i Kolding.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg glæder mig til at hilse på dig i Kolding - Malcolm kommer også med der.

      kh Ulla

      Slet
  7. Ser super ud. Sjov historie med den røde løber. Og sig mig, ligger Malcolm på et ægte tæppe!!

    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. eh... helt ægte er det nu ikke, tæppet.

      Ses vi i Kolding?

      Ulla

      Slet
  8. Eiiii, tillykke, Ulla, med denne dejlige dam. Og dens inboere... mon ikke frømanden kommer tilbage. Han er nok bare lige hjemme hos fætrene og kusinerne og kalde på dem!

    Hvor ER det bare et sjovt indlæg! OG utroligt illustrativt!

    Jeg har også tænkt den vej. At det er langt sjovere at se, hvordan andre gør også undervejs. Det kan vi lære af, og det giver lidt inspiration til hvad man kan i sin have. (Bryder den usynlige "grænse" for, hvad man "kan" og "hvad der kan lade sig gøre".

    Rigtig god fornøjelse med den! SÅ mangler vi bare lidt milde luftstrømme uden blæsevejr over DK. Eller var det regn I ville have? Vi har - jeg sender det med luftpost!

    Fsssswuitt....

    Kh. Marianne med
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Marianne :) Jeg kan godt lide "projekthistorier" rundt om på bloggene og for mig var det oplagt at vise hele forløbet. Man vil jo også gerne selv huske hvordan det så ud undervejs. Dejligt hvis det kan være til inspiration for andre (nu var jeg måske lidt provokerende med overskriften, for det kan jo gøres på andre måder også).

      En dam tiltrækker bare mange dyr og i den store dam er der mange frøer.

      Det har dryppet lidt et par gange i dag - men jeg kan forstå at der har været regn andre steder i Danmark. Ja, bare det nu ikke kommer her i Jylland på tirsdag, for det MÅ det ikke.

      kh Ulla

      Slet
  9. Hold da op, så fint det er og det ser ud som om det går lynhurtigt. Ej, o.k. jeg synes bare det er sjovt, hvor hurtigt der går, når man scroller ned gennem indlægget. Rigtig dejligt bassin! ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, fru Skipper :) Vi er meget glade for resultatet. Egentlig er det gået hurtigt, han arbejder igennem, når han går i gang - bliver helt bidt af det.

      Slet
  10. Hold helt op, to stor SØER ;-) i haven. Det er rigtig flot!!!
    Jeg ønsker mig også lidt vand i haven, det bliver dog i en noget mindre målestok :-D
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gro :) Man kan jo sagtens have vand i haven i mindre målestok også - en helt simpel ting som at nedgrave en stor murerbalje og sætte en åkande i den kan jo gøre underværker.

      kh Ulla

      Slet
  11. Det ser sprøjtme godt ud Ulla......her har husbonden sørme gjort et helt fantastisk stykke arbejde. Nu skal det være ham vel undt at læne sig tilbage med en kold øl og bare nyde lyden af rislende vand hele sommeren. Der er nu noget særligt over vand i haven :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Han har i hvert fald gjort det godt, og vi er begge henrykte for resultatet. Vand er dejligt i haven, men jeg indrømmer at det er hans gebet.

      Slet
  12. Stort arbejde din mand har lagt i det arbejde, og vand i haven kan man ikke få for meget af :-)

    SvarSlet
  13. Sikke et arbejde, men sikke et resultat... det ser jo drøngodt ud :)
    Jeg elsker vand i haven, og alt det dyreliv der følger med.
    Vi har også tæpper i bunden af vores sø, men dog ikke røde løbere... lidt royal har man vel lov at være ;)

    Ha en go aften...

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.