Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 1. oktober 2020

Velkommen oktober - Sølvlys


I september - og langt hen i oktober - står de smukke Sølvlys/Cimicifuga og tiltrækker sig opmærksomhed i hele tre bede i vores have. 

Jeg tror nok at det er samme variant alle tre, nemlig "Brunette", men det gør ingenting. 


Aldeles forelsket i dem er jeg - og må forbi hver dag for at få et lille snif - for de har den mest fantastiske duft.




Hvis man læser om planten, står der at den gerne vil have let skygge - men det kan vi ikke helt tilbyde her i haven. Dog står de ikke i fuld sol hele dagen.

Vi passer dem godt med vand, så de ikke tørrer ud og det er åbenbart tilstrækkeligt.


Har du også en yndlingsplante lige nu?

Fortæl endelig om den i kommentarfeltet, hvis du har lyst at dele.


17 kommentarer:

  1. Jeg kendte slet ikke sølvlys - hvor er de dog smukke! Sommerfuglebuskene er nok mine yndlingsplanter i min egen have lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også dejligt med sommerfuglebuske og så findes de i så mange flotte farver.

      Slet
  2. Ja sølvlys er fantastiske, dem vil jeg heller ikke undvære i min have, duften er så skøn.
    Men jeg har jo rigtig mange yndlingsplanter, det er svært at vælge. En af dem der virkelig shiner nu og har gjort det i en måned er Himlens 7 sønner, den er jeg bare helt vild med.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det måtte da bestemt være Himlens 7 Sønner, du ville nævne - den er nu også noget helt særligt.
      knus

      Slet
  3. Sølvlys er så fine. Mine er forsvundet, må vist have fundet nogen nye!

    SvarSlet
  4. Altså Ulla. Jeg havde en sølvlys som jeg flyttede sidste efterår.
    Nu minder du mig om den ikke er kommet..........
    Ejjjjj altså så må jeg have den igen.
    Jeg kan ikke helt vælge en yndling lige nu....
    Jeg må sige flere:
    Roser, phlox, cafe au lait og pampasgræs. Så har jeg faktisk lidt ærteblomster endnu.

    Klem og dejlig weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må vente og se om den kommer til næste år. De planter, du nævner her, er altså også nogle rigtigt dejlige nogen :)
      klem

      Slet
  5. Ja, sølvlys er så fine, og det er så hyggelig å ha noe som blomstrer nå. Blomstene dufter også så godt, og det er jo også veldig hyggelig nå.
    Klem

    SvarSlet
  6. Duften er helt vidunderlig.

    SvarSlet
  7. Jeg holder også meget af sølvlys og har hele tre planter her. Det er dog ikke kommet ordentlig igang selv efter et år, men jeg håber og krydser fingre. Duften er vidunderlig og det er skønt at have noget der blomstrer og dufter om efteråret :-)

    SvarSlet
  8. Den doftar heeeelt ljuvligt :) Ett fin växt som är ett måste i trädgården...
    Ha en god helg nu!
    Kram Titti

    SvarSlet
  9. Jeg er en af de få som åbenbart endnu ikke har en sølvlys i haven, og det er ellers sådan en smuk staude. Tror nok jeg har en idé om at den helst skal stå surt og fugtigt. Kan det passe eller skal jeg bare kaste mig ud i det?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om den behøver at stå surt - det gør mine 3 ikke, de er plantet i almindelig havejord, men de må ikke tørste.
      Kast dig bare ud i det :)

      Slet
  10. Hej!
    De är så fina, och doften helt fantastisk. Tyvärr har inte mina blommat de senaste åren.
    Delade på en och flyttade på den, och har köpt en ny. Dina ser ut att trivas riktigt bra.
    Ha det bra /Hälsningar Marika

    SvarSlet
  11. Sølvlys er en av våre planter som ikke rekker å blomstre i år.. Tror de må flyttes til våren et sted de får litt mer sol, ellers har det bare vært alt for fuktig.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
  12. Tusind tak for jeres søde kommentarer til mit indlæg om Sølvlys - den plante er der vist ikke nogen, som ikke kan lide - dejligt :)

    SvarSlet
  13. Smukke billeder af sølvlys. Jeg har i sidste måned plantet én i min have. Jeg vidste ikke at den har duft. I denne uge har vi for første gang plantet barrodsroser i haven 26 stk. Min yndlingsplante lige nu er roser.
    Kærlig hilsen Ingeborg

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.