Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 23. maj 2015

England, forårstur 2015 ... Part 3

VIRTUEL HAVEREJSE

Nymans Garden

Det er lørdag den 2. maj og vi er efter en dejlig morgenmad på vores B & B taget til den nærliggende Nymans Garden, som drives af National Trust.

Vi husker tydeligt haven fra vores besøg sidste sommer, hvor vi var meget begejstrede for de store, frodige staudebede og "the summer border" med alle sommerblomsterne.
Jeg husker især også de store, smukke træer.



Haven er et besøg værd på alle årstider, fortæller haveguiden os, og tager os og et par mere med på rundtur i den store park.


Det regner og der er usigtbart - trods det kan vi sagtens nyde det, iklædt varmt tøj, fornuftigt fodtøj og paraply.

Guiden fortæller os
  • om stedets historie
  • om hvordan tyskeren Ludwig Messel købte stedet i 1880'erne for at skabe en have på landet med et "country house"
  • om hvordan branden i 1947 ødelagde store dele af huset - det står nu tilbage som en flot ruin
  • om hvordan man driver haven i dag

Her kommer billeder fra gåturen.

Det er især de flotte træer og rhododendron, der tiltrækker sig opmærksomheden.



Man fornemmer klart hvor langt øjet rækker, også på en solskinsdag.
I øvrigt fortalte guiden at det her er en total "showstopper" om efteråret pga. træernes efterårsfaver.
















Ikke Bluebells, men forglemmigej.


Smukke camelia blomster - der var mange her i parken.

Dette er staudebedene, som om sommeren bugner af farver.
Se dem på mit sommerindlæg fra sidste år.

Imponerende mængder af Aconitum/stormhat

En helt sart lysegul stjernemagnolie

Bluebells







En gudesmuk hundetand "Pagoda"

Plantesalget med de karakteristiske hvide bygninger og pavilloner

Forhåbentlig nød I turen - for mig er Nymans Garden et virkligt fantastisk sted, fordi det rummer så mange forskellige elementer.
De store træer, de smukke bede, vilde græsområder, smukke bygninger, det vide kig ud over det omgivende landskab, et skønt plantesalg og masser af sjove ting og sager til hus og have.

Magnolien her stod i det vilde græsareal sammen med bl.a stjerne magnolie og andre blomstrende træer.
Navnet er Galaxy.

Næste havebesøg er Borde Hill Garden.



FAKTA
Nymans Gardens
Handcross
Near Haywards Heath
West Sussex

Læs evt. mere om stedet på National Trusts hjemmeside.



Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af maj måned 2015
og har du ikke læst med fra starten 

af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her,  hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)


20 kommentarer:

  1. Hvor fint at gæste Nymans om foråret! Jeg har kun været der sommer, og der er haven bestemt vildt skøn! Tusind tak for gåturen, Ulla. Spændende - også i regnvejr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig et af mine favoritsteder, som jeg vil vende tilbage til en anden gang igen, hvis jeg nogensinde kommer på haverejse igen.

      Slet
  2. Hvor skønt. Elsker det hele. Tulipanerne i orange og lilla og de flotte træer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt :)
      Ja, træerne.... uforlignelige.

      Slet
  3. Man må da sige at de kan noget med haver i det engelske, Nymans er endnu et meget storslået og eksempel.
    Og med Rododendron træer, det er vildt.
    Tak fore en dejlig tur :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig et fint sted, som man kan bruge mange timer på at udforske.

      Slet
  4. Kære Ulla Tak for en vidunderlig tur i det engelske. Kan godt forstå, at I er fascineret af det smukke sted. Der er mange imponerende elementer som du så smukt har foreviget. Fortsat god pinse. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord, det er skønt at få lov at vise det frem.

      Slet
  5. Spændende have. Den kommer helt sikkert på ønskelisten over haver, jeg gerne vil se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne inspirere. Jeg tror haven vil falde i manges smag, fordi den er så varieret.

      Slet
  6. Hej Ulla.Vidunderlige billeder fra Nymans.Jeg kan da godt forstå at du er betaget af haven................for den har bare det hele.
    Rigtig god pinse til jer begge knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Et af mine favoritsteder... I lige måde.

      Slet
  7. Hej Ulla. Det er godt nok et spændende sted, I har besøgt. Så mange forskellige elementer - det er også lige noget for mig. Tak for rundturen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak - det er dejligt at have jer med på rundtur :)

      Slet
  8. Man kan sagtens se at det er en meget smuk have, selvom det var vådt - lidt synd at I havde alt det regnvejr på jeres tur - jeg ved, fra vores englandstur sidste maj, at det er lidt ærgerligt med dårligt vejr. Hvor er det synd at det smukke hus brændte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var lidt ærgerligt, men vi kunne sagtens nyde haven alligevel. Heldigvis regnede det ikke alle dage.

      Slet
  9. Tak for turen Ulla, Det er da et rigtig flot sted og sikke nogle træer der er! Det er lidt tragisk med den brand, men ruinen er da også rigtig smuk:-)
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at det nogle gange er træerne, man betages af - men ja, sådan var det virkelig her i sammenhæng med de øvrige planter.

      Slet
  10. Det er bestemt et meget smukt sted, jeg tager gerne turen med jer igen til efteråret, så vi kan se den fantastiske udsigt.... og alt det andet igen. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver nok ikke i år ... Men en anden gang ville jeg gerne på havetur sidst i september, jeg er sikker på at mange af haverne stadig har meget at byde på.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.