Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 31. oktober 2015

Det var den Dahlia sæson


Så fik vi taget vores Dahlia op.


Selvom de stadig blomstrede. så røg Dahliaerne altså op nu, det passede bedst ind i vort program.



Det har været en forrygende sæson.

En forholdsvis langsom start, da vi var sent ude med forspiringen i år - skulle jo lige vente på det nye drivhus.



Et par enkelte snegleangreb gjorde også livet surt for en 3-stykker af Dahliaerne, men vi vandt kampen ved at være over dem og ved at flytte den ene af krukkerne.



Lige nu står alle knoldene og tørrer efter en grundig afskylning af jord. Herefter bliver de pakket i flamingokasser og puttet med aviser og bobleplast, og så skal de stå i skuret vinteren over (der er ikke frostfrit, derfor emballagen).



Jeg glæder mig allerede til gensynet med Dahliaerne næste år og ganske sikkert får de følgeskab af nye fætre og kusiner når jeg kommer til tasterne i foråret.




20 kommentarer:

  1. Hej Ulla, hvor er de altså smukke. Jeg har også nået at få halvdelen af mine op, de sidste må op i morgen.
    Jeg tror ikke det gør så meget i kom sent igang, det ser ud til det ikke har den store betydning. jeg var tidligt igang, men mine blomstrede ikke tidligere en dem der havde sat deres senere. Så til næste år venter jeg lidt.
    Rigtig dejlig weekend til jer.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget tyder på at man godt kan få en god, lang blomstring selvom man er kommet lidt sent i gang. Måske værd at overveje for os også til næste år.

      Slet
  2. Ja I har haft fine dahlia og vundet kampen over sneglene, så heldig var jeg ikke. Heldigvis er knoldene intakte, nogen af dem i hvert fald. Så jeg har også gravet mine op i dag og håber på at kunne overvintre dem, så må vi se om jeg kan vinde over sneglene næste år.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok nemmere at styre Dahliaerne i krukker, tænker jeg - og kan se at Lisbeth også har givet et godt råd nedenfor.

      Slet
  3. Hej Ulla

    Det er mange år siden jeg og sneglene prioriterede omkring Dahlier, så det er kun hos andre jeg kan få fornøjelsen nu. Men det er jo også alletiders når man som du viser spændende typer!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at at vi ikke alle har helt det samme, så kan man nyde ekstra meget rundt omkring på bloggene. Jeg er totalt forelsket i de mørkløvede og vil prøve at supplere dem næste år.

      Slet
  4. Hej Ulla.Godt at du nu har fået dine dahlia op.Vi har også gravet de sidste tre op i dag........................og ligger også og tørre inden de kommer ind i bryggerset,
    Skal helt klart også have flere til næste år......................for de er en stor glæde i sensommeren.
    Rigtig god weekend til jer begge Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. De er slet ikke til at undvære, og fordelen ved at overvintre knoldene er jo at de med tiden bliver større og større så vi kan få rigtigt mange blomster ud af dem.

      Slet
  5. Jeg kan godt forstå at du delsker dine Dahliaer, de er dejllige.Jeg har ingen Dahliaer da min plads er ret begrænset.Det er selvfølgelig en prioritrering og jeg har prøvet, men det passer ikke rigtig ind i min haveplanlægning.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må vist alle prioritere i et vist omfang. Dahlia er dejlige for en blomsterpige som mig, som også elsker at tage buketter ind.

      Slet
  6. Lisbeth, jeg kan på det varmeste anbefale kobberbånd. Jeg har lavet en test i år som gik ud på at lægge knolden i en stor sort plasticpotte hvor jeg har klippet bunden ud, sætte kobberbånd rundt om toppen af potten og plante potten med øverste kant op over jorden. Værsågod - det virker!

    SvarSlet
    Svar
    1. denne var til @lisbeth høneballe :-)

      Slet
    2. God idé, Lisbeth - jeg læste godt om det på din blog - men nu vil jeg rigtigt notere mig dit gode fif :)

      Slet
  7. Ja, hellere for tidligt end for sent med de dejlige dahliaer:-) Hvor er de smukke dem I har haft i år, det er en utrolig plante og der er en farve og facon til alle, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er utroligt mange og man kan jo prøve sig frem. Men jeg har aldrig før været så glad som i år, når det gælder Dahlia :)

      Slet
  8. Åh, jeg elsker georginer, men jeg har opgivet at have dem her pga. sneglene. Argh! Men dejligt at du deler dine med mig :-)
    God søndag aften til dig, Ulla!
    Kh Nana

    SvarSlet
  9. Det må vist være tiden at tage skønhederne op, - om lidt kan der ligge en snedynge derude!! ;o) Dejligt det trods alt har været en god dahlia sæson. Det er virkelig en blomst som kan sprede glæde over lang tid. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Aj, altså - ingen tale om sne før tidligst i december, tak :)

      Slet
  10. Kære Ulla Sikke en Dahlia sæson du har haft, er også som dig vild med det mørke løv. Jeg har haft dem i krukker , det er gået godt efter jeg fik dræbt et par snegle i sommers, der havde forvildet sig op i krukkerne. Jeg har valgt at sætte dem i orangeriet i krukkerne og lade dem blive det. Jeg skal helt sikkert have flere til næste år. Kh Tina

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.