Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 2. juli 2012

Beskæring

Vi har for nogle uger siden beskåret lidt i haven.
Her er det kirsebærlaurbær-busken som efter beskæring ser således ud. En helt klar forbedring i forhold til tidligere, se nedenfor.

Det er vi godt tilfredse med.



Samme tid sidste år:



Sidste år ved denne tid så den japanske løn således ud, den var utroligt smuk.


I år så den således ud efter udspring:


Frosten har bare været hård ved den. Vi gik nogen tid og overvejede og spurgte også på planteskolen hvad der var at gøre. Ikke andet en at beskære den, sagde de...


Det gjorde altså virkelig ondt, sikkert ikke på træet, da det var dødt, men på os i hvert fald...


Et andet kapitel i haven er vores spireahæk, som nu er blevet klippet godt ned. Den er bred og fylder for meget og skal til efteråret erstattes af en lyserød rosenhæk.



Som I kan se, foregik arbejdet en dejlig solskinsdag, det er ved at være et par uger siden...



Selvfølgelig er den bar og barberet at se på, men det gav luft til haven og vi kan ligeså godt vænne os til at man kan se ind i haven fra vejen. Rosenhækken kommer ikke til at fylde helt så meget i højden som denne, afhængig af hvilke roser vælger. Det tester vi p.t.

Og i aften har vi klippet ligusterhækken over mod naboen :0)

17 kommentarer:

  1. Ej hvor er det træls Ulla at den smukke japanske løn gik næsten ud... :( men den kommer forhåbentligt igen nu...

    Jeg sidder her og blev lige lidt lysegrøn i hovedet... en rosenhæk... ej hvor bliver det dejligt også at komme af med den lidet kønne spireahæk...

    Dejlig aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtigt sørgeligt med lønnen og hvis du læser nedenfor, så er det måske endnu værre end vi troede, hvis den har fået svamp. Det er rigtig ØV.

      Til gengæld har jeg ingen som helst skrupler over at beskære og siden fjerne spireahækken. Det bliver efterårets store projekt at plante roser i stedet :)

      Slet
  2. Sikke et arbejde det bliver at få den gamle spireahæk gravet op, nu bliver det vel ikke med håndkraft???!! Hvor er det surt med den japanske løn, den var ellers så stor og fin :(
    Er spændt på at høre hvilken rose I får valgt til hæk.
    Kh Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. nja.... måske med håndkraft. Vi havde ellers bestemt at der skulle komme en handy-maskinmand og løfte hele herligheden op, men Malcolm kan jo ikke vente, så han har fjernet de første tre hækplanter for lige at se hvor hårdt det var. Må se hvad han fordriver sommeren med...

      Roserne i spil kunne være Harlow Carr eller The Alnwick Rose eller måske Brother Cadfael. De er i hvert fald på som testroser, og jeg studerer dem jævnligt fra nu af...

      kh Ulla

      Slet
  3. Hej Ulla. Sikke et arbejde I er i gang med. Hvor er jeg glad for, at du viser billeder af den beskårne laurbærbusk. Jeg har to i hver hjørne af haven og de er slemt frostskadede med mange døde grene, så jeg tror, jeg gør ligesom jer. Opstammer dem og klipper alt det døde væk. Det ser rigtig godt ud, det I har fået lavet og jeg håber, jeg kan gøre kunsten efter, selvom jeg også på en måde synes, det er lidt "synd" for planten, men på den anden side, så har de nok kun godt af det!

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, Birgitte - ja, er det ikke utroligt hvordan det har pyntet med kirsebærlaurbæren. Jeg er SÅ glad for resultatet. Ville ellers først slet ikke høre tale om beskæring... Held og lykke med dine k-laurbær :)

      Slet
  4. Åhh der fik jeg lige en super idé, den snupper jeg :) Vores Laurbær er stor, tyk og grim. Hvor er jeres dog blevet flot efter beskæring, det må jeg prøve af her i haven. Det kan kun pynte.

    I har dag godt nok også haft travlt. Vi har en del små træer/buske eller hvad man skal kalde det i forhaven. Måske de skal have samme tur.

    Ha´ en dejlig dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Lise Lotte, jeg har altid lidt af beskæringsangst, men netop kirsebærlaurbær er vist meget egnet til at øve sig på. Find du bare saksen frem. Jeg glæder mig til at se dine billeder :)

      kh Ulla

      Slet
  5. Jeg må desværre bedrøve dig med, at jeres Løn sansynligvis er angrebet af ahornsvamp. Det er typisk at en gren dør, for så til næste år eller allerede i sommer visner noget mere.
    Det er galt over hele landet.
    Og man skal ikke plante løn samme sted. Det smitter med jord og værktøj.
    Beklager den sørgelige besked.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie, tak for din kommentar, som jeg selvfølgelig er blevet noget ked af... Jeg tror da at du har ret. Kan se på naboens løn at det er samme problem og har faktisk set det flere andre steder, nu jeg tænker over det. Tak for rådet med ikke at plante det samme. Nu får den nok lov at stå sommeren ud og så må vi i tænkeboks for at finde noget ligeså graciøst og mørk eller måske noget stedsegrønt?

      åh... altså :(

      Slet
  6. hej Ulla.Det er da sjovt!har lige fotograferet alle de planter og buske
    jeg har klippet.(ligger det på i aften)Din opstammede laurbær ligner min til forveksling.Det er da godt nok en spires hæk i har,men det bliver da superflot
    med en rosenhæk. Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, jeg må straks ind og se hos dig. Er du ikke også godt tilfreds med at have besluttet dig til beskæring af den?

      knus Ulla

      Slet
    2. Hej igen!som du kan se af mit indlæg er jeg glad for at forme og opstamme,og synes at det giver en masse lys og luft.knus Jette

      Slet
  7. Det var godt I fik beskåret Kirsebærlaurbærbusken, det pyntede gevaldigt på den. Det er synd, hvis jeres løn er døende, jeg har mange, håber svampen ikke kommer herover.
    Til alle jer, der skriver om jeres store grimme Laurbær, tænk hvis I fjernede den, sikken en masse skønne planter, ikke mindst roser, I så kunne få plads til.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.det er helt rigtigt hvad du siger.har lige lavet et indlæg om beskæring og opstamning.knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Lisbeth, jeg er meget ked af det med lønnen, sådan et træ,som vi har haft i 12 år og bare så flot, det har været. Nu må vi se hvad vi gør. Jeg håber virkelig ikke at dine bliver angrebet.

      Ja, beskær nu bare de kirsebærlaurbær... Men jeg synes nu det er synd at fjerne dem, for de har sådan en dejlig grøn farve hele tiden.

      Knus Ulla

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.