Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 31. marts 2021

God påske

 



Well, well... så gik der lige 14 dage - og nu er det sørme også blevet til påskeferie her på matriklen.

Så er det jo meget passende at mine påskeklokker er kommet i blomst. Det er nogle svære planter at fotografere, men bedårende er de altså. Heldigvis står de rigtigt længe, men de breder sig altså ikke hos mig. 

Hvad skal vi så i påsken?

Jo, et besøg hos min gamle far den ene dag og besøg af vores sønner og barnebarn den anden dag... det glæder jeg mig meget til, for vi har ikke set dem længe.


Så er der tre dage til at "lege" i - den skal stå på havearbejde i stor stil. Roserne skal klippes ned, der skal luges og ordnes bede og så skal vi plante nye rhododendron.

Heroppe på halvmuren er hegnet blevet skiftet ud til nyt (det har naboen sørget for, det er hans jord) og vi har "planteretten" på vores side.


Nu har vi ryddet de kedelige spireabuske, der stod her før og meningen er at der skal plantes en lavtvoksende rhododendron midt for hvert hegn.

Vi har skam købt dem:

  • Polaris
  • Rendezvous
  • Yakushimanum
  • Edelweiss
  • Schneekrone
  • Great Dane
Åh, det bliver et flor af pink-lyserødt-hvidt i maj når de blomstrer - nok ikke så meget i år, men bare vent !

Vi kørte til Rhododendronhaven i Tørring i søndags for at hente planterne, gødning og sphagnum dertil. Det var bestilt på hjemmesiden og stillet pænt frem til os, for de åbner først i morgen.




Apropos bedene:

Vi har allerede været i gang med at luge og rydde op i det hvide-gule-blå bed og der er topdresset, så det ser jo egenligt ret pænt ud nu.
Men havens andre bede mangler en kærlig hånd.


Bloglæsning, boglæsning og strik er andre af påskens planer og så selvfølgelig de lange gåture.

Mon jeg når det hele...




Rigtig god påske til jer












26 kommentarer:

  1. Så spennende kjøp av rhododendron du har gjort. Det blir nok fint når du får plantet de. Jeg gleder meg over dine flotte krokus og påskeklokker, og i år passer navnet på de riktig godt hos deg.
    God påske!
    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var så stort udvalg hos Rhododendronhaven at jeg havde meget svært ved at vælge. Nu er de plantet og jeg glæder mig til at se dem vokse til og blomstre.
      God fortsat påske.

      Slet
  2. Rigtig god påske også til dig og tak for smukke billeder. Sikke spændende haveplaner du har!
    Her skal påsken også bruges til bloglæsning, boglæsning og haven - og så de lange gåture.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejlige planer, håber du har nået alt hvad du ønskede.

      Slet
  3. Flot I allerede har købt, det bliver spændende at se, når de blomstrer, og der er jo fine knopper i. Dejligt med familiebesøg selvom I næsten ikke har tid, men det skal vi jo have.
    God tur til Fyn og god fornøjelse i morgen med barnebarnet. Jeg har nydt de to af mine, og de har nydt haven og de mange stier her.
    Knus og god påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det har været gode dage. Vi nød barnebarnet + de to bonuspiger i går, men vores have er ikke så stor at den er til at lege i - der har I jo et rigtigt godt Eldorado.
      knus

      Slet
  4. Det må være deilig å kunne være godt igang med hagearbeid, vi må vente litt til og fortsatt er det meldt mange frostnetter framover..Vi klør litt i fingrene etterå få renset opp i bedene.
    Vi anbefales å ikke ha besøk i påsken, og det er påbud om kun to,og ikke overnatting, så her blir det en stille påske.
    Deilige bilder fra hagen din.
    God påske:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså også meget koldt her, men dog ikke længere rigtige frostnætter.
      Håber I har nydt en stille påske.

      Slet
  5. Man når aldrig det hele ;-))) men det er ellers gode planer og et herligt projekt med rhododendronerne. Det bliver et flot syn.
    Ha' en go' påske.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. næh, det gør man ikke - men hvis jeg får læst lidt en bog og klippet roser, og læst lidt mere blog i morgen - så har jeg nu været rundt i alle ønskede aktiviteter.
      Heldigvis kan jeg se frem til ferie i uge 15 :)

      Slet
  6. Sikke skønne påskeplaner! Jeg mangler også mange bede endnu, men ind til videre er der nu heller ikke ret meget gang i dem, så det går nok. De lange gåture er en saga blot - min tid er blevet brugt i haven - men det er jo egentlig en skam, for jeg har været vældig glad for turene. Jeg må forsøge at få tid til både have og travesko!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ER svært at få tid til det hele, men man bør jo nok prioritere at gå en tur jævnligt. Jeg forsøger...

      Slet
  7. Påskeklokkerne er der lige til tiden. Dog er der mange af mine der stadig er lukket. men det er jo kun godt, det forlænger sæsongen.
    Det er heldigt der er nogle ekstra "ferie"dage. Ellers var påsken da alt for kort til det man gerne vil nå. hihi
    påskehilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, påskeferie er rigtigt godt, så bliver der tid til både at se lidt familie og til at slappe af og få ordnet noget praktisk.

      Slet
  8. Ja, den nye havemur beder jo ligefrem om noget beplantning, og de nye rhododendron vil pynte året rundt. I disse coronatider er det rart, når påsken kan udnyttes til at se nogle af dem, man ikke ser ret tit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert, det har været skønt.
      Ja, halvmuren bliver mere ensartet at se på nu, hvor der er plantet rhododendron hele vejen hen og ikke alt muligt blandet.

      Slet
  9. Det er spændende at få sådan et hegn “foræret”, det giver nye muligheder 😀. Jeg kan forstå, I har lagt planerne og er parate til at gå i gang med plantningen.
    God arbejdslyst og god påske!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Elna - håber også du har haft en dejlig påske.
      Nu har vi plantet og ja, det er rigtigt flot af vores naboer at trække hegnet så langt ind på egen grund og give os råderetten over det areal.

      Slet
  10. Hej!
    Igår var det en riktigt skön dag att vara i trädgården, och det är soligt och fint idag också. Vi kallar Helleborus för Julrosor, känns som att Påskeklocker är ett mer passande namn. Mina blommar också nu. Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og god påske til dig også.
      Vi kalder de hvide for juleroser, de blomstrer tidligere på året eller endda i december.
      Disse her kaldes påskeklokker.

      Slet
  11. ... og dine Blåvit-billeder er også så smukke - vi har dem ikke her. Men påskeliljerne har blomstret, og jeg gik til gartneren og købte forårsblomster og solbærbuske ... alt plantet i går.
    God påske til dig og din ... hvis det bliver køligere igen ... gør vi os komfortable og hyggelige. Mange hilsner fra Viola. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Viola, og tak for din hilsen.
      Det er skønt med solbærbuske, dem har man nytte af i mange år. Jeg lavede solbærmarmelade i går af solbær fra havens busk 2020.

      Slet
  12. Der er vist mange, der har brugt påsken til havearbejde i år :-)
    Skønt med besøg af børn og barnebarn, vi havde besøg af det ældste barnebarn de første dag i ugen, forældrene skulle på arbejde og han havde fri fra skole.
    Spændende med de nye Rhododendron. Og Påskeklokkerne rammer jo fint påsken i år.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt oplagt at komme i haven i påsken, men det er en kold omgang i år.
      Så fint at I kan have besøg af barnebarnet alene, så får man virkelig fuld opmærksomhed.

      Slet
  13. Det var en rigtig god ide med nogle forskellige rhodoer langs hegnet. Det kommer til at pynte året rundt. Og sikke nogle flotte planter I fik købt. I kan gå og glæde jer til næste sommer.

    SvarSlet
  14. Det var mange planer I havde for påsken, og jeg håber da I har nået en del af det. At plante er altid dejligt, og giver anledning til dagdrømme om en frodig og blomstrende fremtid. Oprydning og lugning er et sikkert forårstegn, men jeg gætter på der også har været tid til både læsning og strikning i det kolde vejr:)

    Skønne påskeklokker!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.