Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 18. januar 2014

Primula i vinduet og den første sne

Primula er en dejlig forårs- eller ja... næsten... vinterblomst. Man kan jo købe dem til ingen penge og de pynter så fint på bordet eller i vindueskarmen.

Efter blomstring kan man plante dem i haven (hvis man kan komme til for frost).




Januar har været mild, våd og blæsende indtil nu. I mandags fik en en smule sne, som hurtigt forsvandt igen - i hvert fald inden jeg fik taget billeder.

Nu vælter det imidlertid ned. Jeg ved ikke helt om jeg hepper på Kong Frost, men når nu sneen ulejliger sig herned, så lad os få ryddet vejene og cykelstierne og så bede om en god måned med klar frost og solskin.

Det tror jeg mange vil være glade for og lyset vil omhylle os og gøre os lykkelige.

Sneen vælter ned...  det kan man også se på disse billeder, som jeg netop har taget:







Solhatte er også dekorative om vinteren. Især med sne på.



Skt, Hans urt
Violfrøstjerne
























Her står den på indendørs sysler og forberedelser til lidt hyggeligt gæstebud i eftermiddag.

God lørdag derude :)


26 kommentarer:

  1. Smukke snebilleder . God lørdag.

    SvarSlet
  2. I må have en hyggelig eftermiddag! - Og hvad angår sneen ... så er det pæne billeder du viser, men jeg glæder mig til den er smeltet og foråret kommer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh.. det gør jeg også, Nana - glæder mig til foråret.

      Slet
  3. Sne - ja det har vi ikke fået her hos os, men jeg tilslutter mig kong Frost så vi kan få solen at se også, dette vejr er til at blive trist til mode af, alt er vådt og klamt og det regner hele tiden. Trist i den grad, ja det er kun til indendørshygge.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, Lisbeth - alt det klamme er næsten ikke til at holde ud, og nu har det tøet her siden i går eftermiddags, så sneen smelter. Det bliver sofaen og bogen og strikketøjet i eftermiddag !

      Slet
  4. Herre jemini........så hvid og så smukt ;0) *SMILER* - ja Kong Frost må og skal vinde den battle.....desværre ser det ud til at Frøken Tø har overtaget her lige nu :0(

    Skønne farver når primulaerne rykker ind - lige hvad de grå-trætte øjne har brug for :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det VAR smukt - nu har Frøken Tø gjort kål på en stor del af sneen i haven, omend jeg stadig kan se store bunker ude på vejen. Vi må snyde os til lidt forår, og udvalget hos de blomstersælgende er heldigvis stort :) Knus

      Slet
  5. Det er SÅ fint med snebillederne.... her på Midtsjælland er det bare vådt og gråt.... men det er der sikkert også nogen der er glade for..... en pink primula ville bestemt lyse op her hos mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Sussi - når der er sne i haven, så står motiverne i kø og jeg elsker at tage billeder af det. Desværre er der tø her nu, så sneen smelter.

      Slet
  6. Tænk, at jeg skulle længes efter sne, men det ser så flot ud med en snedækket have. Måske gør det også, at man kan overbevise sig selv om, at man kan slappe af og ikke tænke på, hvad der burde gøres derude.

    SvarSlet
    Svar
    1. ... hmm - jeg tror, vi - og haven - har brug for den vinterpause, som sne og frost kan give. Så kan vi fordybe os i andre ting og med god samvittighed læse en masse bøger.

      Slet
  7. Hej Ulla.Ja det er dejligt med lidt forårsblomster i vindueskarmen Har også lige købt to primula i pink og fire hyacinter.Her er det også lidt tøsne...........og blæsevejr.
    Så jeg bruger tiden inde til at lære mit nye kamera at kende.
    En rigtig god weekend til jer knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, de er så skønne, jeg elsker primula, men selvfølgelig også hyacinter og så er der jo tulipanerne... Tillykke med dit nye camera, spændende når du viser de første billeder. Knus

      Slet
  8. Sikke et smukt og dejligt lag sne I har fået.... heldige dét er I :-)
    Vi får slud og regn - og ikke rigtig noget som bliver liggende. I dag har vi været i Randers - der var dog noget mere - men slet ikke ligesom hos dig.
    Jeg er en af dem som har glædet mig til sneen... men det ved I vist :-) Jeg elsker det hvide og alt lyset. Så giv os lige alle et godt lag - få ryddet vejene - og så masser af klar frost. SÅ er det dejligt vinter.
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvor har du ret - kunne vi ikke sammen lægge en bestilling ind på sådan en vinter? Jeg er sikker på at vi kan få Fru Høneballe og Frøken Solhat med... Nu tør det også her, ja - siden i aftes, så det er vådt og klamt derude.
      Knus

      Slet
  9. Kære Ulla

    Dejlige billeder. Både dem af primula og haven med hvid frakke. Det har sneet her i øst, men det har været tø hele tiden, så det kunne lige så godt have regnet. Jeg er meget begejstret for primula. Ved ikke om det er planterne i sig selv - eller fordi man på denne tid af året begynder at længes så skrækkeligt efter blomstrende planter. Det er også lige meget. Jeg må anskaffe mig nogle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Primula KAN bare noget - de er så yndige, uanset om det er sarte farver som disse eller de mere stærke farver. Heldigvis er de også billige :) Ja, der kommer vist ikke flere snebilleder fra mig foreløbigt, for det tør ...

      Slet
  10. Hej Ulla
    Det er godt vi kan købe os til lidt forår, som vi kan nyde inde i de varme stuer. Hos os er det hvide krokus i potter der sætter stemningen i øjeblikket. ;).
    Skønne sne billeder du har indfanget - her er det regn og blæst der huserer ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert - blomsterhandlerne må have kronede dage i denne tid :) Hvide krokus i potter - det lyder også fint.

      Slet
  11. Helt så meget sne har vi ikke fået. Men lidt har også ret og jeg var i haven lørdag og lave snemænd med mit barnebarn.
    Desværre blæser det så meget, at det ikke er sjovt at være ude alt for længe af gangen!
    Men smukt ser det ud med stauder dækket af sne. Violfrøstjernen er da næsten smuk, med de fine sneblomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sneen pynter overalt, og haven får så megen karakter og stil når der er snedækket. Desværre smelter det hele nu igen.

      Dejligt med en snemand til barnebarnet :)

      Slet
  12. Ja det er dejligt med primulaer indendøre på denne årstid :-)
    Sneen må du gerne beholde ;-) Her har vi ikke fået sne, men det blæser helt vildt i dag.

    SvarSlet
  13. Jamen, så siger vi det - jeg tager sneen (og medfølgende sol og frost - hvis man lige kunne be' om det) og I beholder det klamme og blæsende længere nede i Jylland :)

    SvarSlet
  14. Hej Ulla. Jeg skal love for, at I også har fået meget sne nu! Primula er en dejlig blomst og jeg synes din har en rigtig flot farve. Ja, lad os bare få noget frost, men ikke mere sne -nej tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Primula er både nemme og fine og pynter i vinduet. Sneen ligger her endnu, men vejene er jo ryddet forlængst. Værre er det med cykelstien!

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.