Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 1. juni 2015

Clematis: Montana


I forrige indlæg lovede jeg at komme tilbage med flere billeder af vores prægtige clematis Montana.

Vi har faktisk to...  Den gamle "Rubens" som vokser på terrassehegnet og som er frodig ud over alle grænser i øjeblikket.

Og den lidt nyere "Mayleen" som vokser oppe på et af hegnene oven for halvmuren over til naboen. Den er nu i gang med sin 3. sæson (købte den forår 2013) og har bestemt sig for at vokse op i naboens træ. Det ser utroligt yndefuldt ud med lyserøde blomster, der hænger ned i grenene i vores del af haven.

... det håber jeg også at naboen synes :)


Her er billeder:

Rubens:








Mayleen:




























Clematis Montana er utroligt nemme planter - de skal lige bruge et par år på etablering, og så kører det bare derudaf.
Gødning vil de selvfølgelig gerne have, men ellers er de ikke så sarte som nogle af gruppe 2 og 3 clematis.

Du kan genlæse HAVEFOLKETs artikel om denne skønne plante her.

Og så blev det ellers juni - og vi ønsker os sommer og varme :)



14 kommentarer:

  1. Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.

    SvarSlet
  2. Ja den er forrygende, min blomstrer langt oppe i trætoppene, så dem kan jeg ikke så godt se.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  3. Kære Ulla

    Det er afgjort passende at lave et indlæg om Montana klematis, for de er så smukke lige nu. Jeg har en Montana Fragrant Spring (kan ikke se forskel på den og Rubens), som har kastet sig op i min hæk. Det ser yndigt ud, men når hækken skal klippes lige om lidt, må den del af den lade livet. Den får dog lov til at være lækker lidt endnu. Hvis ikke din nabo glæder sig over din Mayleen, er han da en tåbe, så det gør han nok ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh... det er næsten synd at klippe den, men den skal nu nok komme i fuld firspring til næste sommer igen. Ja, Mayleen - er det ikke også et skønt navn :)

      Slet
  4. Hej Ulla.Dine Montana er da bare helt fantastiske..........................sikke et blomsterflor.
    Og ja nu er det juni.Og de har jo lovet et rigtig god vejr på fredag.
    Min ene Montana måtte vi klippe ned da rækværket skulle males ...............men den er begyndt at skyde igen.
    Glæder mig til at mødes med jer i Kolding Knus Jette

    SvarSlet
  5. Otroligt vackra, som en dröm, klematis som blommar så rikligt och trivs bra.
    Ha det gott!
    Marika

    SvarSlet
  6. Jeg er også vild med Montana clematis - den kan jeg få til at gro modsat mange andre clematis der driller mig. Jeg har den hvide "grandiflora" - så Montana er opmuntrende også for begyndere i clematis.
    I byhaven har vi dem op ad nedløbsrørene på etageejendommen både "til gården og til gaden" og i sommerhusområder er der mange haveejere, der har Rubens ud over hegnene, så vi andre også kan nyde dem lige nu på vores gå- og cykelture.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender ikke den hvide Grandiflora, men må da lige se... Montana'erne er så gode til at forskønne hegn og rør og andet der ikke pynter i sig selv.

      Slet
  7. Åh så vackert! Montana rubens är så fin, men tyvärr klarar den sig inte här där vi bor nu. Jag får njuta av dina fina bilder istället/Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt Titti, at den ikke klarer sig hos dig. Du er velkommen her. :)

      Slet
  8. Den er virkelig bare så skøn, i al sin pragt. Jeg tror også det er en Rubens jeg har i æbletræet, og i år er den også helt forrygende. Jeg genlæste lige Havefolkets artikel og de mindede mig om at tage clematis ind i vasen, så det vil jeg gøre imorgen! :o)

    SvarSlet
  9. Bethina Tecza Jensen11. maj 2021 kl. 10.14

    Hvordan får I dem til at vokse op i træerne? - er det ved ikke at klippe dem tilbage? det er meget smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bethina, tak for din kommentar.
      Disse clematis skal ikke klippes tilbage (andet end hvis de er kommet for langt hen over en plante/træ).
      De kravler selv op i træet - de er ret grovillige :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.