Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 23. juli 2013

Liljer

... her er en til dig, Lisbeth

Mon ikke din lilje ligner denne her?  Så hedder den Narvona....

Den blomstrer for første gang hos os lige nu, løgene satte vi i det tidlige forår 2012.




Mon ikke vi skal have investeret i flere liljer...

Vi har faktisk kun en bordaux-rød, som er afblomstret og så denne helt mørke, som står bag ved dammen, den er nu også smuk, men svær at fotografere.

Navn?  nej da...

Spændt venter vi på at nogle af de nye dagliljer fra sidste efterår skal komme i blomst.

Daglilje Sugar Candy kom med en blomst i går, men den lever sandelig op til sit navn, for da jeg ville fotografere den i dag efter arbejde, så var den afblomstret !  Der kommer vist en ny blomst om et par dage...

Denne her er netop nu i blomst, den er mægtig høj, over en meter.  Desværre ingen navn...
(sikke en uorden, det er jeg ked af...)


En skøn sommeraften kan stadig nydes udenfor - nu vil jeg gå ud og vande.

Godnat billedet er den VIDUNDERLIGE Alnwick Rose

15 kommentarer:

  1. Hej Ulla.Dejlig lilje.......alle viser vist lilje lige nu.Og tak for navnet,for det ligner da den jeg også har.
    Skal helt sikkert også have flere til næste år.
    Vi har også vandet godt her til aften.Har været en tur i Gilleleje i dag.....dejligt at komme en tur til vandet.Og din Alnwick Rose er bare vidunderlig.God varm aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, sådan er det jo. Ofte viser vi nogenlunde samme plantetyper, det kan vist ikke undgås. Der må da også være dejligt i Gilleleje for tiden...

      Slet
  2. Jeg har også dagliljer uden navn. Men de er jo skønne alligevel :-) Jeg skal også have flere liljer, og dagliljerne er jo fri for biller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert et plus at billerne ikke gider dagliljerne.
      Jeg kan huske at Lisbeth gav mig et link engang til et sted på nettet hvor man kan købe liljer - må vist have set på det...

      Slet
  3. Tak for det Ulla, jeg kan ikke huske, hvornår og hvor jeg har købt Narvona, men den ligner godt nok. Hvor har du købt din? Det er skønt med mange liljer hvis man kan holde dem billefri, men ellers er der jo heldigvis dagliljerne, så skal man bare være hurtig med cameraet, der er en grund til, at de hedder dagliljer. Jeg tager altid billedet, så snart jeg opdager, de er sprunget ud.
    Det er vi jo ikke vant til :) Din Alnwick rose ser skøn ud.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg købte min Narvona i Bilka, det var en af de pakker som CD havde lanceret.

      Kan du huske hvor det var, du købte liljer på nettet?

      Ja, Alnwick ligner en succes - jeg e bare så glad for at vi valgte den.

      Slet
    2. Fint jeg har sendt en mail til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Ulla

    Narvona er en flot ren lilje må man sige:)

    Din mørke er er jeg ret sikker på nok er Landini?

    ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karsten - det må jeg lige tjekke op på. Jeg har i hvert fald hørt navnet før.

      Slet
  5. Billedet af den mørke lilje blev da fint. Den orange daglilje har vi også. Fordi den er så fin, googlede jeg den sidste år og fandt frem til, at det kunne være Chicago sunrise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en masse navnehjælp her - det er dejligt og jeg har noteret det.

      Slet
  6. Hvor ER det mærkeligt, at det lader til, at flere bloggere har indført liljer i haverne. Jeg lagde selv nogle løg for sent sidste år, for de blev ikke til noget. De titter nu frem med store knopper i år. Desuden lagde jeg liljeløg i krukker i år, og de blomstrer nu! Jeg må se at få taget billeder.

    Din Alnwick ser dejlig ud. Min er stadigt kun en lille pjevs på knap ½ meter, og har kun haft et par blomster i år. Jeg vander den ellers flittigt, og taler pænt til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hils din lille Alnwick pjevs fra de store fætre her ovre i Jydeland :)

      Ja, der breder sig en liflig liljeduft over det ganske blogland, og det er jo herligt.

      Slet
  7. Meget smuk hvid lilje. Jeg vil helt sikkert lægge liljeløg så snart man kan komme til den slags. Tak for navnet på den smukke hvide. Den vil jeg prøve at finde.
    Må du have endnu en dejlig sommerdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde - er sikker på at du har nydt dagen. Vi må bare alle have flere liljer - den nye "dille"...

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.