Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 1. maj 2021

Flere narcisser



 ... ja - jeg ville egentlig skrive om mine nye bispehuer, men i stedet får I blot en stak billeder af vores narcisser i krukker, det hvide bed og på vores fælles område....

For jeg kan ikke lade være - april måneds kølige temperaturer har forlænget narcissernes blomstringstid og jeg er helt vild med dem.


Planlægger allerede at der skal plantes flere hvide narcisser i det hvide og gule bed, for der er et par huller.

Så er det bare med at få sat en pind ned, så man kan huske hvor det nu var, når man skal lægge løg til efteråret.




På vores fællesarealer har vi et område med 5 paradisæbletræer og der blev forrige år lagt store mængder af Ice Follies omkring hvert træ.
Forleden morgen gik jeg en tur derned ved 7-tiden og tog disse billeder.
Det er egentlig en beskeden indsats der skal til (vi var vel en 8 personer der brugte 2 timer på det) for at forskønne et område i så stor grad.






Ved godt at jeg også viste disse sidste forår, men havemennesker har en forunderlig evne til at begejstres over det samme igen og igen.

Jeg er sikker på at I forstår mig.



Bispehue-indlægget venter til en anden god gang - jeg skal også vise jer min smukke stjernemagnolie og nu tager Mr. M og jeg på tur til Mols Bjerge i det skønne lørdags solskin.



Fortsat god weekend til jer.



21 kommentarer:

  1. Det er simpelthen så flot med narcisserne rundt om træerne, så vis det endelig hvert år. Dit eget hvidgule bed er også aldeles yndigt (som vi gamle siger).
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Narcisser er så yndige, så de kan sagtens vises flere gange. Og i år har de holdt længere.
    jeg går osse rundt og sætter mærker hvor der "mangler" løg. Jeg har dog tyvstartet. Flere af mine blokke med majliljer og st.bededagsliljer er uden blomster, så de er blevet gravet op og plantet rundt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi vil bare ikke have bar jord, vel ?
      Dine løg uden blomster - er det fordi de har stået i blokkene for mange år og så vil blomstre når de kommer ud i bedene? Jeg har nemlig også en krukke, hvor der kun kom grønne stængler op...

      Slet
    2. Ja, når løgene står for tæt, kan de ikke udvikle sig ordentlig, så blomstrer de ikke. Som regel tar det lige et årstid før de blomstrer igen. Men så blomstrer de for fuld skrue i mange år. Det er nemlig nogle meget gamle sorter der bare er trofaste.
      hilsner Gunvor

      Slet
    3. aha, det er derfor man skal grave op og dele - det må jeg prøve der hvor blomstringen kniber.

      Slet
  3. Jamen, vi skulle da gerne kunne begejstres hvert år over de samme dejlige forårsblomster. Det er jo skønt de kommer igen år efter år og genkendelsens glæde er slet ikke at foragte. Flotte er alle Narcisser i år, hvor de holder så længe, og jeres fællesområde har fået et ordentligt løft med Ice Follies.
    Ja, det er nu man skal ud og stikke pinde i jorden hvor de næste løg skal plantes. Jeg har planer om nogle gule kejserkroner i pæonbedet, som muldvarp og/eller mosegris endevender hver vinter. Den grimme lugt kan måske få dem til at flytte aktiviteten et andet sted hen:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi skal begejstres, men somme tider tænker jeg at det jeg viser her, er jo det samme som jeg viser hvert år... Men det er nok de færreste bloglæsere der alligevel bladrer tilbage i gamle indlæg.
      Jeg mener også at mosegrisen ikke bryder sig om kejserkroner og under alle omstændigheder bliver det da flot med gule kejserkroner. Dem har jeg faktisk slet ingen af, men nogle stykker ville da pynte som overstandere i det gule bed.

      Slet
  4. Hvor er det smukt med Ice Follies rundt om træerne! Jeg tror, jeg vil overveje sådan et massivt tæppe i haven - de har den fordel, de kommer igen og igen - modsat mange tulipaner. Jeg er imponeret over, at du til efteråret kan huske, hvorfor du har sat en pind eller to et sted - jeg ville have glemt alt om dens funktion... Men jeg glemmer også, hvor der er huller, så jeg har absolut brug for et system! Jeg har ikke fundet de vises sten endnu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ha-ha Aase, jeg kan godt huske hvorfor jeg satte pinden, men hvis jeg ikke får sat nogen pind, så aner jeg simpelthen ikke hvor jeg havde set at der var plads til flere narcisser.

      Slet
  5. Hej Ulla!
    Ser så vackert ut, både i din trädgård men också runt träden. Ser gärna hur många bilder som helst. Tänk vad man kan göra tillsammans för att få ett område så fint, till mångas glädje.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Fælles området nydes af alle beboere, er jeg sikker på :)

      Slet
  6. Hvor er det smukt med narcisserne rundt om træerne. Det er nogle skønne billeder, du har taget.

    SvarSlet
  7. Narcisserne danner store flotte grupper omkring træerne på jeres fællesareal. De er til stor glæde for mange mennesker år efter år. Så du har da ret i, at indsatsen er ret beskeden i forhold til den glæde narcisserne spreder. Hvor ville det være skønt, hvis mange andre grundejerforeninger ville følge jeres eksempel.
    Det ser også smukt ud i jeres bede. Jeg går ud om foråret og fotograferer de steder i haven, hvor jeg synes, der mangler løg. Så kan jeg til efteråret købe løg ud fra billederne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare en super god ide at lægge forårsløg på offentlige arealer, heldigvis ser man det flere og flere steder i bybilledet og sikkert også rundt omkring på de mere private arealer.
      Også en god ide at fotografere - men mine bede forandrer sig hen over sæsonen, så pinde-metoden virker bedst for mig.

      Slet
  8. Øj et imponerende syn. Narcisser en masse er bare så flot og du har fundet nogle meget smukke sorter. De hvide lyser op i solskinnet. De er nu på indkøbssedlen til efteråret. Og god ide med pindene ellers er hullerne borte til sept.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ice Follies er meget flotte, men jeg kan nu ikke tage æren for valget af sort, idet vi fik løgene af kommunen til at forskønne vores område. Derinde har de også haft en medarbejder med god smag :)

      Slet
  9. Flot ser det ud, heldigvis formerer nacisser sig godt, det ser godt ud med et tæppe af dem.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de formerer sig sikkert også dernede i bedet, men jeg tvivler på at vi om føje år får dem rykkeet op og delt igen.

      Slet
  10. De er skønne billeder du viser , jeg snupper lige den med at markere hvor der skal lægges nye løg. Blomster billeder kan man se igen og igen. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt - ja, de tåler sagtens en gentagelse.

      Du snupper bare ideen - bloggen er til inspiration :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.