Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 21. marts 2017

Tante Grøns Cottagehave


Ny bog netop udkommet på Gyldendals Forlag.


Forfatteren er ingen ringere end Tante Grøn, som mange af os i blogland har stiftet bekendtskab med, enten personligt eller ved at læse hendes sjove og finurlige kommentarer rundt om på bloggene.

Eller fra hendes første bog, som kom for et par år siden....  næh, i 2013  (som tiden dog flyver).

"Cottagehave - Tante Grøns haveunivers" 
af Jytte Aggerholm Justesen

er en utrolig smuk bog, som jeg har læst på rekordtid. Man sætter sig i sin lænestol og så suges man lynhurtigt ind i Cottagehave universet.

Nu er jeg selv fuldstændig vild med cottagehaver og den stemning, som kan opleves der, så helt "neutral" er jeg måske ikke.


Bogen er fyldt med de skønneste billeder fra den tidlige forårshave, hen over det fortryllende tulipanshow i maj, videre gennnem juni-juli-august og så hen over sensommeren/efteråret.




Vi kan i bogen også læse om hvordan selve Cottagehave-begrebet opstod - meget interessant læsning og sammenfattet på en overskuelig måde hvis ikke man selv vil læse de mere tunge værker om emnet.



Jytte har på overskuelig vis lavet planteoversigter og her kan man læse om "vinterklassikere", "forårsklassikere", "sommerklassikere" og "sensommer/efterårsklassikere".  Alene ordet "klassiker" får mig til at stritte med ørerene, for hvis man i en mindre have har lyst til at skabe sig et Cottage-look, så må det bedste da være at begynde med klassikerne. Så det tager jeg til mig :)

I bogen taler Jytte også meget om hvordan haven og arbejdet med planter osv har en positiv indvirkning på både ens fysiske og ens mentale velvære. -  Grøn healing og mental detox.
Jeg ved det godt selv - men den måde Jytte beskriver det på, gør stort indtryk på mig. Et af mine yndlingskapitler er "Haven kan noget" - her bringes den grønne healing helt ind på et personligt plan og jeg elsker de billeder der ledsager teksten.

Bogen oser af stemning, gode råd fra personlige erfaringer samt opmuntring og fine vejledninger til hvordan  man selv kan komme i gang med at skabe en cottage-inspireret have.

Jeg kan på det varmeste anbefale denne nye Cottagehave bog.

Kan købes hos boghandleren eller på www.saxo.com.
Uden for Danmark kan man købe den på www.adlibris.com

De dejlige billeder er taget af Susan og Jesper Durup.


Tillykke til Tante Grøn med endnu en bogudgivelse og TAK :)





13 kommentarer:

  1. Godmorgen Ulla

    Det lyder som en rigtig spændende bog, og man er steget i graderne "Gyldendal"!

    Tror dog lige jeg vil låne et ex før jeg køber, Jeg bliver altid noget skeptisk når jeg støder ind i healing og den slags- Men det er jo mig:)

    Tak for anmeldelsen og hav en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Det høres ut som en spennende bok, ja!

    SvarSlet
  3. Ingen tvivl om at det er en god bog, Tante Grøn er dygtig med ordene. Men nu kan jeg bedre forstå, at du ikke har tid til at gøde roser ;)
    Knus

    SvarSlet
  4. Kære Ulla.

    TUSIND TUSIND tak for lykønskningen og den flotte omtale. Jeg er glad for at høre, at selv en garvet havepige som dig, kunne have glæde af, at læse om mine erfaringer.

    Du får lige et kæmpestort cyberkram

    SvarSlet
  5. Uha - bogen og jeg er lige landet på matriklen og hvor jeg glæder mig til at læse, se og mærke:-)

    SvarSlet
  6. Skønt med en god anbefaling, jeg glæder mig til at få fingre i bogen :o) og drømme mig op til Tante Grøn i bakkerne :o)
    Knus

    SvarSlet
  7. Åhhh... jeg sidder her og dirrer! Er endnu ikke nået til boghandleren og er helt nervøs for der ikke er et eksemplar til mig... ;o) Dejlig anmeldelse fra din hånd og lige som jeg forventede. Det bliver en fest!! :o)

    SvarSlet
  8. Kære Ulla
    Sikke en dejlig anmeldelse.... TUSIND tak skal du have. Jeg er helt enig med dig... Jyttes have kan noget - og afsnittet i bogen om dette emne er noget særligt.
    Rigtig god læse og kiggelyst.
    Havehilsner fra Susan & Co

    SvarSlet
  9. Superfin anbefaling af bogen, som jeg bare må eje! Jeg var/er meget glad for Tante Grøns første bog, så det kan kun blive godt. Vil så gerne besøge haven og håber, der bliver mulighed for det til sommer :)
    Knus Linda

    SvarSlet
  10. Kære Ulla
    Utrolig smuk anbefaling. Og det er bare den bedste bog ever:-))))
    Sjovt at læse dine øre stritter ved ordet klassikere, ha ha:-)))
    Ha en god dag
    Knus

    SvarSlet
  11. Efter at have læst både din og Anettes anmeldelse af bogen er jeg blevet klar over, at den bog må jeg da bare eje. Jeg har endnu ikke besøgt Tante Grøns have, men det er helt klart et must på et tidspunkt:)

    SvarSlet
  12. Tusind tak for jeres kommentarer - jeg er sikker på at I alle vil kunne lide bogen - og ja, vi kunne da håbe på endnu et besøg i den skønne cottagehave.

    SvarSlet
  13. Den ser aldeles skøn ud. Jeg har for nogle år tilbage besøgt haven og må sige, jeg blev meget forelsket. Kunne være man skulle forære sig selv en ny havebog....

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.