Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 13. maj 2015

England, forårstur 2015 ... Part 1

VIRTUEL HAVEREJSE

Pashley Manor - Tulipanfestival

Lørdag den 2. maj ankom vi med morgenfærgen til Dover i Sydengland og kørte direkte til Pashley Manor, som ligger i East Sussex.



På dette års haverejse til England kørte vi i egen bil og tog turen ned gennem Tyskland, Holland, Belgien og sejlede over kanalen fra Dunkerque i det nordlige Frankrig til Dover i Sydengland.

Vi overnattede undervejs i Brügge i Belgien - en by, der med det samme kom på "genbestillingslisten", for mage til hyggeligt sted...



Som nævnt i overskriften var der tulipanfestival på Pashley Manor - en begivenhed, som de har haft hvert år og som er et pragt-show af tulipan udstilling.

Bedene er smukt sammesat med følgeplanter og baggrundsplanter og der er utroligt mange tulipaner at se på.

Så følg med rundt i haven, som i øvrigt var smuk i sig selv, med klippede hække, flere søer, rhododendron, store træer osv.

Der var overalt i haven opstillet skulpturer udført af forskellige kunstnere - lidt i lighed med det vi så i Bordehill Garden sidste år - her i Pashly Manor var skulpturerne blot meget flottere og så fint placeret rundt om i haven - det faldt virkelig i vores smag.



Mange steder var der brugt Sct. Hans urt som følgeplanter og her er forberedt støtte til planterne
som jo skjules når de vokser lidt mere til.



Ingen havefestival uden mad og drikke...



Den mørke tulipan er Curly Sue

De gule liljeformede tulipaner er Moonlight Girl og de hvide er Westpoint

Venstre: Spring Green - Midt: Honeymoon -  Højre: Green Star



Venstre: Princess Irene - Midt: Gavota - Højre: Orange Princess






Venstre: Curly Sue - Midt: Pink Diamond - Højre: Elegant Lady

Curly Sue, igen - her sammen med bl.a. bronzeblad
Jeg fik mig da vist en ny yndling her...

Green Star

Spring Green

Angelique - sammen med lyserød Forglemmigej - en ret fin kombination


Espalier frugttræerne var meget fine.


Jeg elsker englændernes humor og høflighed...

Her en virkelig fin dame med ryggen til de åbne vidder og på kanten af "ha-ha'en"

The Ha-ha - snydekanten/skrænten, så det på afstand ser ud som om marken er i direkte forlængelse af haven.





... ja. I kan nok trænge til et hvil også, ligesom jeg gjorde.

Af billedet fremgår også at det var en kølig dag.

... men så holder tulipanerne jo det længere :)
Plantesalget var ikke til at komme udenom, og vi var nemme at friste.

Venstre: Rem's Favourite - Midt: Elegant Lady - Højre: Lasting Love


Hvis du har lyst, så følg med i de kommende afsnit af vores havetur rundt i forårs-England.



FAKTA
Pashley Manor Garden
Ticehurst
East Sussex

Læs evt. mere om Pashley Manor Garden på deres egen hjemmeside .



Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af maj måned 2015
og har du ikke læst med fra starten 

af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her,  hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)

8 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Tak for et skønt gensyn med haven! Jeg gæstede den for en del år siden i juni - der var der rosenfestival :-) Jeg var meget begejstret for haven dengang og kan se at den holder den fine stil.

    Super havevandring - tak :-)

    SvarSlet
  2. Hej Lone, tak :) Ja, denne have var jeg også ret vild med - gad godt se den til rosenfestival - de havde en del roser allerede med knopper i.

    SvarSlet
  3. Hej Ulla, hvor var det en skøn mogenvandring du her tog mig med på. Hold nu op hvor er der smukt. Jeg håber engang at kunne tage på en tur til England og opleve de smukke haver. Indtil da vil jeg nyde hvert et billede du lægger på . Jeg er med på din dejlige tur.
    God Kr.Himmelfartsdag
    Kh Linda

    SvarSlet
  4. Så mange skønne tulipaner. Jeg er vild med de varme farver.

    SvarSlet
  5. øj nogen dejlige tulipaner, jeg har også kun set haven i juni, så det var rigtig fint at se den i tulipantiden.....meget finere end jeg husker den. Tak for i dag - kom glad igen :-)

    SvarSlet
  6. Fantastiskt fint, vilka fina bilder av en vacker trädgård.
    Ha det gott/Marika

    SvarSlet
  7. En herlig start på turen, jeg glæder mig allerede til næste indlæg. Og dejligt at I denne gang kan gå på jagt i plantesalget, jeg er meget spændt på hvad bilen indeholder, når I drager hjemad. :o)

    SvarSlet
  8. Flotte bilder! Så deilig at jeg fikk være med på denne havereisen.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.