Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 4. oktober 2014

Den dag, vi var på plantemarked


... i Botanisk Have i Århus - ja, det var den 21. september...  da løb jeg jo med en del af de gul/orange solhatte - for næsen af fru Høneballe, sådan er historien vist...

Så her får I lige en præsentation af de smukke Cheyenne Spirit, som var betegnelsen for nogle af dem, vi købte. Desuden var der en "Tiki Torch", en "Tomato Soup" og en "Hope".

Her er de fotograferet i det smukke solskin samme eftermiddag, hvor de står foran det blå bed, linet op til fotografering.





Vi købte også to stk. røde rølliker og en Sct.Hansurt med mørke stængler.



... samt en blå græs: Intense Blue Festuca Glauca



Alle solhattene blev plantet i et nyt bed, hvor jeg tror de vil trives. Her er nemlig tilpas tørt og solrigt. Endvidere blev der plantet nogle lyslilla bjergmynte og et par mørke rudbekia sammen med dem og også Sct. Hansurten og de orangerøde rølliker.

Muligvis vil solhatten "Hope" ikke passe farvemæssigt ind i dette bed, men det må vi se på til næste år, om den evt. skal flyttes.


En dejlig dag, det var det bestemt - og hyggeligt at mødes med Lisbeth og spise madpakker sammen :) Det har vi ingen billeder af.


29 kommentarer:

  1. Det lyder sørme hyggeligt og det er vel nok nogle dejlige purpursolhatte du fik fingre i:) De står rigtig godt, der op ad muren i det tørre og solrige bed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, et af kriterierne var at de skulle passe farvemæssigt til murstenene og det tror jeg vi har ramt.

      Slet
  2. Smukke solhatte, godt I kunne spise sammen alligevel :) Jeg er blevet vældig bjergtaget af bjergmynten i år, den er så fin og let og blomstrer jo meget længe.
    God weekend, knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var lidt for sjov - men der var faktisk ikke flere solhatte tilbage på denne stand, da Lisbeth kom derhen. Bjergmynten har vi i rosenbedet ved siden af og jeg fik den ide at tage nogle små stykker af den og sætte sammen med de nye solhatte.

      Slet
  3. Åh, hvor skønt med et plantemarked.

    Det øverste billede er bare mums. Har lyst til at slikke på skærmen. Farverne vibrerer og er helt fantastiske sammen. I har held og dygtighed med at dyrke stort set alt hos jer. Det er fantastisk at se, hvordan alt bare stortrives i jeres have.

    God weekendknus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det første billede er helt fantastisk. Nu vil jeg også have flere purpursolhatte! Gult og rødt er bare så godt her sidst på sæsonen.
      Hilsen Lene

      Slet
    2. Tak for billed-rosen - nogle gange er billederne lige i "kassen" :) Vi har ikke haft held med solhatte i denne farvekategori, men nu prøver vi igen.

      Slet
  4. PS: De nyindkøbte solhatte er farvemæssigt smukke sammen med jeres husmur. Det inspirerer til et smukt farvetema. Håber de vil brede sig ud over hele bedet <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Det var også formålet - at de skulle passe godt til murstenene. Af samme årsag blev det ikke Fatal Attraction, som ellers står højt på min solhatte-ønskeliste.

      Slet
  5. Hej Ulla
    Nej det var ikke helt sådan, historien var. I kom jo ti minutter før os, så der var ikke noget at sige til, at I havde taget de få solhatte, der var. Der plejer at være mange flere på det marked, men det var så ikke i år. Solhattene er jer vel ondt, jeg er meget glad for den Rudbeckia Sahara, I ikke havde taget :) Held og lykke med dem, de står jo perfekt der.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu tror jeg det vil lykkes med orange/gule solhatte på denne tørre plads. Ellers giver jeg altså op! Vi må håbe på mange flere solhatte på næste plantemarked.

      Slet
  6. Hm...tror dette er min første sæson som haveejer, hvor jeg slet ikke nåede på plantemarked...(nogen med en mand, der kom ind i billedet...hehe) Så nåede kun messen i Hyllie (Malmö) og Garden Living Fair i år...men jeg tager kraftigt revanche næste år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er både hyggeligt og dejligt at komme på plantemarked, og man kan jo spare penge i forhold til mange plantecentre = flere planter...

      Slet
  7. Skønne, farverige solhatte! Dejligt at se på!
    De har en skøn paraply-facon.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne heller ikke stå for dem og de står pænt endnu.

      Slet
  8. Hvor er det nogle skønne, varme farver. Godt køb du har gjort. Håber fru Høneballe har tilgivet dig for at rykke dem ud af hænderne på hende.... ;) ;) ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja-ja, vi er helt godt venner stadigvæk ::))

      Slet
  9. Ha-ha - der fik jeg et sjovt indre billede af dig i fuld spurt med solhatte i favnen og fru Høneballe efter dig :o)
    Jeg synes de er så flotte disse klare rød/orange farver og jeg vil forsøge igen at få dem til at trives hos mig i lerjorden, men så med meget grus-dræn under..... efter anbefaling fra Marianne med Staudebedet. Kender du hendes indlæg om purpursolhatte 1-2-3 ?
    Jeg har fundet et par frøplanter i mine bede og er spændt på deres farve og om de vil trives bedre hos mig end moderplanterne.
    Held og lykke med skønhederne.
    Hilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for henvisningen til Mariannes indlæg, det vil jeg lige se lidt nærmere på.
      Ja, jeg elsker også disse farvekombinationer på denne årstid.

      Slet
  10. Hej Ulla, ja sådan har jeg også læst historien tidligere - lige for næsen af fru Høneballe!!! HIhi. Det er også bare nogle flotte solhatte, jeg synes de passer fint sammen. Mørkstænglet sct.hans urt har jeg også købt i år - de er bare så flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. I England så jeg mange steder forskellige mørkstænglet Sct. Hansurt og de var bare flotte, især når de får lidt mere pondus end min lille stængel...

      Slet
  11. Hej Ulla.Skønne planter du fik med hjem fra Botanisk have.....................og lidt ærgerligt at der ikke var flere til Lisbeth.Kan godt huske da vi mødtes derover.....................og vi faldt for den samme blomst.Men heldigvis var der nok til os begge.Dit nye bed ser rigtig godt ud....................håber alle dine planter vil trives der.
    Har bare været den smukkeste dag her hos os..............og fået plantet mit nye bed færdigt.Viser det i morgen.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg husker det også godt - for 2 år siden. Desværre har jeg ikke længere den lysegule smukke plante, som vi begge to købte.

      Slet
  12. Uha, sikke en "grim" hstorie det kunne være blevet. Du kommer da vist til at sørge for nogle frø til fru Høneballe.
    Nå, men glæd dig alligevel over dem, de er flotte.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Ole, jeg har skam været så letsindig at love fru Høneballe småplanter, hvis ellers de vil blive til noget hos os.
      Ja, jeg glæder mig meget over de nye farver og former i bedet.

      Slet
  13. Dejlige stauder i har fået fat i :-)
    Det er da helt utroligt i kan blive ved med at finde plads til flere bede i jeres have ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, men her var før den store kasse med blåbærbuskene, som gik ud, og så flyttede vi en rhododendron, som ikke trivedes her alligevel. Win-Win :)

      Slet
  14. Hej Ulla kan godt forstå du faldt for disse farver, de er helt vidunderlige! Det bliver et fejende flot bed. God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Tina - ja, farverne de er bare super her i denne tid.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.