Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 22. december 2015

Vintersolhverv


I dag er det vintersolhverv og årets korteste dag.

Denne franske anemone er det absolut eneste der blomstrer i vores have lige nu og den står da også så enlig derude i blæsten... jeg tager det som et varsel om at nu "vender det" og vi går langsomt mod lysere dage igen.

De fleste år er vintersolhverv den 21. december, men i år er det faktisk først den 22. december:

https://da.wikipedia.org/wiki/Solhverv


God dag derude.


14 kommentarer:

  1. Så flott anemone, og så nydelig farge den har! Ja, endelig vender det mot lysere tider! Ha en riktig god jul! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
  2. Hej Ulla
    Der kan jeg ikke være med, ingen franske anemoner hos mig. Men dejligt er det, at vi nu igen går mod lysere tider, langsomt ja, men alligevel. Vi venter med længsel efter foråret.
    Knus

    SvarSlet
  3. Hej Ulla

    Der kom du da først - mine franske står stadig med bøjet nakke:)
    Ja, nu går det den rigtige vej - Super!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  4. Det er en anden forårsbebuder du har end den anemone som Kaj Munk skrev om, men dog en anemone - hvor sødt:-)
    Rigtig glædelig jul til dig og din familie:-)

    SvarSlet
  5. Ingen franske anemoner her, men hvor er din dog skøn - dejligt at det nu igen går den rigtige vej!

    SvarSlet
  6. Herligt med sådan en optimistisk, blå blomst midt i mulm og mørke.

    SvarSlet
  7. Fantastisk dag - nu går vi mod lysere tiden og det glæder vi os bestemt til.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  8. Hej Ulla.Hvor er det dejligt at opdage en lille fin blomst lige her før jul.
    Også rigtig dejligt at vi nu går mod lysere tider.
    Her er der travlt i det lille hjem........men skal nok nå det hele.
    Rigtig god aften Knus Jette








    SvarSlet
  9. Underbart att vi går mot ljusare tider. Så söt anemon, lycka:)
    En riktigt God Jul till dig
    Kram Maria

    SvarSlet
  10. Åh ja...endelig går vi mod lysere tider, men det går godt nok l a n g s o m t her i starten. Synes først det begynder at kunne mærkes en gang i februar... :)
    Jeg glæder mig så afsindig meget til næste havesæson, kan egentlig ikke forklare hvorfor, men måske er det fordi jeg nu synes jeg er ved at have "grundplanen" for haven færdig og kun mangler forhave-omlægningen, før alle store linjer i min have er som jeg vil have dem.

    SvarSlet
  11. Dejlige danske Anemone.

    Sikke en optimistisk lille fransk godte, I har i haven. Det er altså lidt vildt.Som udemenneske, have- og naturelsker oplever man mange forunderlige fænomener i dette usædvanligt fugtige og milde vintervejr. Var på besøg hos Margrethe forleden. Hun havde et kirsebærtræ, der blomstrede! Og i det engelske er juleroserne udskiftet med nyudsprungne påskeliljer! Her titter de første løgspirer frem, og der er stadig forkrøblede og forrevne roser tilbage.

    Vi blev ikke færdige med at klippe ned i haven. Vi mangler Runddelen. Der blev simpelthen for tilsølet og mudret p.g.a de store mængder regn, vi har fået. Istedet gik vi amok i narcisser på bakken.

    Det er en vidunderlig tanke, at lyset nu så småt begynder at tiltage igen. Jeg holder øje med hvert minut. Hvis man som jeg har meget fokus på det tiltagende lys, så mærker man allerede i midt januar, at der så småt begynder at ske noget. Den blå time er meget smuk, når lyset begynder at tiltage. Det er som om, at den er mere intens når vi kommer et godt stykke hen i januar. Rent lysmangel- og mørkemæssigt, er slutoktober, november og december de hårdeste måneder for mig. Min energi aftager i takt med lyset. Derfor er Vintersolhverv en magisk og skelsættende dato for mig.

    Sikke et langt haveår, vi har haft iår. Og snart begynder vi, at shoppe frø, og få graveabstinenser igen. Det er et kredsløb, som sætter mange ting i perspektiv.

    Mange tusind tak for dejlige blogindlæg og for fantastiske haverejser sammen med jer i haveåret, der rinder ud. Mange tusind tak for hvert et glædeligt gensyn med jer.

    De bedste ønsker om at I og jeres kære, må få en rigtig dejlig jul, samt et lykkeligt og bekymringsfrit 2016.

    Jeg er utjekket som sædvanlig. Har lagt mig med influenza. Det er da skidesmart her op til jul, ikke? Brunkagedejen ligger i fryseren, og min gæve guttermand John kører ud og køber de sidste par julegaver idag. Jow jow....der er tjek på timingen:o)

    Juleknus med smitterisiko fra Nordmors.

    Kys og kram fra os begge

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tante Grøn, tusind tak for din søde hilsen her - jeg kvitterer tilbage med de bedste ønsker om at influenzaen er på retur så du og John kan nyde en dejlig jul med jeres kære.
      Lyset ER på vej, i langsomt tempo, men vi ved at inden længe så er vi i gang igen med mere haverelaterede ting. Men vejret er underligt - vi ser det på planterne som kommer med blomster i utide.

      Glædelig jul og stort kram til jer begge :)

      Slet
  12. Jamen! Hvor er det skønt med denne milde vinter. En af mine Hortensier viser stadig nogle fint blå blomsterhoveder ('kålhoveder'), Matukana ærteblomsten blomstrer ligeså, selv om blomsterne er lidt forpjuskede, og forleden, da jeg havde ærinde i udhuset, så jeg at den ene af desommerfuglelavendler, som jeg satte ind til overvintring for tre uger siden, var sprunget ud med fine, små blomster. Jaman! Hvad mener I? Den kom straks med ud og står nu ude på bordet foran køkkenvinduet, hvor jeg rigtig kan glæde mig over den, og så jeg husker at flytte ind igen, hvis det skulle gå hen at blive vinter ....

    Glædelig Jul

    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    P.S. Posten bragte frøkatalog i går!

    SvarSlet
  13. Tak for alle jeres søde kommentarer - vi havefolk elsker når lyset vender - det er bare en dejlig tanke.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.