Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 15. marts 2017

Det myldrer frem....


med forårstegn i bedene.
Årets første anemone  :)

NU har jeg også været i haven, hele to gange.

I søndags et par timer og i går på en meget blæsende mandag efter job fra kl. 17-18.30 - ville bare derud.

Det er jo på høje tid at få gødet sine roser første gang, men først skal der ryddes op i bedene og fjernes vissent løv og grandække.

Det gøres med forsigtighed, for jeg ved jo at nedenunder er der et mylder af planteliv og hvor er det bare lyksaligt at ligge der på knæ og få det hele frem i lyset.

Der skal mange flere timer til, så forhåbentlig bliver det dejligt vejr på søndag hvor min næste chance for havearbejde er. Sådan er det med en travl job-hverdag og familie og venner, der skal passes.


Det skal nu ikke lyde som en klage - hverdagene myldrer også afsted og sådan har vi det vist bedst.

Men flere timer i døgnet ville da være dejligt :)







Lyserøde hyacinter på vej

Oktober stormhat skyder med stor fart - selvom der er længe til september/oktober
hvor vi igen skal nyde de smukke blå blomster



Solsorten fulgte mig rundt og havde travlt med at finde orm - når den virker så tam allerede, så har jeg da store forventninger til solsorte-samvær i haven resten af sæsonen.

19 kommentarer:

  1. Så härliga bilder, våren är på gång hos dig. Tulpaner i kruka måste jag prova.
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du virkelig prøve, det plejer at være med godt resultat her hos mig.

      Slet
  2. Hej Ulla

    Det ligner den rigtige blå - nobilis. det er de første jeg ser på en blog i år!

    Og masser flot på vej - så er det svært ikke at blive lidt glad:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. ... helt, meget glad :)
      Ja, den er god nok, det er en blå anemone nobilis.
      I lige måde.

      Slet
    2. Hmm... fjolårsbladen i bakgrunden ser ut att ha flera mindre lober det har aldrig H nobilis. Den är slät i kanterna av sina lober. H transsylvanica däremot har blad som bladen i bakgrunden av blomningen. Om det är viktigt vilken sort du har :) Blommar vackert gör de allihop.

      Ha det gott! Carina

      Slet
  3. Nu er det heldigvis så længe lyst om aftenen at man kan nå et lidt tid i haven efter arbejde og hvor er det bare en stor nydelse at se hvordan det hele spirer og gror.

    Nu kan vi rigtigt mærke det er forår og så kan man da sagtens klare en smule blæst.

    Jeg krydser fingre for godt vejr på søndag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hurra for de lidt længere dage rent lysmæssigt, det gør det lidt nemmere.

      Slet
  4. Dejligt forårs indlæg, skønne ting på vej i din have og jeg har det lidt som dig, der kan nogen gange være svært at få tiden til at gå med arbejde, venner og haveliv. Jeg var ved at få kruller sidste weekend da vejret var godt, men vores tid både lørdag og søndag var prioriteret til venner, det skal der også være plads til, selv om det er let at få forårs her i marts. I morgen har jeg tidlig fri, og jeg skal i den grad i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er det jo, hverdagene er flest og mon ikke vi også trives fint med de forskellige ting, der "rykker" i en. Alligevel føler man sig let snydt hvis man er nødt til at holde sig indendøre på den første rigtige forårsdag. Rigtig god havedag til dig i morgen.

      Slet
  5. Sikke et fint billede af solsorten.

    Ups...jeg må se om jeg kan huske at få gødet roserne i næste uge...hm..det virker bare så dumt at gøde, FØR bedet er rengjort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jah... roserne skal gødes nu, medvirke må altså først rydde bedet så det er klart.

      Slet
  6. Jeg deler helt din begejstring for at finde alt det, der pibler op derude. Godt du nåede i haven nogle timer. Jeg har endnu kun gødet med naturgødning, npk kommer til sidst i marts. På søndag skal vi på kursus i rosenbeskæring på Fyn, men de lover dårligt vejr, så det er ikke sikkert, du kan komme i haven. Øv.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende med kursus i rosenbeskæring - det kan man vist altid forbedre. Nej, jeg kom kun kortvarigt i haven og har opgivet for i dag.

      Slet
  7. Ingen tvivl om at det myldrer frem. Man skal være forsigtig med spaden, når der skal flyttes planter.

    SvarSlet
  8. Skal si du er heldig som har blå anemoner i blomst allerede! De er så vakre! Jeg blir helt misunnelig her jeg sitter :)

    Klem

    SvarSlet
  9. Elsker de blå skov anemoner, mine er kun i knop endnu, men jeg må ud og fotografere dem til min blog, jeg plejer at prøve at holde lidt styr på hvornår de blomstrer :-)
    Du kan glæde dig (både ja og nej) til du bliver gammel nok til at gå på efterløn/pension, jeg kunne "gå" som 60 årig - og disse snart 5 år har bare været så skønne, og jeg kan gå i haven lige når det passer mig, eller sætte mig til at tegne, eller spadsere nede ved åen, eller bare dovne her foran computeren.... lidt synd for de nye generationer som nok ikke får så langt arbejdsfri tid her i denne ende af livet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan sagtens visualisere min hverdag når jeg når pensionsalderen. Nu om dage skal man jo arbejde til 65 i min alder, så det må vente mange år endnu...
      Jeg så i dag at der er flere anemoner i blomst, men det er alt for dårligt vejr til at få taget ordentlige billeder.

      Slet
  10. Hej Ulla, det var sjovt at se det billede af bedet langs plankeværket for jeg kan huske, da vi var der, så var det så frodigt og blomsterrigt og helt uden bar jord, det er sjovt sådan en forskel, der er på årstiderne. Det er en god ting, at det skifter i løbet af året. Det bringer så meget med sig af glæder og forventninger til det, der skal ske.

    SvarSlet
    Svar
    1. De hvide og gule bed forandrer sig virkeligt meget hen over sæsonen. Lige nu er det rigtigt nok lidt bart, men man kan ved nærmere studie se alt det der ligger lige i overfladen og vil frem på en solskinsdag.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.