Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 9. maj 2021

Bispehue bedet

 

Længe har jeg gået og kigget ned i bedet langs huset for at se om der var liv i vores nyplantede bispehuer.


Du kan læse om baggrunden for bispehue bedet her.

Jeg er flere gange kommet til den konklusion at det var der nok ikke, for hold nu op, hvor har der set dødt ud i det bed.

Altså bortset fra de små Tazetter Minnow, som jeg godt kunne se vokse.


Og så i sidste uge kunne jeg også se at der er kommet små grønne blade de allerfleste steder og at der endda er bitte små orange blomster i nogen af planterne.


Det er bispehuen "Orange Königin" og jeg er så glad for at de er kommet frem.


Der går nok nogle år før jeg får et flot tæt tæppe af dem - og måske opnår jeg ikke det på denne placering, men mindre kan måske også gøre det.




Og så ikke mere lige nu - jeg må ud i haven - God søndag :)


16 kommentarer:

  1. Det ser ikke ud af meget, men det skal nok blive flot i løbet af få år. Jeg ved det af erfaring, og når først de får fat, dækker de det hele. Det eneste, du kan få problemer med, er at have tazetter i bedet, da bispehuerne vil lukke 101% for lyset, inden løgene får samlet kræfter, men det kan jo komme an på en prøve.
    PS: Har du gravet filt ned langs fliserne? Det bør du gøre, inden bispehuerne bliver for kraftige, så du slet ikke kan få en spade gennem rødderne, for ellers myldrer bispehuerne ud i fugerne. Blot et tip.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit gode råd om filt langs fliserne, jeg husker du har nævnt det da vi lavede bedet også. Vi har planer om at lægge filt ned her inden længe, de har ikke etableret sig så kraftigt endnu, så vi skal nok få det gjort. Mr. M. snakkede også om at støbe en kant med beton, men det er jeg nu ikke tilhænger af...
      Vi må se med tazetterne. Foreløbig nyder jeg dem virkelig, de er så små og yndige. Havde du ikke også tazetter i dit bed?

      Slet
    2. Jeg holder med dig i filten :-)
      Jeg har de små mini-narcisser, da de er tidlige og når at samle lidt kraft inden bispehuerne lukker totalt. De når aldrig af afblomstre - i dag er bedet allerede dækket. Jeg prøvede engang med tulipaner. De klarede det ikke. Men du skal da prøve, for de er virkelig smukke i farven, dine tazetter.

      Slet
  2. Epimedium syns knappt när de börjar växa - blomställningarna kommer först och de är inte gröna men så en dag exploderar blomställningarna. De kommer säkert växa ihop på ett par säsonger och bilda en fin matta. Det går fort.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver spændende at se, men jeg håber at det bliver til et fint tæppe om et par år.

      Slet
  3. Jeg tænker som Lisbeth, det skal nok blive godt, det er dog ikke den, jeg har, den breder sig i hvert fald fint, det gør Lisbeths jo også, og det er vel den, du har købt?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg.
      Ja, det er den samme som Lisbeths, den er orange - det skal passe til murstenene...

      Slet
  4. Planten har uden tvivl haft travlt med at skabe et solidt rodnet, så allerede næste år vil den se ud af meget mere.

    SvarSlet
  5. Fine blomster den har, brændt orange?. Måske er netop den farve-type lidt senere startende.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blomsternes farve skulle være brændt orange. Der kommer nok flere blomster til næste år, det er jo en ny plante.

      Slet
  6. Jeg har 2 forskellige sorter bispehue, og der er i hvert fald stor forskel på hvor tidlig de kommer i foråret og også hvor kraftigt de gror. Jeg tror, de bliver meget fine langs muren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber det også.
      Jeg har også en enkelt bispehue med rød/hvide blomster, men jeg synes ikke der er nævneværdig forskel på deres fremtoning.

      Slet
  7. Hvor er den fin :-)
    Bispehue er lidt uanselig med de fine små blomster og spæde blade i det tidlige forår, men pludselig fylder bladene det hele.
    Jeg er også lidt bekymret for dine narcisser for bispehue danner et tæt kompakt rodnet som nærmest er uigennemtrængeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er mægtig spændt på om bedet vil lukke helt til i løbet af nogle år. Det står jo under tagudhæng og mod øst, såhh....
      Vi må se med de Minnow narcisser - ellers er det jo ikke en herregård der går tabt.
      Men så må jeg købe nye til et andet sted, for jeg synes de er yndige.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.