Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 13. oktober 2019

Sikke en dejlig lørdag i haven


I går var præcis sådan en vejrtype, som jeg godt kan lide at gå i haven i her om efteråret.

Sol og ganske vist noget blæst, men milde efterårstemperaturer.

Og det var heldigt, for vi havde en plan om at arbejde i haven så  meget som muligt, da vi er noget bagefter med alting.

Her kan I se hvordan solen skinnede ned gennem alunroden:


Jeg fik luget det blå bed helt i bund og delt en geranium "Midnight Reiter" i flere mindre planter da jeg samtidig skulle lægge tulipan- og hyacintløg der.

Vi har længe talt om at beskære vores magnoliebusk. Uden at have læst indlægget, så jeg en overskrift fra Lisbeths Haveblog med den overskrift - og så gjorde vi det altså bare:  Skar nogle grene af....   Og det pyntede meget.




Buksbomkuglerne er også først blevet klippet for nogle dage siden:




Den lille Tvetand er blevet til noget mere og har de fineste små lilla blomster. Den står godt nok i det hvide bed, men pyt.



Nogle af roserne gør det stadig rigtigt godt, men superstar er Lady of Shalott, som jeg også viste i sidste indlæg.
Billederne her er fra i går eftermiddags.
Jeg er bare vild med den rose.



Drejeblomsterne er så fine og står med den lyserøde floks i baggrunden, den er næsten afblomstret.
Særligt i solskin kommer de fine farver godt frem.



Black Lace hylden:


Sankt Hans Urt er så fin i farverne og jeg kan godt lide det grafiske udtryk.
Denne plante er vist helt almindelig, men utroligt skattet hos mig på denne årstid.



Jeg fik lagt alle mine tulipanløg i går, undtagen dem som skal i Kenzo-kasssen og krukker. Her står nemlig stadig Dahlia, og jeg kan ikke nænne at tage dem op når de nu stadigvæk blomstrer så fint.
Heldigvis er de løg hurtige at lægge når tid er.

Fik også flyttet en rose og en floks.


Vi var også i køkkenhaven og fik begyndt på oprydningen. Her stod bønner der havde fået frost, majs, der ikke længere skulle spises og knæhøjt ukrudt. Vi fik taget et ordentlig nap og skulle gerne nå noget mere i dag.

I dag skal vi også have lagt 2000 påskeliljeløg på fællesarealet her i vores lille område. Vi håber at der dukker rigtigt mange op, som kan hjælpe :)

God søndag derude :)

20 kommentarer:

  1. Wow Ulla, så dejligt et indlæg fra dig her søndag morgen. I fik da godt nok lavet meget i haven igår. Jeg håber, at I når mere idag, inden den lovede regn kommer. God søndag til dig. Kh Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sødt skrevet :) Jo, vi fik lavet en masse søndag også, så jeg kan mærke min krop !

      Slet
  2. Jeg er helt enig med deg, for sånt vær kan vi like :)
    Det var så deilig å være ute i går. Så mye fint du fortsatt har i blomst!
    Rosene dine er fortsatt fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bedst med milde dage her i oktober, vintervejr må vente :) Ja, der er stadig en del blomster i min have, så dejligt.

      Slet
  3. Sikken en masse skønne billeder af fine planter. Lady of Shalot er godt nok en superstar, hos mig er det Lady Emma Hamilton, der skinner mest. Jeg håber, det går godt med magnoliaen, det er i hvert fald pyntet, det har du ret i.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. De orange roser er bare de bedste her i efteråret - de passer ligesom bedst ind i årstiden og så er det jo dejligt at de blomstrer godt stadigvæk.

      Slet
  4. den er godtnok flot den lady. Min er nu osse en af dem der har klaret sig bedst i år. Uden dog at være helt i top. det er der ingen roser der har været.
    Ja drejeblomst er så flot på denne årstid. jeg fandt heldigvis et par små der havde overlevet sidste år. Nu er de blevet reddet, sammen med et par små duehovder. de er bare et must i efterårshaven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Både duehoved og drejeblomst er skønne planter her i efterårshaven, godt at du fik reddet en lille bid af dem.

      Slet
  5. Hold da op i er godt nok aktive. Fantastisk når vejret er til det.
    Vi var også ude og har alt for mange projekter til at sige der snart ikke er havevejr mere.
    Håber i fik lagt alle løgene mellem bygerne.

    God ny uge
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi gav den simpelthen en skalle... Ja, alle løgene blev lagt, vi var 6 personer og det tog en time, så det var effektivt.
      Jeg er heller ikke i mål endnu, regner med at det meste af oktober går med havearbejde på de gode vejrdage. God arbejdslyst til dig og i lige måde.

      Slet
  6. Uhhhh jeg vil ha' orange roser.
    Her hos os har det næsten uden ophør regnet hele weekenden. Først tømte jeg 60-65mm og i går 35 mm, så vi skal ikke gå for meget på græsplænen.
    Et gammelt Bolle Boskop æbletræ brækkede også en af sine tre stammer. For det har også blæst en pelikan.
    Så intet havevejr til mig - og der kunne også godt trænge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv da med æbletræet - ja, her stormede det virkelig også i nat og i morges, men sjovt nok var det helt vindstille, da kontordagen var omme.
      Vi fik også regn i går, men jeg har stadig ingen regnmåler...

      Slet
  7. Hei Ulla.
    Flotte roser som blomstrer hos deg enda. Nydelig med oransje roser. Godt å få ryddet litt før vinteren.
    I dag har det vært nydelig ute, men nå ventes dager med mye regn.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. De orange er virkelig "Stars of the show". Ja, regnen kom og den er der indimellem. Håber du får ryddet op som du ønsker.
      I lige måde.

      Slet
  8. Hej!
    Det var en helt fantastisk dag hos oss också, men nu är vi tillbaka till regn och rusk. Så mycket fint som blommar hos dig fortfarande, mina dahlior tog frosten för någon vecka sedan.De hade gärna fått blomma lite till. Riktigt vacker ros, och drejeblomst, drakmynta på svenska. Den skall jag skaffa mig, så fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Regn og rusk er det også her nu igen. Nogle gange kommer frosten bare for tidligt og gør Dahlior færdige, men vi må nyde det, der stadig er i haven.

      Slet
  9. Smukke billeder. Jeg kan ikke få min tvetand til at gro. Jeg har prøvet et par gange, men niks. Din ser flot ud.
    Det var en skøn weekend, som vi også nød, og det gode oktobervejr fortsætter vist nogle dage.
    Held og lykke med Magnoliaen. Det ser ud som om, I mest har beskåret forneden, så I let kan tage hånd om eventuelle vanris.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Magnolien er kun beskåret i siderne og forneden, så jeg håber ikke vi har gjort noget alt for drastisk.
      Sjovt med den tvetand - jeg har ikke haft den før og den lille bid var i lang tid kun en lille bid, men pludselig gav den sig til at gro. Den skal være så velkommen.

      Slet
  10. Sikke meget I har nået! Smukke farver og roserne er da forrygende! Håber, I ikke kom til at lægge alle de løg alene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var fin hjælp at hente blandt nogle af naboerne, så det gik godt det hele.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.