Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 30. oktober 2011

..... og vi plantede ...

ROSER....   havde I gættet det?


Jeg har længe ønsket mig rosen Scepter'd Isle, og ofte fundet inspiration her og nu har jeg fået mit eget eksemplar:

Ja, der er jo ikke meget at se, men jeg er helt sikker på at få dejlige Scepter'd Isle at se i blomst til næste sommer. Den har et mægtigt stort rodnet, og mere end 8 grene, og så er den tilmed plantet efter alle kunstens regler - og jeg har skam også lånt Ernst Jensens bog "Et liv med roser" - så nu glæder jeg mig bare.


Rosen er plantet i vores nye lyserøde bed og der blev også plads til 3 roser mere, nemlig "Heritage", "Brother Cadfael" og "The Alnwick Rose". Sidstnævnte er købt for at se om den er et værdigt emne som hæk, da spireahækken (i baggrunden af bedet) til næste år som før nævnt må lade livet til fordel for en rosenhæk.


Desuden plantede vi en anden testrose "Harlow Carr" - også et muligt lyserødt emne til hæk, her plantet i den store trækasse.

Endelig kunne jeg heller ikke stå for de to abrikosfarvede roser "Lady Emma Hamilton", plantet i endnu en trækasse på terrassen og "Crown Princess Margareta", som jeg forelskede mig i hos Claus Dalby

Det bliver spændende at følge disse nye roser næste sommer.

Ellers har det været en våd affære i haven i dag, som vist egentlig kun blev til en foto-runde:
Jacques Cartier:
Valmuen tager 3. runde i år, den er ikke sådan at slå ud.


Hortensiaen bliver også ved, selvom der også er blomster i forfald.



Et lidt længere kig langs stien foran huset mod øst:  (træet er japansk søjlekirsebær)





Denne clematis havde vi opgivet at få at se... kan p.t. ikke huske navnet, men den valgte så at gemme sin blomstring til næstsidste dag i oktober...


Til slut rosen "Graham Thomas" som står sammen med de hvide "everlasting" høstanemoner.



Ha' en dejlig uge, det bliver nok småt med indlæg herfra - der sker ikke så meget i haven længere.

14 kommentarer:

  1. Det bliver garanteret flot med alle de nye roser :-) Og så kommer de jo rigtig flot, nu de har fået den bedst tænkelige start ;-)

    Det bliver spændende, at se de to roser, som I påtænker at bruge til hæk. Og en hel hæk med roser og efterfølgende smukke hyben det må blive et syn for guderne :-)

    Og enig i, at det er utroligt, at de sentblomstrende clematis først blomstrer nu - gad vide om det er fordi de har fået for lidt sol?

    Det er muligt, at der ikke sker så meget i din have længere, men jeg synes nu alligevel, at der er sket en del på det sidste :-)

    SvarSlet
  2. Så er der rigtig noget at glæde sig til.

    Hvad har du lavet trækasserne af - ller er de købt sådan eller ?..

    SvarSlet
  3. Det bliver helt forrygende til sommer, Ulla med alle de nye roser.
    Ja, jeg sidder her foran PCéren og hopper af utålmodig - glæder mig sådan til både at se mine egne og alle Jer andres nye flotte roser :o)Vi gør Danmark kønnere ;o)

    SvarSlet
  4. Hold da op. Jeg tror din have med de nye roser bliver et syn for guder. Hvor er det spændende at I har planer om en rosenhæk. Jeg glæder mig rigtig meget til at følge med i dette projekt, da jeg godt kunne tænke mig noget af det samme, men ved ikke rigtig om jeg tør at kaste mig ud i det. Jeg synes dette indlæg er meget inspirerende. Tusind tak for info og kig!

    SvarSlet
  5. Tillykke med dine nye roser, jeg kan godt forstå du glæder dig til at se dem i blomst. Scepter d´isle er en dejlig rose med en skøn duft. Lady Emma Hamilton har jeg købt i år, den blomstrede smukt indtil den fik rosenstråleplet :-( Crown Princess Margareta blomstrer meget længe, den får du også meget glæde af. De andre kender jeg endnu ikke i min have.

    SvarSlet
  6. Hvor bliver det smuk til næste år med alle de ny Roser.
    Det bliver spændende at følge.

    SvarSlet
  7. Sikke en (endnu mere) fortryllende have du får til næste år. Jeg kan godt forstå dine valg, det er vidunderlige roser alle sammen.

    Jeg synes det er SÅ svært at vælge. Men livet er jo langt, og der er masser af plas i haven endnu.

    Jeg er også gået "rosenshopaholic", og når de først er i jorden giver én en endnu stærkere følelse af vinteren er til at komme igennem.

    Kram og jeg glæder mig til at fælge dig og dem!

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  8. Hold da op en masse skønne roser, du har plantet. Det bliver da bare så flot til næste år :-)
    Hvor er jeres søjlekirsebær træ smukt. Det kan jeg virkelig godt lide.
    Mine hvide høstanemoner er slut nu, så det er dejligt at se billeder af dine.
    God uge til dig også :-)

    SvarSlet
  9. Susanne: Ja, vi er meget spændte på hvad vi finder ud af med den hæk. Jeg tror også at Clematiserne har fået for lidt sol i år.

    Frøskuffen: Trækasserne har min mand lavet af overskudstræ fra den fabrik, han arbejder på. der er en plastindsats med huller i bunden inden i. Det er skam mahogni...

    Helle: Ja, det gør vi nemlig - Danmark kønnere :)

    Birgitte: Selvtak... det er altid spændende med et lidt større projekt. Hækken skal være af roser her, fordi haven ikke er stor nok til alle de roser, vi gerne vil have.

    Lisbeth: Så kan jeg måske inspirere dig?

    Landbohaven: Tak. Vi glæder os også.

    Marianne: Jeg havde også meget svært ved at vælge eller nærmere begrænse mig. Kunne have købt mange flere... Det er godt for os alle at have noget at se frem til til foråret.

    Hanne: Tak for det. Jeg er også vild med søjlekirsebærtræet om foråret. Det får fantastiske lyserøde blomster og så fylder det ingenting.

    SvarSlet
  10. Fantastiske billeder :-) Hvor er det dejligt at se, at du har fået plantet så mange roser. Jeg får jo helt lyst til at købe roser :-)))

    SvarSlet
  11. Jeg glæder mig også til at se alle dine roser til næste år. Vi har ikke så mange, har dog lige plantet nogle stykker også - mere om det en anden dag måske :)

    Vi også forelskede os også totalt i Crown Princess Margareta hos Claus :) Vi købte den umiddelbart efter, tilbage i juni og havde den i krukke henover sommeren. Den står stadig flot med blomster.

    SvarSlet
  12. Skønne billeder, glæder mig til at se billeder af dem til sommer.
    Annette

    SvarSlet
  13. Tak, søde Marlene. Roser er jo altid fristende.

    Anne Mette: Jeg vil da se frem til at høre om dine roser også. Jeg blev helt glad over din melding om din Crown Princess Margareta - andres gode erfaringer er jo guld.

    Annette: tak - ja det bliver dejligt at se rosene i blomst.

    SvarSlet
  14. Det bliver flot til sommer med alle de roser. Glæder mig til at se billeder af dem :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.