Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 3. juni 2018

.... melder at 85 af mine 94 roser er i blomst :)



Nøj, for en sommer - det er da helt vildt.

Jeg er simpelthen trukket ind i huset, for der er for varmt lige nu udenfor. Så kunne jeg jo passende lave et lille rosenindlæg, for det er allerede blevet rosentid i hele haven her.

Var lige en runde og tælle bestanden nu - der er er 94 roser, incl. rosenhækken, som tæller 20 stk.
Næsten alle er i blomst og de få der ikke er, står med knopper.

Som mange andre planter her i denne sommer er det meget, meget tidligt.

Her kommer nogle af de skønneste rosen-madammer, man kan tænke sig:


Frühlingsduft
Frühlingsduft plejede at være den allerførste rose i haven, men den er simpelthen blevet overhalet indenom i år af mange af de andre. Vi havde 3 ret store eksemplarer ved terrassen, men fjernede dem for nogle år siden, fordi de ikke var pæne forneden længere. Men en lille stump må have gemt sig, for nu har vi en lille Frühlingsduft i bedet igen - det er da en glæde.

The Generous Gardener

Constance Spry
Constance Spry er ikke remonterende så det er med at nyde den nu - det gør jeg også :)
Det er denne rose Claus Dalby har på sit store hegn ud til vejen og jeg har altid været vild med den. Mit eksemplar har boet hos os siden 2014.



Leverkusen





Rhapsody in Blue


Graham Thomas



Harlow Carr

Gertrud Jekyll

Darcy Bussell

Hvid Ridderspore fra Linda Borg


Den meget smukke Alchymist - som kravler ovenpå en rosenbue - jeg måtte da lige op på en trappestige ...:)


Mme Aldrede Carierre
Mme Alfred Carriere er en fantastisk rose - den er også fra 2014 hvor den blev plantet i vores gamle blommetræ, som i øvrigt ikke gav blommer. For 4 dage siden ca. sprang hun ud og vupti:  I dag er der nok over 70 blomster - FANTASTISK :)

Crown Princess Margareta

Honorine de Brabrant


Min udgave af en bolchestribet rose er Honorine de Brabrant

The Alnick Rose

Comte de Chambord


Dronningebusken er utroligt flot i år

Ilse Krohn Superior
Eden Rose


The Lark Ascending
Westerland
























Nå, der sneg sig også lige et par andre ting ind - det er svært ikke at vise sin begejstring for haven lige nu. Den bugner af blomster og planter, alting er så frodigt.




Alchymist

Alle billeder er taget i dag til morgen (nogle få fredag aften).

Nu må jeg virkelig passe godt på mine blomstrende roser med vand og gødning og deadheading - de skulle jo gerne stå flot resten af sommeren - ikke mindst til blogtræffet i august.

God eftermiddag, derude - jeg er "off" igen.




17 kommentarer:

  1. Ja, det er et fantastisk rosenår:) Imponerende så mange roser, der er i blomst hos jer. Smukt:)!

    SvarSlet
  2. Hej Ulla
    Hold nu op hvor har du mange roser i blomst, ja det er helt fantastisk, som alt eksploderer om ørene af os i disse sommerdage :)

    SvarSlet
  3. Ja det er da fantastisk med alle de roser, så mange er der slet ikke i blomst her, de er lidt senere. Måske har jeg så roser længere end jer, det håber jeg. Det er jo alt for tidligt, at de blomstrer.
    Knus

    SvarSlet
  4. Hej Ulla!
    Fantastiskt vackert, kan knappt förstå att du har så många rosor. Jag har 5 och två blommar. Hade bara en ros länge, men så fick det bli en Rhapsody in blue för några år sedan, och så blev det några till. Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  5. Wow Ulla, det er da imponerende.🌞🌹🌞

    SvarSlet
  6. Ih, hvor er de skønne, alle dine roser, Ulla!
    På vores gårdsplads står en skøn rose som jeg troede var Constance Spry, men når jeg ser dine billeder er den måske snarere Gertrude Jekyll ... Den dufter ret stærkt, æbleagtigt. Kan du måske komme med et bud på om det er den ene eller den anden?
    Fortsat god sommer :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
  7. Hei.
    Flotte bilder . Nydelige roser. Her er bare Rhapsody i blomst. Ser at du har en ridderspore i blomst Her er den såvidt kommet opp av jorden. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  8. Litt av en rosesamling! Her har ingen av våre begynt å blomstre enda, og vi sliter litt med å få de til. Selv om vi gjødsler og vanner , plukker lus og sprøyter(vasker) dem, blir de angrepet...
    Ellers et nydelig bilde av partiet med belegningsstein langs huset:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
  9. Roserne er flotte, ja, men mit favoritbillede er det, der viser frodigheden langs med havegæster.

    SvarSlet
  10. Den ene skønhed efter den anden! Smukke, smukke billeder!

    SvarSlet
  11. Ahhhh - så deilig roser. Jeg elsker :-)))
    Jeg anlegg i hagen roser også... jeg vil kjøpe to ennå... ikke så lett å finne!
    Jeg lege i blogg også - senere - Nå jeg har min ny strikkebok og strikke fletter...
    så mye moro... sitte på terrassen - ser i rosene og strikke :-)))
    Takk for fantastiske bilder - jeg liker.
    God uke. Hilsen fra Viola

    SvarSlet
  12. Så mange fine sager du viser :-)
    Det er godt nok tidligt med roserne i år, jeg var lige en tur rundt her hos os og der er også en hel del, der har åbnet de første knopper.
    Mon ikke, der er nogle tilbage til august :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  13. wooow sikke et astronomist antal roser.... 94 nøiiii sikken en duft der må være i din have, det er godt nok imponerende.

    SvarSlet
  14. Den overskrift gjorde lige at jeg dånede......
    Hold da op det er mange roser.......
    Mme Alfred er også i blomst her for første gang. Det er fantastisk.
    Men mine roser holder ikke længe. Max 2 døgn. Selv om de får vand hver aften.
    De får ikke nok vand trukket op. Hovederne hænger......

    Sov godt
    harlotte

    SvarSlet
  15. TUSIND TAK for jeres skønne kommentarer - hvor er det sødt af jer at dele min begejstring.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.