Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 5. marts 2021

En gave: Opstammet rhododendron

 

Måske husker I at vi en varm sommerdag i august kørte rundt i Mols Bjerge med et helt træ inde i bilen?

Det var den dag, vi havde været på visit hos Lisbeth og Bent i Ebeltoft og de gavmildt havde foræret os en stor opstammet rhododendron.

Siden da har den stået i en stor murerbalje, mens vi har overvejet og tænkt på hvor den skulle plantes.


... og ved I hvad?




Den kom til at stå sammen med sine artsfæller i det "nye" rhododendronbed ved terrassen.
Her kan den som bedets højeste skue ud over Pfauenauge, Kalinka, Anuschka og Nova Zembla - for blot at nævne nogen.
Jeg er ikke klar over hvilken farve den nye opstammede har, så det bliver spændende at se til maj.

Tusind tak til Lisbeth og Bent fordi vi måtte overtage planten.




Her til morgen var der rimfrost, så I får lige lidt flere billeder:




De små vintergækker her blev plantet sidste forår. De hang lidt med næbet her til morgen, men retter sig jo hurtigt igen.

Jeg drømmer om et vintergække tæppe her i bedet.



Rigtig god weekend derude - jeg har en fridag i dag, så nu cykler jeg ind til byen for at købe garn og spise frokost med min søn.

Senere skal jeg da i haven :)




18 kommentarer:

  1. Den oppstammede rhododendron er jo veldig flott, og dere var virkelig heldige som kunne overta den!
    Sånne tepper med vintergækker ønsker jeg meg også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig rigtig flot og jeg glæder mig til at se blomsterfarverne.
      Du må ha' gang i vintergækkerne :)

      Slet
  2. Ih, hvor det glædede os, at I ville overtage den. Det bliver flot med rodoer i flere etager. Den er orangeagtig i farven - ikke skrigende. Jeg glæder mig til at se bedet i blomst. Forhåbentlig er der en knop i træet.
    Kh Lisbeth
    (Tak for link)

    SvarSlet
    Svar
    1. ih... orangeagtig - det er helt perfekt - jeg elsker de lidt "skæve" farvesammensætninger. I det andet hjørne af terrassen har jeg f.eks. en varm gul azala ved siden af en skrigpink rhododendron og det ser formidabelt ud, i mine øjne.
      Ja, man skal plante efter omgivelserne - det har jeg lært af jer :)
      kh

      Slet
  3. Vilken tur att ni fick möjlighet och kunde ta emot den. Den ser ut att bli fin över de andra i bädden. Fådda växter är ofta bland mina favoriter kanske för minnenas skull.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at modtage planter fra andres haver - så kan man tænke på giveren når man ser planten i egen have.
      Denne her er vi særligt glade for.

      Slet
  4. Det er så dejligt at få noget fra andres haver. Det nyder jeg.
    Fik i efteråret to magnolie træer af vores gamle naboer. De er flyttet og de stod i den nye have.
    Der er knopper på og jeg stor glæder mig til at se farverne.
    Her går alt jo ikke😉
    Vintergækker elsker jeg også. De kan bare noget. Har haft svært ved at få dem til at gro. Men nu kommer der små klatter.

    Klem og dejlig søndag
    Charlotte

    P.s
    Håber du nød frokosten♥️

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét er det bestemt og man kan glæde sig ved at tænke på giveren når man ser planten i haven. Jeg har mange forskellige haveminder i min have af den slags :)
      Frokosten var så hyggelig - skønt når ens søn spørger "hvad kunne du tænke dig" og så køber ind til at lave lækre sandwich :)

      Slet
  5. Den opstammet rhododendron bliver uden tvivl en flot overstander i det nye bed. Jamen der er da allerede et tæppe af vintergækker:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg at den gør.
      Ja, et lille tyndtvævet tæppe - jeg drømmer om tyk luv.

      Slet
  6. Godt den nye beboer i surbundsbedet overlevede både køretur og balje! De gratis planter siges jo at være de mest driftsikre, så det skal nok blive godt når den lige får etableret sig.
    Dejligt at planter kan genbruges og ikke blot kasseres!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skønt med genbrug og at blive betænkt med planter.
      Skal nok vise billeder når den kommer i blomst.

      Slet
  7. Jeg har aldrig set en opstammet rhododendron før. Der bliver en fantastisk virkning med rodoer i flere etager. Jeg glæder mig til at følge med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder jeg mig også til og skal nok vende tilbage.

      Slet
  8. Det er helt utroligt, hvad man kan få plads til i bilen, når det skal være og planter er der altid plads til.
    Det ser ud til, at I har fundet den helt rigtige plads til den.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  9. Hov så fik jeg tid til at kigge ind. Det er for koldt derude i dag. Der står den opstammede jo flot, godt Bent ikke mente, at den kunne være i vores bil. Det bliver spændende at se den i blomst. Vintergækkerne skal nok blive til mange, de breder sig støt og roligt. Jeg har rigtig mange efterhånden, hvis du gerne vil have flere.
    Knus

    SvarSlet
  10. Jeg husker godt du skrev om turen til Lisbeth og Bent , og at dere fikk den rododendroen.
    Godt dere har funnet en plass til den:-)
    Drømmer også om et teppe av snøklokker.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
  11. Men så snyggt med en uppstammad rododendron! Fint tips!
    Hoppas vi har lite vår på gång snart :)
    Kram Titti

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.